Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 246 ggr
_ftwsuga_
4/2/20, 1:18 PM

Mus som bits/nafsar

Hej! Jag har tre små Engelsk typade honor som är ca 6-8 månader varav den minsta lill tösen bits eller nafsar fort man tar ned handen i buren. Kommer man för nära henne i buren när hon sitter ned och tittar på en lite ont så hugger hon till en i fingret. Jag tror dock inte att det hör till att nån är sjuk för ingen av de är sjuka, då vi hade först fyra små tjejer men min svart vita hona gick tyvärr bort i sjukdom. Brownie (honan som nafsar) nafsade väldigt hårt i fingret när jag skulle närma mig Chimchim (avliden hona) vilket jag tror var för att skydda henne. Brownie nafsar dock fortfarande om man kommer för nära då hon ger en ett ont öga, skitar på fingret och half sitter/står på bakbenen och lutar huvudet lite uppåt mot mitt finger.

Annons:
_ftwsuga_
4/2/20, 1:23 PM
#1

Vad jag då menar med att ”titta ont” på mig är då att hon skrynklar ihop nosen och ögonbrynen och ser väääääldigt arg ut

Grodan
4/2/20, 6:42 PM
#2

hm… vet inte om möss kan göra så som du beskriver med "titta ont". 

Jag tror mest att hon kniper ihop ögonen lite och kanske tar bak öronen en aning. Det i så fall beror mest på osäkerhet. Men visst, vissa möss kan tyvärr vakta buren. Så jag råder dig att ta upp musen ofta och pyssla med den, innan den hinner bita dig. Försök att bryta detta beteende istället för att befästa det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/3/20, 9:58 AM
#3

Vet inte vad jag ska svara på det här. Instämmer med Grodan, att "skrynkla ihop nosen" låter mer som en hotfull hund, har aldrig sett en mus göra så. Inte heller ögonbrynen.
Annars låter det som om hon vaktar buren. Jag kan bara säga som Grodan, hantera henne mera, umgås med henne, bli hennes vän. Men inte i buren, om du är rädd om fingrarna, dvs om hon biter för hårt.
Jag skulle ta upp henne i en toarulle, i ett hus, eller något annat, och sedan ha henne i handen. Biter hon då fortfarande (alltså, hugger, blodvite) skulle jag ta bort henne.
Du säger nafsar hårt. Om hon biter igenom huden eller inte, gör ju skillnad. En mus som hugger (blodvite) går enligt mig inte att ha.

monsi
4/3/20, 1:07 PM
#4

#3 beror på varför musen biter så hårt att det blöder. Har haft några sådana. Två bet för de vaktade de blev fort bra efter typ så som ni beskrivit ovan. De andra var rädda de fick man jobba mycket med tålamod i buren. Men de blev också ok. Nyckeln är att lista ut varför. Är det smärta ja då gäller får man leta efter den orsaken. Inte lätt. Ovan låter som vakt 🤔

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

_ftwsuga_
4/3/20, 7:52 PM
#5

Okej tack för svar. Hon ser lite ut som en hund som blir sur ut, men hon biter inte så hårt att det går hål i fingret. Hon är väldigt social och jag är väldigt mycket med henne, uppe i famnen och springer lite runt på skrivbordet. Hon verkar nog bara vakta huset då jag har tittat lite mer på hur och var hon bits ifrån. Hon är snäll när man väl tar upp henne fast bits när det gäller huset, men jag ska försöka att få henne att sluta bitas när man ska komma till huset eller ställen hon kan gömma sig på.

Upp till toppen
Annons: