Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 399 ggr
ariama
2020-03-22 11:28

Om splash/tricolor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite tankar om vad Splash är (eller tricolor).

Färgen Splash orsakas av en gen, och uttrycks med hjälp av två andra gener!

(Tricolor orsakas av samma Spl-gen men beror på tre andra gener! Den tredje är en teckningsgen, dvs vitt, i övrigt gäller samma sak för tricolor som för splash.)

De två andra generna är

- Grundfärgen som kan vara:
Svart, blue, chocolate,  lilac, agouti, blue-agouti, cinnamon eller lilac-agouti. 
Den som bara kallas "splash" är underförstått svart.

- Blekningsfärgen kan vara vilken variant som helst av c-blekningarna, men varianten "splash" är baserad på c(e)/c(e) extreme dilution (och svart) därför att det ger den bästa kontrasten mellan färgerna.

Rödögda grundfärger, t.ex. dove, används inte, för det ger knappast några kontraster i färgen. Att använda rödögongenen som blekgen (t.ex. svart+ röda ögon pp (=dove) och splash-genen ger ingen effekt av splash-genen. Inte heller gula möss, RY/DY, brukar ge attraktiva varianter om de ens blir annat än vita.

Grundfärgen består alltså av de allra mörkaste hårstråna som går att finna på en splashmus. Ibland kan det röra sig om några strån bara, men bör vara mer och tydligare på en standardmus.

Om man skriver "Splash" har den automatiskt grundfärgen svart, och blekningsfärgen extreme dilution.

Skriver man blue splash så är grundfärgen blue och blekgenen fortfarande (underförstått) extreme dilution. Skriver man siames splash så är grundfärgen (underförstått) svart men blekgenen siames.

Med de olika splash-varianterna behöver man ju skriva ut allt  som avviker från vanlig splash, t.ex. Chocolate colorpoint splash.

Annons:
ariama
2020-03-22 11:35
#1

Tricolor är detsamma som splash, med en stor skillnad: Det har tillkommit en teckningsgen, dvs musen har även vita tecken.
Samtidigt händer det något lustigt som ingen kan förklara. Splashens spridda spräcklighet förvandlas till stora fält med (mestadels) sammanhängande färg!
Musen får stora fält av svart, beige och vitt.

För att få en bra utställningsvariant av både splash och tricolor krävs målmedveten och riktad avel, då kan det bli helt utsökt vackra möss. Men de varianter vi ser, är oftast gulliga "hopkok" av både gener och utseenden.
Som musen på min bild ovan.

Alwyn
2020-03-22 13:29
#2

Tack så intressant! Jag som gick i tankarna att läsa på mer om tricolor och splash här om dagen 🎈

ariama
2020-03-22 13:54
#3

😃

Alwyn
2020-03-22 18:54
#4

Jag har just fått hem min första splash 😶😆😋 Jag som inte är så glad i den varianten men älskar tricolor blir ju glad att det går att avla fram på så vis

ariama
2020-03-24 13:03
#5

Ja, det går att avla fram på så vis, men det är "skitsvårt" och tar ett antal generationer och en hel del möss.

Om du parar din splash med en broken, för det är ju vad du vill kombinera, blir alla ungarna . . . svarta.

Att avla fram tricolor ur splash kräver lite extra tålamod, för det är så många gener som man måste kombinera, och de är recessiva, vilket betyder att de dessutom måste vara duplicerade. Bara splash-genen är dominant, men syns istället inte på icke-c-blekta djur.

Ju fler gener man behöver i kombination för en färg, desto svårare och mer tidskrävande blir det. Speciellt när det handlar om recessiva gener. Och sedan kan det vara nästan hopplöst att "bli av" med dem igen, om man skulle önska det.

Det bästa är ju att köpa in en tricolor om du vill para just din splash, men även det tar ett par generationer, eftersom broken är recessiv.

Splash x broken = alla ungar blir svarta men bär på blekt, broken, och … bara hälften bär på splashgenen (men det syns inte vilka).

Splash x tricolor = alla blir splash i F1 men alla bär på broken.

Sedan är det syskonparning, eller tillbakaparning på tricolor-föräldern som gäller, om man vill få tricolor.
Och vill man sedan fortsätta så får man börja från början igen på samma vis, med en obesläktad mus, och sedan inavla igen, och sakta bredda varianten, och den genetiska mångfalden. Nåt sånt.
Man får välja det som avelsinriktning, för det kräver planering, många möss, och lång tid.

Vill man ha tricolor är det lättast att köpa in tricolor.

Grodan
2020-03-26 01:45
#6

Tack för detta. Folk ifrågasätter kanske inte mig när jag säger Siamese Splash Banded nu längre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
2020-03-26 13:20
#7

#5 ah, tänkte inte på att boken va recessiv. Nåja, det kanske inte blir några tricolorer då. Jag fortsätter kanske på otecknat.

Upp till toppen
Annons: