Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 790 ggr
Littlem
2020-03-20 16:41

Klurig färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag gör ett eget inlägg för att inte fylla Amairas tråd med bilder. Fick ju en lite avvikande tös i en kull med. Det var hon sen agouti, silver agouti och svart i kullen. Pappa är en (troligen) beige merle. Hans föräldrar är agouti merle importer från Danmark så jag vet inget om vad som är bakom där. Mamma är en vittecknad röd (ry)med svart, choklad, cinnamon och röd bakom. Första bilden i dagsljus bredvid agoutisyrra

Annons:
Littlem
2020-03-20 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sidan, lite vita stickelhår

Littlem
2020-03-20 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Blås-bild

Littlem
2020-03-20 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tycker inte hon är mörkare på nos helker/har pointer så tror ju inte hon är burmese. Ansiktsbild i dagsljus

Littlem
2020-03-20 16:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ansiktsbild med blixt

ariama
2020-03-20 16:57
#5

Intressant. Och oerhört svårt att se. Vem sa coffee (eller nougat, sak samma genetiskt)? Elin eller Grodan har väl mest erfarenhet när det gäller färger?
För mig ser färgen chocolate ut, men inte på alla bilder, så då måste det väl nästan bli cooffe (slash nougat).  Av ren uteslutningmetod.

Littlem
2020-03-20 17:18
#6

Jadu nu minns jag inte vem jag frågade. Det är lurigt, jag ser ju ingen varm ton som chokladen brukar ha. Men engelsmännen vill ju ha sånhär färg på sina choklad.

Annons:
monsi
2020-03-20 18:12
#7

Choklad 🤔

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

ariama
2020-03-21 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Du nämner silver agouti c(ch)/c(ch) och beige (c(e)/(e), och då ligger kombinationen c(ch)/c(e) nära till hands. Antingen baserad på svart, eller på chocolate, men du har ingen chocolate-unge i kullen, det indikerar kanske svart?
Dessa har inget namn, annat än "falsk chocolate".

Jag tror inte den är vanlig chocolate, eftersom det finns en svag "gråton" där, och du har ju andra blekta i kullen.
Tyvärr är det här ju bara ett förslag, en gissning, och en massa tankar.
Standardchocolate ska vara så mörk som möjligt, utan att bli kall. Färgen ska vara varm och ha en "röd"/djup lyster. Chocolate kan ju både finnas och avlas (selekteras) i många olika nyanser.
På bilden två av mina chocolater (gammal bild)

Jag gör också en annan tråd, med lite olika c-blekningar.

Littlem
2020-03-21 10:49
#9

Nepp inga choklad, det var hon, svart, agouti och silver agouti var färgerna. Ja men precis. Det är kanske inte lätt att se på bild men har man sett choklad så ser man att hon saknar just den röda/varma tonen du nämner.

Littlem
2020-03-21 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är pappa till honan innan. Hanen är den med vitt. 6st agouti och så han i kullen, blev rätt överraskad ;) Den enfärgade är dotter till hanens syster. De har dock troligt samma färg. Lurigt att se på månen då han är merle och färgerna är lite "utblandade". Och så satinet som gör allt mörkare. Tror de är beige. Första bilden utan blixt (tyvärr bara lysrör som ljuskälla)

Littlem
2020-03-21 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild med blixt.

Littlem
2020-03-21 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Utan blixt

Littlem
2020-03-21 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Med blixt

Annons:
ariama
2020-03-22 08:26
#14

Ja, jag tror ju också på beige c(e)/c(e),(men jag är usel på att gissa färger), och då har din hona åtminstone en c(e)! Den andra allelen måste ge mindre blekning (mörkare mus), och då finns bara c(ch) kvar att välja på.

Så jag tror (ganska säkert) att hon hör hemma på 2. i min lista i andra inlägget. Dvs c(ch)/c(e)    Chinchilla + Extreme dilution, och färgen kallas bara "falsk chocolate".
Baserad på svart eller chocolate tror jag inte går att avgöra med ögat, men svart ligger väl nära till hands.

Och då kan du ju samtidigt dra slutsatsen att din tecknade RY-hona bär på en chinchillagen.

Littlem
2020-03-22 09:51
#15

Jag tycker det kan vara lurigt att gissa färger med. Speciellt när man inte vet vad som finns bakåt ;)

Littlem
2020-05-21 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Beiga satin honan har fått en kull. 2 ser mer ut som henne, sen 4 ljusare.

ariama
2020-05-22 09:50
#17

Kul! Fina! Men färger/genetik tänker jag inte försöka gissa… Läckra ändå!

Littlem
2020-05-22 10:34
#18

Nej det är inte lätt. En parning bara för att få fram merle vilket verkar svårt i sig. Så här inte alls tänkt på färg.

Upp till toppen
Annons: