Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 4397 ggr
Hyeonmu
2011-10-29 04:29

Mat i mängder

Den dumma sökfunktionen ville inte samarbeta, så jag tänkte att jag frågar. 

Hur gör ni? Ni som har många möss. Här finns 30-40 möss och jag tror det går åt ett kilo müsli i veckan. Och det blir dyrt. Och jobbigt att köpa hem.

Köper ni hem en kundvagn med sädesblandingspåsar i taget, hur gör ni? Har nån hittat gross-försäljning? Ni som har färre möss får också gärna tipsa.

Vad jag vet är i alla fall att jag behöver köpa en större bunke, så jag slipper blanda mat mer än en gång i månaden… xD

Annons:
[aammE]
2011-10-29 05:46
#1

Köper MASSA, MASSA, MASSA fyrkornsblandning åt gången. Fast hos mig går det bra mycket mer än ett kilo i veckan på 40 möss.

Hyeonmu
2011-10-29 08:13
#2

#1

Guh. Då kanske jag har räknat fel t.o.m. T_T  … nej, just det! =O Det förklarar varför jag redan är inne på paket två. Duhh. Tio små musungar som börjat äta mer och mer. xD

Magda
2011-10-29 11:03
#3

#2 jag köpte 10 st (alla de hade framme) fyrkornsmusli paketerna sist de had billigare pris på dem på affären.. de tittade lite konstigt på mig *s* sen har jag köpt 20kg säck med vildfågelfrö nu när jag hittade en billig sådan (de var faktiskt jättefräscha och fina,inget damm eller så, köpte havre i säck för ett tag sen men den var så dammig och kändes inte bra, så det gör jag inte om) .. så nu hoppas jag att det ska räcka ett tag.. men det är ju hemskt vad så små djur kan stoppa i sig FörvånadSkrattande

ariama
2011-10-29 11:41
#4

Åh JÖSSES, är ni miljonärer? Förvånad

Om de åt upp allt vore det kanske lite annorlunda, men de väljer, äter, kissar, bajsar och ratar. Hur mycket av müslin/fyrkornskrosset kastas? Köps in för att kastas? Huvva!

Jag har provat alla möjliga sätt och kombinationer.

Först hade jag lätt krossad säd (lika delar havre, vete, råg) från bonde här intill. Men det kändes inte riktigt bra.

Jag har provat med musli: vansinnigt dyrt (även de billigaste sorterna 17:- kg, och hälften får slängas som sagt, när mössen är klara med det).

Viltfågelfröförpackningar. Då var jag nere i 12:- kg, för en bra blandning. Men tyvärr för mkt solrosfrö i. Blir feta möss väldigt snabbt.

Nu håller jag mig till hel havre från grannbonden, + krossat vete från densamme. Jag har betalat 3:- kg. Det är jättefint dessutom.

Till detta får de hundtorrfoder, och valsade gröna ärtor och majs.

Detta är mitt basfoder. Hundfodret och ärtorna och majsen, får de endast i den mån de äter av det. Annars får jag kasta sånt också, de äter, men begränsat, fast de tycker mycket om det.

Sedan har jag också undulatfrö, sesambröd (hårt bröd från Lidl, 4:- paketet), vetegroddar, spröda majsbröd http://mus.ifokus.se/discussions/4eab64f288f4723a4b005c3c-mat-i-mangder#discussions-1 finns lite varstans, men på Willys kostar de drygt 4:- paketet, och de räcker länge.

Oftast bryr sig mina möss inte om majsbröden, förrän de diar ungar, då är de tokiga i det!

Till småungar som börjar gå ur boet (drygt 2 veckor) har jag havregryn (extrarpis 4:- kg) och musli Finax färskförpackad Sunt & Gott, 17:- kg på ÖB.

Jag har mandel och solrosfrön, men det ingår inte i deras meny! Jag vill inte ha feta möss. De kan få smaka nån gång, direkt ur handen så jag har koll.

Omega3-kapslar finns urbilligt på ÖB, och jag har en burk åt mössen, som de får någon droppe av ibland. Särskilt dräktiga och digivvande honor, samt växande ungar.

Likaledes har jag en burk kalktabletter från apoteket, som de får av emellanåt, mängd beroende på status hos mössen. Äggskal får de ofta, det kostar inget om de inte vill ha Flört.

Avokado, ost, köttfärs eller kyckling får de lite av ibland.

Jag har säkert mer, men viktigt är - för mig - att mössen inte får för mycket! Särskilt inte av fet mat, och framför allt inte av tomma kalorier.

Det finns MASSOR som man kan ge sina möss - men det är inte meningen att ge dem allt på en gång. Utan att man väljer ur de olika grupperna, som man gör med "tallriksmodellen" för människor.

Möss kan bli både feta och bortskämda. Bortskämda möss äter inte "vanlig musmanskost" - de vill bara ha "entrecoute och vispgrädde".

ariama
2011-10-29 11:46
#5

När jag skriver att jag tycker det är viktigt att de inte får "för mycket", måste jag lägga till att det är ännu mer viktigt att de aldrig är utan mat!!

Men det är grundfodret som ska finnas obegränsat, inget annat.

ariama
2011-10-29 11:48
#6

För er som kommer på minnesutställningen, kan jag ta med säd att sälja, om någon vill.

Öppnar en egen tråd om det.

Annons:
Magda
2011-10-29 11:53
#7

#4 inte miljonär på långavägar.. har mest tänkt att det är så att de måste ha sånt att äta Obestämd men alla tips för en billigare "musvardag" är välkommna Skrattande

ariama
2011-10-29 11:56
#8

Ja, en sista sak. Jag gör ALDRIG färdiga blandningar!

Jag har en foderlåda med de olika påsarna/kartongerna osv inuti. Dee olika burarna olika mycket av de olika ingredienserna. Honor behöver annorluna blandning än hanar. Ålder spelar roll. Avelsstatus spelar roll. Osv.

Jag har inte fixa och färdiga blandningar, utan ger utifrån hur de ser ut, vad de ätit av, vilken status de har (ungar, gamla, i avel, kondition, mm), och det avgör jag "på plats", typ.

StillaSinnet
2011-10-29 13:04
#9

Hmmm….jag skrev ett lååångt svar och glömde posta det *dunkar huvudet i väggen*…Gaaah, och nu orkar inte min rygga med att jag sitter vid datorn längre. Håll till godo med svaren ovan. Här kommer en förkortad version från mig… Jag köper som grund en säck havrekross och en säck kornkross på granngården. (129+89.-) och i den mängden blandar jag i 3.75kg Doddy prima, små kulor. Denna basblandning använder jag till ca 70% i min hemmagjorda blandning. Utöver basen lägger jag i en påse osötad müsli, en påse linfrön, lite fågelfrön, dinkel, gryn valsade ärtor mm mm, så jag får 30L färdigblandat foder och det räcker ca EN vecka här. Basen räcker till 4 veckors foderblandningar och jag lägger sammanlagt ungefär 400.- på foder per månad.
Igår plockade jag olika puffar i självplockmüslin på coop. Dinkelpuffar osv, allt sånt där lyxigt onödligt gott får de varierat av från månad till månad.

utöver allt detta tillkommer massor men "blötmat" som jag får från förskolan; leverpastej, ärtor, majs, sallad utan tillsatser, vitkål, morötter, ost, bröd (ja, ja ger bröd i bland), pasta, grötrester osv. Det får jag helt gratis tack och lov!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Muszimba
2011-10-29 13:16
#10

Jag köper havre, råg, korn, vete och lite annan säd på ICA MAXI eller ICA KVANTUM då det kommer från Saltå Kvarn och är ekologiskt. Detta blandar jag med undulatblandning som bas, sedan så har jag lite fröer och liknande i påsar vid sidan av för att fylla mössens behov i den buren just vid det specifika tillfället.

Grodan
2011-10-29 15:06
#11

Jag är inte miljonär, men djuren är viktiga och de är min stora utgift här i livet.

Jag har blandat mat till mina möss och råttor sedan åttiotalet.

Självklart har jag testat det mesta som går att testa. Bäst tycker djuren om säd direkt från bönder. Tyvärr fick jag in smittor från en sådan säck en gång och efter det vågar jag inte köpa det. Mycket synd, för de tyckte om den…

Nu kör jag med 4kornskross från Saltå Kvarn. 25 kg åt gången. Tyvärr måste jag ibland vänta väldigt länge innan en eller två säckar finns. Nu är ett sådant tillfälle. De har en säck om 4 veckor… jäij.

Sedan blandar jag i allt som jag brukar skriva i andra sådana här trådar. Jag har aldrig exakt samma blandning. Färskmat får de i princip varannan dag och det är allt det jag också brukar skriva om här och där, matrester, kött, kyckling, geggor, grönsaker.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2011-10-29 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Idag har jag en stor foderdag. Lön i torsdags :)

Här är lite av det jag blandat idag. Resten är i två fodertunnor

Hamstrarna få egen blandning

här är sädblandningen med hundfoder. Det syns att det är inte så många kulor i säden. Mesta proteinet får de i blötmaten
Vete och råg har jag jättesvårt att få tag i tyvärr…

Här är lite av det jag blandade i just i dag. Müsli

puffad quinoa, dinkel och lite annat kul

och så här blir bandningen när jag har rört om

och efter en runda i stugan har det gått nästan 10L mat

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2011-10-29 16:23
#13

Jag hade också en liten kvarn på orten som jag kunde hämnta alla fyra sädesslagen hos som nykrossat…men när jag en dag hittade en död (torr och mumifierad) vildmus i en av de öppna säckarna på kvarnen, då valde jag snabbt bort dem och köper det jag kommer över från Granngården. Och lite vete eller dinkel från butik, men det är dyrt…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Hyeonmu
2011-10-29 17:24
#14

#3

Jo de äter ju som små hästar. xD

#4

Nja inte riktigt miljonär kanske. ;) Saningen är att djurmaten har lagt mig back i över ett halvår nu. Kyckling, oljor och grönsaker till vovvarna, veterinärfoder för höftskada till kissen och så basmüslin till mössen. Jag har inte ens tänkt på vad deras blötfoder, många bäckar små, slutar på för siffror. Det är bara kaninerna som är någorlunda billiga. Woo gräsätare!

Det var just därför jag startade denna tråd. Billigare mat skulle verkligen behövas… Jag är smått pank till Minnesutställningen men jag kommer gärna förbi istället och köper säd nån gång när jag kan tigga skjuts av pappan. =)

Jättebra långt svar, med toppentips. Tack Amaira! Kyss

#9

Åh sjutton. Jag hatar när sånt händer! x_x

Jag snegelade på säd på granngården, men efter en timmes gående fram och tillbaka mellan deras sädsäckar gav jag upp - jag ska ju ha korn, vete, råg och havre! D= Men nu undrar jag om jag inte ska köpa de säckarna ändå och sen tillsätta råg och vete. Om jag bara hittar det…

#10

Vad bra tänkt med ekologiskt! =3

#11

Jo det är smittor som oroar mig en del också, på Granngården t.ex. =/ Jag skrev till Saltå Kvarn om större säckar, efter att ha letat runt på internet och i butiker, men fick inget svar. Var hittar du såna säckar? =O

#12

=D Men vad fint med bilder och allt! Tack! <3

#13

Åh vad mysigt. x.x Eller musigt, kanske. Usch, dålig humor.

Grodan
2011-10-29 17:29
#15

#12 Ah, vad mysigt! Blanda o greja med foder är lite kul. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[aammE]
2011-10-30 00:01
#16

#11 Var köper man sådana stora säckar? :O

[Dominik]
2011-10-30 00:22
#17

Jag håller med er ovanför…Möss är små monster som inte vet när dom ska sluta äta, dom äter dygnet runt, dom är som små hästar haha Men det är jo möss. Om jag inte hade min mamma så skulle jag ta livet av mig…haha

Camillhe
2011-10-30 01:38
#18

Jag köper mathavre, matvete men matkornär för hårt så därför köper jag även en påse "grötflingor" av havre och korn.

Tycker att säden är dryg och upplever inte att det blir särskilt dyrt. Jag vill inte köpa ngn del av mitt foder varken från bönder, djuraffärer eller Granngården då jag vill att fodret ska ha behandlats så parasiter m.m. är dött.  Skulle snabbt räknat säga att jag handlar torrfoder för ca 200 i månaden till mina råttor. Men sen får de ganska mkt färskmat varje dag så det går kanske inte åt så mkt torrfoder. Och möss kanske äter mer torrfoder för sin vikt än vad råttorna gör, det vet jag inte. men iallafall märker jag att fodret är mkt mkt drygare sedan jag började med matvete och mathavre istället för musli.

Magda
2011-10-30 06:30
#19

#18 ja jag upplever att möss äter mer för sin vikt än råttor.. men jag vet inte om det stämmer.. tack för tipset, ska prova med matvete &mathavre.. har för mig att jag provat matvete men att råttorna inte gillade det..

StillaSinnet
2011-10-30 09:31
#20

#16 Vilka säckar menar du? Granngården har ju stora säckar men bara korn- och havrekross. Jag köpte stor säck undulatblandning också, bara att säga till så tar de hem. Jag storhandlar en gång per månad och blandar veckovis.

#17 möss ska ha mat hela tiden och blir de feta får de fel mat. Jag har 130 möss här hemma och därför köper jag stora säckar.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2011-11-08 00:04
#21

25 kg fyrkornskross från Saltå Kvarn köper jag från Saltå Kvarn direkt. Nu har jag inte priset i huvudet, men det blir i a f typ en hundring billigare än om jag köper x antal 550 grams påsar upp till 25 kg i vanliga matbutiken.

Om ni är ute och åker på E4an förbi Järna så sväng gärna in där på Saltå Kvarn. De har ett trevligt litet café och brukar erbjuda god lunch och i sin lilla butik har de storpack av en del trevliga varor samt gott bröd (om man nu äter bröd).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
2011-11-08 01:23
#22

Bara synd att Saltåkvarn är en del av antroposoferna och att de odlar utifrån en hel del antroposofiska riter som jag inte kan stödja.

Grodan
2011-11-09 17:31
#23

Ok, det står inget om riter bara att det ä biodynamiskt odlat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: