Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 518 ggr
Alwyn
3/17/20, 6:15 PM

SSV vs Svemus bedömningar

Jag har lagt upp tre bildtrådar på mössen som va på SSV-utställning i helgen. Orsaken till att jag lade upp bilderna och bedömningssedlarna är att jag gärna ser en konversation kring det här med hur olika de dömer jämfört med Svemus. Vi är väl alla medvetna om att SSV ger för höga poäng enligt Svemus standard. Jag går inte med illusionen att mössen är värda så höga poäng, men älskar dem ändå! Jag sa själv till domaren att de va på tok för generösa och jag ställde mest för skojs skull. Trådarna är till för att de erfarna ska kunna gå in och berätta hur de hade dömt annorlunda (självklart med trevlig ton). Jag önskar att SSV domaren och en Svemus domare jobbade ihop sig och lärde av varandra. Jag ser gärna ett samarbete mellan föreningarna, där vi i Svemus utbildar en domare i södra Sverige som kan ta över bedömningarna för möss på dessa utställningar. Jag tog upp det med dem och de va mycket positiva till förslaget 😊 Slutligen vill jag berätta hur jag upplevde utställningen bortsett från poängsättningen. MEN! Min upplevelse av lördagen var väldigt bra! Folket va trevligt, både styrelse och medlemmar. Hälsokollen va noga! Jag blev inkluderad och sedd. De hade mycket kul aktiviteter på plats. Vi bar själva fram våra möss och de gick tydligt igenom vad de tittade på och varför de dömde som de gjorde.

Annons:
monsi
3/17/20, 6:29 PM
#1

❤. Själv gillar jag föreningen för alla är välkomna till och med udda jag och min cirkus. Inga sura miner. Hoppas verkligen på ett samarbete mellan föreningarna Med ex SVEMUS dommare till mössen mm.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ajanki
3/17/20, 8:16 PM
#2

#1 Jag har aldrig ställt ut på SSV så jag kan inte uttala mig om hur det är på deras utställningar. Men jag har varit på många Svemusutställningar och kan tala om att man kan vara udda där också och vara väldigt välkommen! Oftast är stämningen glad och trevlig på Svemusutställningar också 💜 #0 Sen det där med bedömningar. Jag kan börja med att säga att alla domare går ju självklart efter en standard men den tolkas olika av olika domare. Vissa domare är hårdare än andra och vissa domare är betydligt frikostigare med poängen än andra. Jag har ställt ut på många SM och där var det två domare, ena dagen dömdes standard av en och pet av en och nästa dag byttes det. Ett SM fick jag cert och BISplacering på en hona på lördagen och på söndagen blev hon diskad pga. en tå borta. Har flera såna exempel där en mus fått höga poäng av en domare och låga av en annan. Så man får tänka på att det är mycket tycke och smak med en standardbedömning. Vissa domare är jätteduktiga på färger och vissa inte lika bra. Vissa vill ha en stor mus och vissa är inte lika noga med det utan tittar på helheten. Det man ska komma ihåg är att man betalat och åkt på utställningen frivilligt 😛 så då får man acceptera vad just den domaren tycker. Vore ju toppen om vi fick Svemusutbildade domare neråt i landet så att Svemus får mer utställningar ! Jag håller med om att det är väldigt höga poäng på SSV men dom dömer säkert inte efter samma standard som Svemus domare och har inte fått utbildningen av samma personer.

monsi
3/17/20, 8:24 PM
#3

Sydsveriges dommare dömmer även flera olika djur arter så som hamstrar, råttor och möss. Så flera olika standard att kunna. 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ajanki
3/17/20, 9:22 PM
#4

#3 Ja, det vet jag. Men vad menar du? Är det därför dom är snällare med bedömningen ?

Alwyn
3/17/20, 9:37 PM
#5

#2 jag har mest erfarenhet från kattutställningar. Hade nästan glömt hur olika det kan vara tills du skrev det nu. Fast så här höga poäng fick de aldrig 😆 Jag föder ju inte ens upp möss efter typ. Inte ännu iaf. Jag avlar bara på hälsa och temperament så de är inga standardmöss… Ännu. Men kanske intresset för det ökar under året medan jag lär mig 😊

Littlem
3/17/20, 10:56 PM
#6

Kul att de är trevliga tillställningar hos ssv. Det känns som det viktigaste :) Gjorde de friskkontroll när ni kom dit eller samtidigt som bedömningen? Det är ju kul om de är positiva till samarbete. Kanske man kan dela lite idéer. Det som känns tokigt tycker jag med att de ger så höga poäng är att om nån ställer för dem, och sen kommer på en svemus utställning så är ju risken att deras möss får betydligt lägre poäng (säger inte att mössen måste vara dåliga, men det är inte så många möss om kommer upp till cert tex dvs över 90p). Då kanske ägaren blir ledsen eller chockad över att musen får helt andra poäng. Som Anette säger dömer ju även svemus domare lite olika (även de utländska domarna vi haft har dömt lite olika). En del ser mer till helhet och kanske till hur svår en variant är. Jag har tex aldrig sett en riktigt riktigt snyggt typad texel. De får ofta lite mindre och veckade öron bl.a. Nu är ju ändå största delen av poängen på päls och färg där så typ är ju inte så stor del i poängsättning.

Annons:
monsi
3/18/20, 3:57 AM
#7

#4 kan vara derför de får högre poäng eller som #6 skriver olika sätt att se och bedömma djuren. Dommaren god känner inte djur med fel på. Min ena hamster blev diskad pga ena ögat är lite fel på. Inget fel hon lider av men ska ex inte gå i avel. #6 frisk kollen är innan du får inte ta in djuren om de inte klarat kollen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Nordanälvens
3/18/20, 7:02 AM
#8

Personligen tycker jag inte de bedömningarna du fick från SSV går att ta till sig. Som du säger har du inga standardmöss, så t.ex dedär 99p känns extremt överdrivet. Är det utställning för barn eller uppfödare som lägger ner massor av arbete hos sina djur? Jag hade velat ha ärliga bedömningar.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
3/18/20, 11:01 AM
#9

#6 ja det är jätteviktigt att ha trevligt på tillställningarna tycker jag. Annars skippar jag dem. Jag går mycket för de positiva mötena, lära känna folk, se och känna på andras djur, skapa kontakter etc. Hälsokollen gjordes vid ett bord direkt vi kom innanför dörrarna. De va noga och hårda, det tyckte jag va en bra sak som vi i Svemus kanske kan ta efter? Jag tänker exakt som du gällande risken med att de ger så höga poäng. Därför är det klart bättre om vi får till en ändring. Så som ett samarbete där Svemus dömer efter sin standard. De har redan ett sådant samarbete med råttföreningen.

#8 nej exakt! Jag vet inte om du läst tråden men jag tar inte poängen på allvar utan ser det mer som en chans att diskutera kring det här med bedömningar. Utställningarna är för alla men de flesta va vuxna och många uppfödare av andra arter.

Littlem
3/18/20, 11:10 AM
#10

Jo det är ju samma här. Och varför vi bjuder in folk att dyka upp på utställning även om man kanske inte ställer ut :) Jag vet att vi haft friskkontroll förr. Det går ju diskutera om att ta upp det igen.

Nordanälvens
3/18/20, 11:20 AM
#11

#9 Jo jag vet ❤ För min del är det lika viktigt att ha det trevligt på en utställning som att få riktiga och ärliga resultat. Får man (jag) inga ärliga resultat ser jag inte riktigt meningen med att ställa ut. Jag vill kunna ta poängen på allvar för att kunna förbättra min avel.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

monsi
3/18/20, 11:30 AM
#12

#11 du får höga poäng men du vinner inte med en sämre mus. Kommer inte ihåg alla regler men sist jag ställde 2018 var det bara mina tre möss och då blev det ex ingen bis final för alla möss tillhörde samma ägare och de har fler regler. Blev glad över att se fler möss nu sist.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Nordanälvens
3/18/20, 11:44 AM
#13

#12 Att vinna priser är inte intressant för mig 😊 Att få till perfekta djur utseendemässigt är inte heller särskilt intressant. Har ju inte heller några standarddjur 🤪

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
ariama
3/20/20, 12:28 PM
#14

Att olika domare har olika "smak" är egentligen inte problemet, enligt mig.  Nu pratar jag alltså standardmöss och utställningsuppfödning.
Om jag tar champagne som exempel står det i standarden: 
 "Färgen skall vara som champagnefärgat silke med en nyans av rosa" Vem kan översätta det till verkliga livet?

Eller dove  (ur en diskussion ur verkligen livet för ett antal år sedan).
Standarden säger: " Färgen skall vara mjukt duvgrå". Vilken färg är det? Egentligen? Bland alla de nyanser från ljus till mörk som dove kan ha? I slutänden är det vad domarna "tycker" som tar fäste. Och så är det väl när det gäller alla utställningar, på gott och ont.  Det är en diskussion i sig, att vad som anses vara "rätt färg" kan förändras över tid beroende på "mode" och tycke, och att domarna här har stor makt för riktning.

Däremot gäller för alla färger, vilket domaren förstås ska veta, att färgen ska ha intensitet, vara jämn och jämt fördelad, gå ända in till hårrötterna, mm. mm.

Det som är problemet är hur man sätter ribban för poängsättning. Och hur man ser till poängens betydelse. Det är en sak som borde gå att komma mer överens om.

Det finns etthundra poäng att leka med!  Inte tio mellan 90 och 100. (Eller 20 kanske, mellan 80 och 100).

Femtio poäng är godkänt! Vad vill vi att det ska betyda?

Vilken erfarenhet har en domare av hur möss kan se ut? Av hur utställningsmöss kan se ut? Av hur en exellent standardmus kan se ut? För det är ju från DET som man börjar "dra ifrån" poäng!

Om man ger över 90 poäng till ordinära möss - med det menar jag "vanliga" helt ok och ok-vackra möss - vad ger man då de riktigt vackra? De som uppfödare har ägnat år av möda och planering för att få så perfekt färgnyans som möjligt, jobbat med detaljer som ögon, öron, svans, kroppsform, och dessutom allt på samma gång.

Olika färger är olika svåra, men vissa av dem kräver ett oerhört arbete och väldigt mycket tid och många generationer möss för att komma rätt. Man får inte fram en sådan mus av "tur" när man avlar enbart på hälsa eller temperament, eller "gullighet".  Därmed nedvärderar jag inte hälsoavel, eller temperamentsavel, tvärtom. Jag bara åskådliggör att det är en stor skillnad.

ariama
3/20/20, 12:34 PM
#15

Poängsättningen har höjts generellt sedan jag började. Vilket också förstås beror på alla importerade vackra engelsktypade som kommit in i landet sedan dess. Men fick man över 85, dvs kom upp i Premier Kvalitet så var det en ära! 

Jag tänker, att man kanske i SVEMUS ska skriva ner vad de olika poängen betyder, t.ex. 5 poäng för ögon, 3 är BRA, 4 är vackra, 5 är excellenta! Och kanske en beskrivning av vad bra, vackra och excellenta betyder? Detsamma med öron, och svans. I standarden står bara "hur de ska se ut", men inget om graderna, hur de kan se ut och vad som är excellent.

ariama
3/20/20, 1:40 PM
#16

Eller … kanske bättre, istället för att skriva ner, så  går först domarrådet ihop (visst finns det ett sådant fortfarande?) och diskuterar vad vi/de vill att poängsättningen ska innebära, och ha för ribbor. Hur vi kan vara tydliga med vad de olika poängen står för, och hur man dömer efter dem. Och sedan vara tydlig med detta i utbildningen av nya domare.
Och det är väl mest ett problem med de som inte är utbildade av svemus … om svemus ska samköra med andra föreningar.

Så, som jag förstår flera här, är väl ett bra förslag att fråga om de vill ha samarbete, samt om de i så fall önskar domarutbildning enligt svemus - vilket ju bör vara ett krav för samarbete som innesluter  utställningar.

monsi
3/20/20, 1:48 PM
#17

En fråga vilka har möss i skåne som ev kan och vill utbilda sig till dommare?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Littlem
3/20/20, 3:36 PM
#18

#16 Vet inte om vi ska kalla det ett domarråd så. Men de utbildade domarna har diskuterat div frågor(de som idats svara iaf).

ariama
3/20/20, 4:50 PM
#19

Ja, det är trist (i det här fallet) att vi har ett så långt land, på flera hundra mil, så det är svårt att träffas live. Det blir ju så mycket bättre diskussioner då.
Saknar träffarna och diskussionerna hos Elin Vattnadal.

Littlem
3/20/20, 5:17 PM
#20

Jo det är ju det. Och färger tex är ju nästan omöjligt att få till rätt ton på bild jämt så det är ju bäst att se med egna ögon. Vi har planer på att få till nån träff med bl.a domarutbildning. Det går ju ha så även de som inte vill bli domare men lära sig mer om färg kan dyka upp :) Vi hade ju en bra träff där Sara och Lottiz höll i genetiklära.

Annons:
Alwyn
3/20/20, 7:18 PM
#21

#17 det har vi redan diskuterat på Svemus mötet. Jag antar att mer om domarutbildningar kommer bestämmas framöver.

Alwyn
3/20/20, 7:23 PM
#22

#16 nej det behöver inte va ett krav att de vill utbilda sig om vi ska samarbeta. Som sagt har jag redan frågat dem. De har i nuläget ett samarbete där råttföreningens domare drömmer råttorna på deras event. De va villiga att göra samma överenskommelse med Svemus.

ariama
3/21/20, 6:54 AM
#23

Att ha svemus-domare på deras utställningar är ju förstås det bästa, och enklaste.

Upp till toppen
Annons: