Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 693 ggr
Ellen_
3/4/20, 10:43 AM

Förbereda innan hämta hem mus

Som rubriken lyder så ska jag hämta hem min första mus. Jag ska hämta honom lördag morgon men har fortfarande lite grejer att fixa med. Har tidigare ägt råttor men aldrig tidigare möss. Har förberett med en Ikea förvaringslåda (långt över minimum kraven) som jag klippt upp och satt dit nät på för ventilation osv. Har även fixat två gömställen med toapapper som boning. Men jag känner mig ganska förvirrad angående foder och underlag i buren. Vet att man ska ha flera centimeter men vilket tycker ni är det bästa underlaget ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Till råttorna hade jag Toa-lätt men minns att jag bytte till ett annat mot slutet som gjorde att det luktade betydligt mindre. Vad rekommenderar ni helt enkelt. Och maten då, vet att man helst ska blanda sitt eget foder men tänker att jag gärna vill ha köpt foder som bas nu till en början för att sedan successivt gå över till egenblandat. Finns det någon köpt mus mat som fungerar enligt er? Och är det något mer jag ska tänka på angående hämtningen? Väldigt tacksam för svar för jag vill erbjuda det bästa möjliga.

Annons:
Grodan
3/4/20, 11:01 AM
#1

Ang strö så är det en smaksak idag. Det finns så himla mycket att välja bland. Och du kommer att få behöva prova dig fram för vad du gillar. Och vad din mus uppskattar.

Toa-lätt är lite för hårt för möss och jag rekommenderar då att du blandar ut  det med något mjukt spån som t ex hampaströ (lättströ). Sedan kan du ha hörntoa där du har annat eller samma strö som du byter ofta. Ströet i toalådan är inte så viktigt, det är däremot kisslukt. Hörntoalett med tak är mest populära.

Själv kör jag med träpellets och hampaströ (lättströ). Ungefär 50/50. Jag köper stora säckar på Granngården, för det blir lättast och mest ekonomiskt för mig.

Torrfoder tycker jag att du ska blanda själv, det finns flera bra recept på nätet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
3/4/20, 5:42 PM
#2

Grattis till dina första möss! Vad har du tillgång till för musfoder och strö? Handlar du på nätet el i butik?

Ellen_
3/5/20, 5:01 AM
#3

#2 tack! Handlar i butik så de främsta djuraffärerna är arken Zoo och fyra tassar. Var på arken zoo här om dagen och såg att det fanns flera påsar mat som stod vara endast för möss eller för råttor och möss. Minns inte exakt märke. Funderar på att göra som grodan säger och blanda egetkomponerat

Upp till toppen
Annons: