Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Beteende, hälsa & skötsel

Allt vi vet om rossel

2011-03-15 11:31 #0 av: Grodan

Tänkte att vi kunde försöka samla ihop all information angående rossel i en tråd som vi kan använda som mall/grund för att skriva en artikel så småningom. Så hjälp till alla att lägga in fakta, länkar till trådar, länkar till artiklar, berätta om lyckade behandlingar osv angående rossel på möss i den här tråden.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2011-03-15 12:05 #1 av: jauchzet

Trots att jag inte varit musägare speciellt länge om man jämför med många här, så har jag tyvärr många erfarenheter av rossel och kommit fram till att det finns minst fyra olika typer:

1. Det finns kaffebryggs-rosslet som kan övergå i kontiga pip eller gnissel som är det typiska mycoplasma-ljudet.

2. Det finns det knäppande ljudet som kommer ifrån hjärtat och som är den värsta typen enligt mig iaf, eftersom det inte går att bota. Har fått avliva två möss helt nyligen p.g.a. det här och de blir ofta mycket dåliga.

3. Det finns ett ljud som jag har på min äldsta hona som låter som ett litet kvittrande och främst hörs när de blir nervösa, oroliga eller vill någonting. Det är ett väldigt tyst läte och ibland hörs det bara om man sätter örat intill. Det är ingenting som jag märkt att hon lider av det minsta, men jag hoppas att ingen avlar på möss som har ett sådant läte.

4. Sedan finns den typen som mest låter som rossel. Jag har bara hört det en gång så jag vet inte riktigt om jag kan beskriva det. Kanske som om musen på något sätt skulle harkla sig. Men det kanske också skulle kunna vara någon typ av förkylning eller yttrar det sig inte på det viset?

Nu har jag ju bara baserat det här på erfarenheter och det där rosslet ifrån hjärtat fick jag ju tom hjälp ifrån dig, Grodan, att uttyda, men jag hoppas att det kan vara till någon hjälp iaf.

Någonting som jag gärna skulle vilja ha svar på i en artikel (eller här) är hur länge man ska vänta innan man tar musen till veterinär? När min favoritmus hade mycoplasma och vi ringde till veterinären så sa de att vi inte skulle ta in henne än eftersom det inte lät som att det var akut eftersom hon inte lät hela tiden. Mocoplasman gick över sen med baytril, men då hade hon ju hjärtrproblem också... Kan för sen behandling leda till vidare problem med exempelvis hjärtat?

Anmäl
2011-03-23 21:38 #2 av: Grodan

#1 Knäppandet har inget med rossel att göra och obehandlat rossel orsakar inte heller hjärtproblem.

Vad som däremot gör att sakerna hänger ihop är att rossel drabbar möss med nersatt immunförsvar och möss med hjärtproblem är generellt svagare än andra möss.

----------------------------

Dåligt med svar, önskar lite mer engagemang

Anmäl
2011-03-23 21:48 #3 av: jauchzet

#2 Jo, det är sant, det är ju inte rossel, men jag har ju tolkat det som rossel tidigare och skrev det för att ingen annan ska behandla sina "knäppande" möss mer baytril eller liknande som vi gjorde med en av våra eftersom det bara förlänger lidandet... Rynkar på näsan

Men jag borde inte skrivit det som ett typ av rossel.

------------------------------

JA! VÄLDIGT GÄRNA MER EGAGEMANG HÄR!!!

Anmäl
2011-03-23 22:02 #4 av: Grodan

Skrattande

Anmäl
2011-04-23 01:46 #5 av: Grodan

puttar upp lite

Anmäl
2011-04-25 10:12 #6 av: vanlig

Jag har kanske inte någonting att tillägga, men eftersom ingen annan svarar så! :)

Min alldra första mus dog i "rossel". Jag trode bra att det var en vanlig förkylning och ställde henne varmt med mycket bomaterial. En dag låg hon död i sitt hus, och jag har aldrig haft värre samvete.

Med detta vill jag bara säga att det är viktigt att agera när man hör ljud från luftvägarna på sin mus.

(vet att min kompis hade köpt hem en liten flock med dvärghamstrar, jag hörde rossel på dem och av mina erfarenheter förknippade jag rossel med död. Jag sa att det behövde behandling men hon sa att det hade låtit så sedan hon fick hem dem och att det inte var något farligt. Två veckor senare fick jag ett sms att alla hade dött, en efter en under två veckor.)

Anmäl
2011-05-10 19:24 #7 av: yoogiie

Min mushane har börjat nysa väldigt mkt, han har även börjat låta. Vet inte riktigt hur man ska förklara ljudet, det låter lite som pipande/gnissel. upptäckte även idag att hans andning verkar ansträngd. Gråter Någon som har något tips om vad det kan vara?

Ska försöka få tag på veterinär så snabbt som möjligt.

Anmäl
2011-05-10 20:17 #8 av: Camillhe

Det enda jag vet som fungerar (fast på råttor) är att mata extremt bra. Gör man det med råttor har man ytterst sällan problem med rossel. har 24 råttor här hemma och ingen rosslar.

Jag tror det skulle kunna fungera på möss med. 7-8 olika sorters grönsaker, 1-2 frukter, animaliskt protein och en klick nyttigt fett som färskmat varje dag. Samt egenblandat torrfoder.

Anmäl
2011-05-10 20:27 #9 av: yoogiie

Okej, jag får göra ett försök!

Tack så mkt för svaret Glad

Anmäl
2012-01-21 09:40 #10 av: Grodan

Vi kanske kan lägga in länkar till trådar om rossel:

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.