Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 3721 ggr
Ellinor_ludde
2007-07-03 21:49

Skillnad på hona och hane.

Hejsan.
Snart är det dags att separera på honorna och hanarna.
Problemet är då att jag inte är så bra på att se skillnad
på honor och hanar. Är det någon som kan skicka bild
på en hanes kön och en honas kön, så jag kan se skillnaden?

Annons:
Terato
2007-07-04 11:54
#1

Jag har en hemsida:

http://www.afrma.org/sexing101.htm

..Jag har varit musvakt åt ett gäng bebbar och lät då en uppfödare skilja på dem för säkerhets skull. Jag försökte inte ens själv! :P Men när vi kom hem såg jag väldigt tydligt vilka som var vilka. 

Håller på och tränar mig på mina egna enveckasbebisar nu. Det bästa är nog att kolla på två ungar samtidigt i början.

Hos honarna ligger hålen närmare varann. Hos honan kan man också se ett streck mellan hålen. Hos henne kan man också se bröstvårtorna vid den åldern..

Hoppas det är till någon hjälp! Annars kanske du kan lägga ut bilder på könen om du är osäker!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Pimu
2007-07-04 14:51
#2

En bra sida, då man ser tydligt o bra .. *ler*

Laika
2007-07-04 22:57
#3

Ja, verkligen. Synd att skillnaderna inte syns lika tydligt på mina möss.

Terato
2007-07-05 01:39
#4

haha precis. men jag har varit så pass fräck att jag lägger ut bilder här. Och frågar uppfödare om hjälp!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
2007-07-05 10:57
#5

Det lustiga, tycker jag, är att på vissa ungar är det så solklart redan från början. Inget tvivel om saken!

Men så dyker det upp såna hära som inte alls vill visa sin könstillhörighet, i alla fall inte för mig. Jag bryr mig inte så mycket, vid 3 - 4 veckors ålder är det inte längre något problem.

Terato
2007-07-05 11:38
#6

Nä men precis, då går det ju att se.

Men vissaav oss är på tok för nyfikna för att orka vänta fyra veckor!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
Grodan
2007-07-05 13:47
#7

vi har ju väldigt många bra bilder på olika kön även här på mus-ifokus - tycker jag själv lyckats bra några gånger med att ta tydliga foton på småttingars kön - kan man inte samla ihop dem?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
2007-07-05 13:54
#8

Jo absolut!

Vi kanske kan använda den här tråden?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Laika
2007-07-05 20:04
#9

Hur stora pungar kan man låta pojkarna få innan det blir för riskabelt att låta syskonen bo ihop? Har en som visade tydliga tecken på begynnande pung redan vid tre veckor… Eller kan man alls avgöra det ena från det andra?

Eller så kan jag ju hoppas på att det är helt normal pungutveckling och att de tio resterande ungarna är honor…

Grodan
2007-07-07 15:29
#10

haha, laika… vi har aldrig kollat på pungstorlekar för att avgöra könsmognad, men kanske har du någon poäng där vad vet jag?

4 veckor är det lämpligast att separera honor och hanar. Har du tur kan du sätta in pojkarna till fadern - som känner igen lukten av modern och då accepterar dem (ev inte för evigt, men ett par månader i a f).

ja, terato, i den här tråden eller skriv en artikel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Laika
2007-07-07 17:25
#11

#10 Nej sådan tur har jag inte. Rallarmus, (eller "björnen" som vi kallar honom) är en riktig ensamhane. Jag ska däremot göra ett försök att få pojkarna att bo hos morbror Fizz när han blir singel igen.

Nu börjar även de andra pojkarna få pungar i varierande takt, men den förste leder fortfarande rejält…

Terato
2007-07-07 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Okej då lägger jag in min bild på alla ungarna. Endast nr 5 är hona, resten hanar(precis som jag trodde innan jag fick det bekräftat av Elin idag)

Man ser ju ganska tydligt att hålen sitter närmare på honan.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

TacoBelle
2007-07-11 21:26
#13

Himla bra bild Terato!

Annons:
Upp till toppen
Annons: