Bur, strö, inredning & tillbehör

Nät till burar, burlock osv

2011-09-14 22:02 #0 av: Grodan

Det finns så mycket olika nät till att använda när man skall bygga burar, burlock, göra ventilationshål i "burkar" osv.

Tipsa här om nät, med foto och vart du köpte det samt gärna även pris.

Bild här på ett nät jag själv använder, tyvärr för stora maskor, de är på 1x1 cm. Önskvärt är den mindre varianten på 0,5x0,5 cm

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2011-09-14 22:03 #1 av: Grodan

Theriss 2006-06-22 18:47

På Granngården brukar de ha svetsat nät (putsnät) med olika storlekar på maskorna. Det minsta jag har sett är 1x1 mm, pyttelitet alltså. Själv har jag 1x1 cm, ingen mus kan komma igenom där (ingen vuxen i alla fall...).

Tog med en bild så man kan jämföra storleken lite (svetsnät med 1x1 cm). Mössen är engelsktypade pojkar på ca två månader.

Anmäl
2011-09-14 22:04 #2 av: Grodan

Flätat nät. Inte helt praktiskt och kanterna kan behöva tejpas runt eller böjas så att man inte skadar sig på dem. Samt att det rostar...

Finns ofta köpa på Järnhandeln och byggvaruhus.

Anmäl
2011-09-14 22:08 #3 av: Grodan

Artlink 2011-08-15 16:35

Jag använder sk. Siktnät. Det ligger på ca 3-5mm/sida i rutorna. Lite olika beroende på fabrikat tror jag.

Finns på rulle på Cheapy, Bauhaus och vår lokala bygghandel Bejers. Ring runt ochh fråga efter siktnät.

En rulle 50cm x 100cm kostar 89.- ungefär. Finns bredare och längre också.

Anmäl
2011-09-14 22:09 #4 av: Grodan

AndreasS 2008-11-19 23:26

Så här har vi löst det för #2´s möss som hon har i 2 akvarium.

Det är ett gammalt hyllplan från en bokhylla som jag sågat upp ett hål i och sedan försänkt nätet som är inköpt på biltema.

Anmäl
2011-09-14 22:12 #5 av: Grodan

amaira 2009-02-10 10:25

Nät brukar jag också köpa på Bauhaus. De har något ... ja, såhär ser det ut, man köper det i färdiga "plattor" en och en, eller hur jag ska säga det.

Vassa kanter som ni ser, så jag måste fästa nätet på utsidan, så mössen inte kan skada sig.

Det finns en variant med mindre nät också, men den är lite farlig! Provade det först förra året, men då fastnade en mus i maskorna med tån! Förvånad

Den här funkar i alla fall.

(från tråden Byggt bur)

Anmäl
2011-10-26 21:23 #6 av: [aammE]

*knuff*

Anmäl
2011-10-27 01:17 #7 av: Grodan

#6 aj knuffas inte... putta bara lite lätt... får ju blåmärken så lätt... FlörtTungan uteSkrattande

Anmäl
2011-10-27 01:32 #8 av: zickan

Skoj tråd :-)

Anmäl
2011-10-27 01:33 #9 av: Grodan

mera nät är välkommet, känner att jag själv inte är någon nät-expert alls...

Anmäl
2011-10-27 01:35 #10 av: zickan

Har inte mycket att komma med själv. Fick en rulle med 4kants nät som visas i första inlägget. Har det behövts galler i övrigt, så har jag slaktat gamla burar med för små mått.

Anmäl
2012-08-15 09:44 #11 av: Tsunamis

#5 Någon som vet vad det nätet *heter*? Hittar det inte alls på Bauhaus hemsida så jag går bet på att hitta det i den gigantiska affären också. Eller vad tror ni den finns på för avdelning? Så som det ser ut lär den ju inte finnas på Trädgård.

Är nämligen på jakt efter galvat/svetsat nät(ej flätat) max 1x1cm rutor och vägrar betala ockerpriserna på Hornbach. Jula hade slut på sitt svetsade nät... Granngården är för långt bort ute i buschen för mig att kunna åka till tyvärr.

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
Sajtvärd på Gerbiler ifokus

Anmäl
2012-08-15 10:46 #12 av: ariama

Nej, inte trädgård. Ååh, jag vet inte ... När jag går på Bauhaus kan jag hitta dit meddetsamma, men jag kan inte beskriva var de finns, eller vad som finns intill ens. Förvånad Men jag tror att det används innanför fronten på bilar, eller nåt. De finns i närheten av beslag och sprik och skruv och sånt, eller var det hyllor och sånt? Skäms

Nästa gång jag kommer i närheten av Bauhaus (lördag kanske) ska jag kolla upp det!! Om ingen annan kan svara före dess.

Anmäl
2012-08-15 10:49 #13 av: Tsunamis

Aha jo jag försökte googla lite och tror det är liknade frontgaller till bilar. Men det är inte på rulle va? Utan plattor.

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
Sajtvärd på Gerbiler ifokus

Anmäl
2012-08-15 10:56 #14 av: ariama

Ja, det är i plattor, och kostar runt en hundring per platta. Inte billigt alltså, men bra är det, tycker jag, om man vill göra egna burar som är bättre än små köpeburar.

Stora (och i mina ögon bra) köpeburar är ju dyrare ändå.

Anmäl
2012-08-15 17:55 #15 av: Grodan

På CRT Zoologiska kallar de det bara för voljärnät. De säljer det. Skrattande

http://www.crtzoo.com/fagel/burar/voljarer-c-299-1.aspx

Anmäl
2012-08-15 18:32 #16 av: Ioma

TJOHO!

Jag frågade maken om han visste vad man kunde köpa billigt nät som passade och då sa älsklingen att det ligger en hel rulle i garaget!!!!!!!!!

LYCKA!!!!

Det är nog 1½ meter långt galler och ca 60cm brett! PERFA!

Detta ska få bli locket till det stora akvariet. Kan ju knappt bli bättre va ;-)

jag vet inte vart det är köpt men man kan köpa liknande på rumme på biltema bland bildekorationerna. Finns även plattor.

Det är väldans dyrt där dock så det finns nog billigare på andra ställen

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Anmäl
2012-08-17 14:05 #17 av: NinaS

Jag använder fyrkantsnät från Jula, typ 1x1 cm stora rutor, funkar bra till mina tjejer.

http://www.jula.se/galvaniserat-nat-793020

Anmäl
2013-02-24 21:55 #18 av: Grodan

en nät-tråd...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.