Annons:
Etikettskötsel
Läst 589 ggr
MsonE
2020-07-15 15:10

Återigen lukt

Snart vart musägare 2 månader och gjorde tabben att inte läsa på innan.. det är helt otroligt hur en sån liten sötnos kan lukta.. jag har 1 hane och 3 h efter städning luktar hela vardagsrummet.. det stör mig inte enormt, men att han även revirkissar på mig, helst gosa in sig lite i håret eller ah.. känns jobbigt att behöva gå och duscha efter varje gång han har vart ute och lekt.. är den extrema perioden en fas som går över? (Kissade bara när nödig innan) eller är det såhär min kille kommer bete sig nu?

  • Redigerat 2021-06-18 10:18 av Grodan
Annons:
Alwyn
2020-07-15 15:48
#1

Köp en mysluva på djurlycka.se så slipper du få kiss på dig 😆 Luktens intensitet varierar med individ, ålder och årstid. Ju äldre de blir efter 5 månaders ålder, desto mindre luktar mina hanar. De hjälper enormt att ha rätt bottensubstrat och bur. Toalätt är det bästa till hanar tycker jag! Sen kan luftrenare hjälpa.

ariama
2020-07-15 15:59
#2

Varifrån kommer din mushane? (du behöver inte svara, bara fundera)
Har du otur har du fått en stinkbomb… Men som Alwyn skriver, det kan variera, med tid och ålder och individ, har du tur ger det med sig.

MsonE
2020-07-15 16:14
#3

Haha mysluvan såg Nice ut! Har funderat på att fixa nåt likande av alla mängder tyg jag har 😂 Ja, jag har chipsi super nu, tycker det fungerar rätt bra.. men har insett att översta våningen där jag inte har strö är ju det som luktar mest så jag får nog börja med strö i alla rum igen .. Ja. Han är nog en liten stinkbomb, byt till honor säger nån, men det är ju min lilla pälskling !!

Grodan
2020-07-15 19:21
#4

Han bor i en trä-hus-bur! Där ligger kanske felet. Eller ett av felen. Vet inte vad för strö du har, men försök med något som absorberar bättre. Invig även toalåda i något hörn - som du städar ofta såklart. Jag byter strö i toalådor varje/varannan dag beroende på hur många som använder den samt hur flitigt den används.

När hanarna är 4-8 månader kan de lukta som värst. Det går över. MEN hanar är inte för alla, absolut, så är det. 

Jag har två stinkbomber i köket. Fast eg luktar det bara starkt av… POPCORN. De är 4 månader och började lukta för en vecka sedan typ. De bor fredligt ihop fortfarande.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

monsi
2020-07-17 07:41
#5

När jag hadde träbur så lackade jag den för lättare städ 🙂. De trä saker jag har nu tvättas med viricon eller ättika. Använder millamore till min kille. Djurluäyckans huva är toppen . Djuren älskar den och man slipper kiss. Har själv ingen ännu men planerar att köpa nästa utställningar om de finns med då 🙂. Just nu är det uppsatt hår och en speciell huvtröja som gäller. Fast min älskling är ingen stinki direkt 🙂. En sak många gör är också att städa buren för ofta och då luktar det mera den erfarenhet kommer från råttor dock inte möss. Men känns lite lika där 🤔🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Alwyn
2020-07-17 10:19
#6

Ahaaa ja just det. En träbur som dessutom är ganska instängd med plexiglas och flera hyllplan. Den buren lär du aldrig få ner lukten i, dessvärre 😆

Annons:
MsonE
2020-07-17 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja buren är ju i trä, men har lackat alla rum med båtlack X3 så lätt torka av golven med våtservetter när jag städar! Och jag vill inte säga det är så instängt, jag följde era rekommendationer och det är flera lufthål gjorda i plexin nu.. Han har 2 hörntoaletter, och jag försöker städa och rensa dem oftast och mest rensa lite i de andra hörnen å lite nytt strö.. så inte allt blir nytt för det är ingen idé (byter ju såklart allt och torkar av ibland) men inte var å varannan dag.. Jag köpte även en gallerbur, som är inredd och var tänkt han skulle flytta in i istället.. men efter 30 minuter i den så osar det kissdoft, väldigt starkt.. så den bor han bara i när han följer med till mor å far.. Nu med spån på översta våningen med luktar inte hemmet lika mycket, bara tråkigt när han står och ser så jäfla gullig ut och man är nyduschad.. så han inte får komma ut.. Bild där han säger ”snälla får jag komma ut lite?”

Grodan
2020-07-18 02:09
#8

Jobbigt läge. Jag förstår givetvis. Jag har haft en och annan stinkbomb under åren. Jag minns en stor Engelsktypad skitsnygg Black Tan SH hane. Som alla älskade för han var så fin, men gah så han stank. Han fick flytta runt lite pga det.

Förstår om det blir jobbigt när du vill umgås med honom och så lämnar han lukt/kiss. Själv brukar jag inte vilja ha mushanar i håret och inte så gärna på kläder. Händer och armar är så mycket lättare att tvätta. Sen får de vara på något stället och rastas, alt ha öppen bur med saker på taket. 

Lukten förvärras när det byts ofta, och speciellt efter städning kan det lukta färskt och fränt kiss ett tag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hyeonmu
2020-07-22 00:40
#9

Du kan ställa fat med ättika i rummet medan du städar, för att neutralisera lukten allteftersom. På samma sätt kan du ställa in ättika i buren medan han har utestund med dig. Men kom ihåg att ta ut det en fem minuter innan han ska in och vädra lite - så det inte luktar jobbigt för honom sen.

Vissa hanar är mer såna att de vill kissa in revir, och de brukar enligt min erfarenhet tyvärr även lukta starkare. Möjligt att det är en testosteron-effekt. Men även otrygga hanar kan kissa mer och vid städ kan de bli stressade.

Jag brukar lämna ett hus som luktar lite grann och verkar älskat för att minimera lukten i sig, med revirkissande hanar. (Gör detsamma för mina hanar som bor snällt ihop, för den delen, så det inte ska uppstå revirstrid en dag.)

Ett alternativ är kanske kastrering och sen bo ihop med en tjej? Jag har inte testat just det, men revirkissande hanar jag haft som fått flytta ihop med äldre, sterila honor brukar sluta kissa revir - lite motsägelsefullt nog.
Det kan kanske också vara något - att se om någon har en gammal hona de kan tänka sig låta flytta. Sen har vi ju dock inte perfekt koll på när mushonor garanterat är infertila, så det finns ju en risk i det.

Alwyn
2020-07-22 21:56
#10

#9 ja, mina hanar luktar mindre när de bor ihop med en sällskapsdam 😊

Grodan
2020-07-24 10:17
#11

Jag kan förstå att det är jobbigt med stinkhanar. Har själv mina dom-killar som börjar lukta pecka. En envisas också med att kissa på mig väldigt mycket så han har nu fått klädförbud, dvs han får endast vara i mina händer. Jag kan inte tvätta kläder i den takt han pinkar ner dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2020-08-27 11:26
#12

Nu en månad senare kan jag säga att separering till två grupper och mindre hormoner gjort att den fräna popcornlukten är borta. Ev flyttade stinkbomben till ajanki. 😮 Har Dom-killarna i två grupper (min grupp med 3st och tillsalugrupp om 2st) och de funkar bra tillsammans och luktar inte äckelhane.

Så jag skulle säga att den där speciella dominans-lukten, lär er känna igen den. För den betyder ofta att någon hane i gruppen inte vill ha sällskap. Men trots denna speciella odör, så luktar ju hanar ändå… fast inte sådär att näsan går sönder, om ni förstår.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: