Annons:
Etikettfotografier
Läst 246 ggr
Alwyn
2020-07-04 20:54

Snyggt med sotning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Ja, jag är nog knasig, för jag vet att sotning inte är önskvärt enligt standard. Men jag kan tycka att det är riktigt snyggt ibland! Den här agoutihonan har något i sina färger som gör att jag storknar. Det är sotgningen över ryggen, plus nyansen på sidorna. Fel, jag vet. Men. Läckert! 🥰 Vad tycker ni andra?

Annons:
Nordanälvens
2020-07-04 22:30
#1

Jag kan vara riktigt svag för sotad agouti. Gärna i satin 😃

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ajanki
2020-07-05 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Jag älskar också sotade. Mina röda sotade och agouti sotade jag hade var jättefina tyckte jag!

Grodan
2020-07-05 00:01
#3

Det är väl därför som Sable finns. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2020-07-05 07:12
#4

#2 ååååh den röda va läckert sotad 🥰

Grodan
2020-07-05 21:03
#5

Sotad röd = Sable

Chinchillanerblekt sotad röd/gul = Marten Sable


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2020-07-06 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Två av mina sable, 2007. Tyvärr DY, det var allt som fanns då.  Och mössen är unga på bilderna. Unga DY är ju vackra innan de har hunnit tjockna på sig.
Och Harmoni fick tumör, runt 9 månader har jag för mig, men minns inte på rak arm.
KingCreole är baserad på svart, dvs vanlig sable A(y)a B* CC DD EE, och Harmoni är chocolate-sable, dvs A(y)a bb CC DD EE.

Annons:
ariama
2020-07-06 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sable heter färgen. Bara så. Och är en sotad röd DY , med stark sotning (polygener)eller eventuellt sable-genen U. Men jag har dålig koll på både färgen och genetiken, för den är lite rörig, eller motsägelsefull.

Det går att få sable på RY också, men svårigheten med RY är att med tiden "bleks", eller "försvinner" sotningen mer eller mindre. Så en riktigt snygg RY-sable i vuxen ålder (8 månader + ) tror jag är mycket svårt att få till. Det är inget jag kommer ägna mig åt.

ariama
2020-07-06 09:58
#8

Sen kan ju en sotad agouti vara rödögd, och då är det fult! Då är musen "blek-sotad" istället för svart/mörk-sotad. 
En blekt sotad sable (DY) är ju en marten sable och är en blekt mus med mörksotad rygg, så man ska inte blanda ihop blekningarna i tanken.
Har tyvärr inget foto.

Alwyn
2020-07-06 11:32
#9

Jag tycker det är synd att det bara är röda som har en godkänd sotad variant. Skulle önska en på agouti med. "sable agouti" 🤔

Grodan
2020-07-06 13:40
#10

#9 Nä, det är dumt att lägga till dåliga varianter. Blir bara svårare för aveln på den gamla korrekta varianten då. Som när man la till Tan Banded, för att man inte klarade av att avla dem isär. Tack och lov borttagen nu.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2020-07-06 15:40
#11

Det är lätt att få in sotning på agouti. Och "agouti-sable" var jag också förtjust i under en period.
Det är kul med nya färger och varianter som man inte har haft tidigare.  Och vissa "bara trillar ner" liksom, bland ungarna. Lockar och fascinerar. Som sotningen.

Flertalet standardfärger är däremot svåra, och kräver genomtänkt avelsarbete under flera generationer, även om olika varianter har olika svårighetsgrad.

Att få bort all sotning ur olika färger och varianter, kan vara riktigt svårt. Och en snygg o-sotad agouti med bra rödhet och svärta i fin tickning tillhör inte de färgerna som "råkar trilla ner" precis.  Så jag håller med Grodan. Både för att jag anser att höga poäng i standard ska kräva något av sina uppfödare, och så förstås att det är synd att "förstöra" de korrekta varianterna.

Däremot tycker jag ju att man kan "leka" med sina egna varianter. I alla fall har jag gjort så, för det är himla roligt att prova på, och att ha, lite udda sorter, lite "ögon-godis" då och då.

Upp till toppen
Annons: