Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1034 ggr
Alwyn
9/29/18, 9:05 AM

Musinredningsfavoriter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här kan vi lägga upp bilder på våra favorit-prylar som vi gillar att använda för burinredning åt mössen. Gärna bilder med fokus på en pryl i taget. Berätta varför du gillar just den. Jag börjar med hemmagjort klätterträd. Basen snickrar jag urenkelt ihop. Grenar byter jag sedan efter hand. Mycket poppis både i buren och i hagen. De klättrar i det och gnager på grenarna. Enkel att göra. Billig (gratis). Omtyckt av djuren.

Annons:
Alwyn
9/29/18, 9:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hängmatta, dubbel utan sömnad. Jag tar bara en rektangel av fleece som viks och hängs upp med gardinklämmor. Snabbt, billigt och omtyckt av djuren. Lätt att anpassa storlek. Enkelt att lossa klämmorna och tvätta tyget.

Alwyn
9/29/18, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fyrkantiga krukor. Jag använder dem som toalett. De är lätta att rengöra, formen gör att de passar bra i kisshörnen och tyngden gör att de står kvar. Om de är höga lägger jag dem på sida och använder som hus istället.

isabella93
9/29/18, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fågelleksaker brukar vara populära hos mössen. Den här repspiralen fungerar som transportväg mellan de olika nivåerna i buren och används flitigt.

ariama
9/29/18, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Stora burar är utan gränser 😃. För mig - som avskyr små burar men måste ha det ändå för hanar - är de små burarna en utmaning. Hur får jag dem "större", mer yta, mer "skrymslen och vrår" utan att buren istället blir överfull?
Det här är en variant. Plastbackar med galleröppning, både för att burarna är lättare att både stapla och placera jämfört med om de är öppna, men också som berikning faktiskt. Gallret sätts fast på insidan och agerar klätterställning. Plastbackarna är härligt "genomskinliga".

Godislådor har jag i alla burar! Mat och vattenskål ovanpå, "mushål" så de kan gå in, och igenom. Funkar perfekt, tycker jag.

De här stora fågelbaden gillar jag skarpt! På de flesta akvarium går de att hänga över kanten, och gör jag hål med lödpennan så kan jag även hänga dem i plastbackarna. Och så blir det "ett loft" i buren, en bit övervåning.

Ikea-byttorna är ibland bolåda, men oftast gör jag dem till toaletter. Till bolådor har jag mest särskilda kartongbyggen jag under åren utvecklat till perfektion.

ariama
9/29/18, 2:02 PM
#5

Sen tillkommer förstås inredningen! Det jag visade var stommen.  T.ex. är 12 pack äggkartong alltid standard i alla burar. I fågelbadet har jag kartong i botten och någonting att krypa in i, för de älskar att sova och boa där. Ensamma hanar har ofta även ett stort springhjul, som faktiskt får plats det med!

Grodan
9/30/18, 11:27 AM
#6

#0 men gah så smart!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Tisstassen]
10/1/18, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#7

ojoj inredning som både jag och musherren tycker är så roligt!

jag har provat massa olika saker och försökt att se vad han gillar mest, men också vad som är snyggt för mig och gäster att kolla på. jag har en väldigt liten lägenhet så buren en en av de få möbler jag har och då blir de ju lite extra viktigt 😛

det han gillar mest är att klättra och gärna på saker som gungar lite. jag brukar smita in i second hand butiker när jag passerar och leta små korgar, dessa är väldigt uppskattade. antingen har jag dem tomma, eller så har jag i bomaterial, eller bara strör lite mat i. dit klättrar han och sitter och gungar i godan ro. dessvärre är det kul att tugga på också, så de får bytas efter ett tag… 

snöre, avsett för att binda upp buskar köpte jag tidigt och nu knyter jag det kors och tvärs så han får klänga sig fram 😃

plastblommor är en av sakerna som jag var lite tveksam till i början, men han verkar inte svälja plasten utan bara gnaga sönder och stöka ner… de använder jag både som prydnad men mest som klätterställning, haft dem mycket som stege mellan de akvariet och gallerburen, uppskattat tidsfördriv, även om matte blir lite irriterad på att alla blommor används som bomaterial istället för att pynta 😉 snart ska höstlöven in i buren! 

när jag köpte en matta från Ikea var det en långt kartongrör inlindat i den. så långt att det kunnat vara en transportväg för honom ända från botten av akvariet till toppen av gallret! oj vad han jobbat på insidan med å krafsa och göra hål! måste snart leta efter nytt sånt eftersom det inte går att tvätta……….

Alwyn
10/2/18, 8:11 AM
#8

Jättekul att se era favoriter. Mera, mera! 😁

Alwyn
10/2/18, 8:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Mössor blir mysiga hammockar mha gardinknipor. Gardinknipor är verkligen det bästa som finns när det gäller inredning!!!

Alwyn
10/2/18, 8:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Precis som Ariama vill jag kunna nyttja hela buren och skapar hyllplan av olika saker. Två saker jag ofta använder: begagnade träbrickor som antingen hängs upp eller som jag sätter ben på. Bitar av laminerat trägolv som får ben.

Grodan
10/2/18, 2:34 PM
#11

Hängmattor, precis sådan klippta i fleece och dubbelvikta som Alwyn visar i #1. När jag fick sytt små fleecetunnlar att trä på toarullar blev de superpoppis - tyvärr inga kvar o inga foton…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zombivarg75
1/3/20, 6:09 PM
#12

Puffar upp denna roliga tråden

ariama
1/3/20, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#13

För ett par månader sedan köpte jag även ett mindre fågelbad, gjorde ett hål i väggen (lödpenna) och hängde den på utsidan.
Vart bra tycker jag. Det blir flera sådana lösningar med tiden.
Eftersom jag även har öppna burar så behöver jag inte ha något för öppningen i sidan om jag inte vill, det blir bara ett litet "puss-hål" i så fall.

Annons:
Upp till toppen
Annons: