Kan man få för många möss?
dreamiz skrev 2006-04-02 08:19 i tråden "Småmuslingar *bildtråd*"
_Vilka sötisar! Kan man få för många möss? Jag kan i varje fall inte tänka mig ett liv utan minst en flock med möss!
_

Nja.. ja ska inte ha föööör många iaf! Har många andra djur och vill hinna me att gosa med alla varje dag
Vill max ha 2 burar med möss. Terrariet med flickor och sen skulle ja kunna tänka mej en bur till med en eller två hanar.. Sen måste ja ju tänka på att om det skulle bli bråk i nån av burarna så kanske några måste flytta till en egen bur.. så såfall blir det ju 3.. Och det är max här hemma..

För många möss har man den dag man inte hinner med att ta hand om alla mössen (grunden mat/vatten ren bur är då viktigast).
Den dagen då man får dåligt samvete för att man inte hinner med, så att det inte är roligt med mössen längre.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag tror inte man kan ha för många, men man kan ha en anläggning, miljö eller ett liv som inte alltid passar till antalet individer man äger.
Jag kan definitivt ha "för många" och det vill jag INTE ha!
Mat, vatten och ren bur, absolut! Men jag lägger också till "aktivitet" i någon form, alltså "stimulans". Utan stimulans anser jag att livsvärdet förloras, oavsett om man är människa eller mus eller något annat djur. Utan stimulans blir livet som att sitta i fängelse. Hu.
Har sett så många djur i mina dar, sittandes i alldeles för små burar, medan ägarna har tröttnat, eller bara inte har tid. Stackars krakar! 

Ja jag tycker iaf att jag kan få för många.
Jag vill kunna ha tid för kel lek & stimulans & inte bara att hålla burarna rena & mat & vatten till djuren! Att förvara djur i bur för att jag ska kunna leka med dem nån gång då o då, då andan/ infaller är inget som jag vill göra iaf!
Det samma gäller för alla mina djur, som för tillfället "bara" är tre hundar & 5 möss. De har inte valt att bo med mig & det är mitt ansvar att se till att de får ett bra liv! För mig är iaf aktivering & stimuli av olika slag enormt viktigt för ett bra liv! Jag skulle inte hinna med att ge det till mina djur om jag hade 10 hundar & 30 möss. Men det är jag
När det gäller smådjur så anser jag att man kan ge dem ett bra liv utan speciellt mycket pyssel från människans sida. Har de stora rena burar med varierande "leksaker", sällskap & bra mat så klarar de sig väl. Behovet av mänsklig kontakt tycker jag är något överreklamerad. Personligen vill jag hålla på med mina möss så mycket som möjligt, men det är nog mer för min egen skull än för deras.