Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 373 ggr
ariama
3/20/20, 1:25 PM

Färg igen, hjälp mig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Den här gången vet jag inte själv!
Jag kan genetik, inte särskilja hur färgerna ser ut, utom de jag själv sysslat med. Det här är inte "mina färger", mer än en RY och en chocolate. Hade förväntat mig (och även önskat) agouti också.

Sex stycken tjejer, alla olika färg i salig blandning. Inte precis vad jag önskade, men vansinnigt gulliga! 11 dagar. Bra föräldrar, de här kan bli vackra dessutom!

Möjliga färger är … alla. Agouti, svart, chocolate, blue, RY. Blekgenerna är siames c(h) och/eller chinchillagenen c(ch). Antingen samma eller båda ihop, inga andra kan ingå. Dvs antingen c(h)/c(h),   c(h)/c(ch), eller c(ch)/c(ch).

De 3 ljusa är dessutom rödögda. Tids nog får jag ju veta, egentligen har jag inte bråttom, men det är lite kul att gissa, och se hur de slutligen sedan antar sin slutgiltiga färg.  Mest undrar jag över den bruna,  den som inte är chocolate. Kan det vara burmese?

Annons:
Littlem
3/20/20, 3:38 PM
#1

Oj vilken mix! Jag har en unge(eller ja den är 4mån nu) med samma färg, har för mig nån benämnde den som coffee, eller nougat.

ariama
3/20/20, 4:45 PM
#2

Okej, det är troligt. Det tror jag på.
aa B* c(ch)/c(ch) D* E*

ariama
3/22/20, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så tjusig chocolatefärg på den mörka - och så är den inte alls chocolate! Inte den heller, vilket jag borde ha sett redan tidigare. Syns redan på ena bilden i #0.
Kan ni se varför?

ariama
3/22/20, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Det syns på öronens vita insida! Vuxna möss har ju nakna öron och har förlorat denna "bebis-päls", men har tanstrån kvar bakom öronen. Och det syns när jag tittar dem i baken, runt svansfästet och under svansen.
På dessa platser har både svart och chocolate tanfärgade hårstrån (även möss som inte är tan!). Här är de blekta till vitt!

ariama
3/22/20, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Denna bild är manipulerad av två olika, där jag har satt in öronen på en jämngammal svart unge (gammal bild) som visar hur öronen på en chocolate-unge ska se ut. (Hittade ingen bra ck-unge-öron-bild)

ariama
3/22/20, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och då kommer frågan: Vad är det här då? Trodde blekt, men inte med de öronen!?

Hon är väldigt lik mormor Erita som bebis, blue-agouti-burmese. Med dessa är
c(ch)/c(ch) (dubbel chinchillablekning, det är det enda de kan vara, om de är blekta)
Dessutom är hon rödögd.
Då måste hon vara silver (rödögd blue), och med den tickningen även agouti?
Rödögd blue agouti?

Jag har ingen aning.

13 dagar är de nu.

Annons:
Littlem
3/22/20, 4:32 PM
#7

#4 ja men det är samma på min hona! Vita stickelhår, inte tan-färgade. Ibland är det lättare än man tror tydligen :p #6 ännu en klurig färg onekligen!

ariama
3/24/20, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#8

Nu är de 16 dagar idag, och underfärgen/-pälsen började bli synlig igår eller dagen före. Så nu har jag "bestämt färgerna" på dem. Blev lite annorlunda mot vad jag tänkte från början.

En RY (sable-sotad),

En rödögd RY.  (Funderade förut på argente, för den var så gul, men röda ögon på ry ger ju rent gula möss eftersom bebis-sotningen bleks av rödögongenen).

En rödögd silver agouti.  (Trodde förut blå-blekt, men den är ju inte c-blekt, och jag  tror inte blått ingår)

En lilac argente.

Två chinchillablekta chocolate. (Den mörka förvillar men tycker den änfå är för ljus för att kunna ha svart grundfärg, men jag är inte säker)

De två RY heter Krakel och Spektakel, den mörka "chocolaten" heter Kusin Vitamin. MEN de tre andra heter inte Hängde och Slängde och Gardin. Eller så gör de det… Vad ska de annars heta… 

https://www.youtube.com/watch?v=Lv--H0paqNM

monsi
3/26/20, 3:52 PM
#9

Den där lilla grå med röda ögon vill flytta tilll Dolly o Lulu 😇😊

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Grodan
3/26/20, 4:24 PM
#10

#8 Jag tror det är en vanlig rö silver. De ser ofta ut sådär.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/27/20, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja men, det har du ju rätt i!
En sån hade jag ju 2010 också! 😃

Grodan
3/27/20, 11:59 AM
#12

#11 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: