Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 332 ggr
lillamusen
2020-03-22 23:47

Hjälp, gammal mat!!

Hej! Har precis skaffat oss små möss och blandade iordning mat till dem. Hade köpt icas ekologiska müsli som bas och sen tog jag olika fröer som jag hade hemma. Blandade även i en del från två påsar med hamstermat som jag fick med på köpet när jag köpte en bur. Såg sen att det stod november 2018 på solroskärnor är, januari 2019 på pumpakärnorna, linfrö från maj 2019, hasselnötter juni 2019. Och på blandningarna som kom med buren stod det 2014 och 2012 på!!! Det är bara att slänga allt nu eller? Vill ju inte att de ska bli sjuka.

Annons:
Wizbot
2020-03-23 04:26
#1

Gällande fröerna och hasselnöt, de kan hålla länge så länge de inte härsknar, smaka på dem, är de härskna så smakar de riktigt illa. Linfrön som tuggas på är giftiga för människor i större men inte jättestor mängd så du bör nog kolla upp om möss verkligen ska äta det. Beroende vad det är i blandningarna kan det vara fräscht om det inte möglat men näringen kan ha minskat. Dock tror jag som sagt inte att linfrön är bra och jag hade inte gett det till mina råttor.

Alwyn
2020-03-23 06:53
#2

Smaka på det. I värsta fall är fettet härsknat och näringen lägre, annars kan du använda det. Linfrö är nyttigt i lagom mängd. Det är bara vid överdriven konsumtion som det kan vara skadligt.

ariama
2020-03-23 09:12
#3

Största problemet med torr mat som har gått långt förbi bäst före datum (både människor och djur) är ju inte direkt att det blir dåligt eller farligt, men näringsinnehållet försvinner mer och mer allt eftersom.  Det blir mer och mer "bukfylla" liksom.

Wizbot
2020-03-23 13:01
#4

#2 Livsmedelsverket avråder helt från att människor ska äta krossade linfrön och tänker att möss som har så små men starka munnar förmodligen tuggar på dem en del?

Alwyn
2020-03-23 16:38
#5

#4 visst tuggar de på dem men som sagt är det en mängdfråga. Det lilla som maten innehåller är inte skadligt för dem. Det finns forskning om gnagare och linfrö, jag har läst en massa studier om det.

lillamusen
2020-03-23 21:52
#6

Tack för era svar ☺️

Annons:
Upp till toppen
Annons: