Min flicka är sjuk
Min flicka är sjuk. Jag vet inte vad som är fel. Har läst och sökt. Jag hittar ingenting. Ögonen ser märkliga ut. Hon åt maten jag la in för ca 40 minuter sedan. Hon har blivit liten, och det snabbt.
Ögon, mus… Någon?
Är det någon här som kan hjälpa mig att bolla idéer inatt?
Jag plockade in lite björk till dom för ett tag sedan. Tvättade noga i badkaret, men det är klart att något kryp skulle kunnat komma med. Ser ingenting på hennes två burkompisar.
På vilket sätt ser ögonen märkliga ut? Små, hopknipna, utbuktade, rinniga?
… Höger öga påminner om… En kokt tomat… Vänster inte lika mycket.
De är stora.
Det här känns inte bra.
Alltså… dom är svarta. Men du förstår. Så som skalen på en tomat. När tomaten sedan svalnar. skalet är inte spänt och glatt… utan buckligt. om det nu är räätt ord. har svårt att hitta ord.
Inte bra. Kan vara hjärntumör
😭
aaaaaaaw… kan vara en skada också… fått en gren i ögat…
Som jag nyss skrev i pm, det finns fina ögonsalvor som kan hjälpa om det är en skada/infektion.
Men varför skulle hon då blivit så mager? På så kort tid. Jag märkte inget igår. Och inte tidigare idag. När jag höll henne kändes hon… Hmm… Om hon vore en liten människa så skulle jag sagt att det kändes som att hålla om en människa mitt i en panikångestattack… Att kroppen liksom skakade innefrån
Tryck i hjärnan kan väl orsaka epilepsi iof.
Tredje alternativet är en infektion i en av molarerna som trycker på ögat… Det kan göra att det blir svårt att äta…
Ok. Blir grötkok, mjukmat och så hoppas jag att hon inte är sämre imorgon😕
Hon är bättre. Kan knappt tro det. Hon va först ut med sitt lilla söta huvud ut ur huset för att spana.
Vad skönt! 🙂
Vad hemskt det lät det här :S Stackars er. Hoppas hon fixar detta och vad skönt att hon redan är bättre ❤️
Idag är ögat blankt och glatt. Men grådassigt. Likt en gammel hund. Höger öga är det det gäller främst. Men det står utåt. Hon äter inga större mängder. Ska iväg till affären strax. Tips på vad damen skulle kunna uppskatta? Majsvälling?
Vad trevligt att hon piggnat till. Har hon ätit bra och fått aptit? Är det något speciellt du gjort för att hon skulle bli lite piggare?
Tänkte mer på att det är bra att skriva det, så folk inte får för sig att din mus blev piggare helt på egen hand, då det kan ge helt fel signaler. Jag vet ju att du kämpat hårt med henne… Vad heter hon förresten?
Hon heter Pyret :) Jag gjorde egentligen inte så mycket. Mosade ihop ärtor lax och pumpafrön. Slängde ut bäddmaterialet i deras hus och slängde in nytt. För att minskaantalet bakterier på sovplatsen. Sedan emellanåt höll jag lite i henne för att göra henne varm, hade innan det sköljt mina händer i varmvatten. Sedan blev hon lite piggare redan inatt vid 02:00. Imorse vid 4:30 tittade hon först ut ur huset. Såg pigg ut. Klockan 6 sov hon klockan 8 eller 10 (blandade ihop tiderna) va hon också bättre. Hon är inte 100 än… Men vi jobbar på det.
Idag är hon fortsatt piggare. Åt pumpafrö direkt från skeden. Nu börjar jag undra vad det egentligen va som hände. Kanske fick hon en gren i ögat tidigare på dagen som jag missat? Och att hon inte åt för att hon hade ont. Och hon upplevde smärta och stress och därför kände jag inte igen henne? Jag trodde att jag skulle bli tvingad till att själv ta bort henne under natten. Hon blev bättre. Jag vågar knappt tro det själv ännu. Min fina lilla veteran Pyret.
Har svullnaden gått ner? Eller står ögat ut fortfarande?
Jag kan inte att säga så mkt när jag inte sett musen. Jag har bara gått efter din beskrivning och ett väldigt otydligt foto som du skickade där jag eg inte ser någonting annat än att ögat inte var matt och konstigt alls.
MEN du kan ju ha sett något annat. Ögonen är själens spegel. Och du kan ha läst din mus så väl att du såg på hennes ögon att hon inte mådde bra, vilket inte eg betyder att det var något som var mycket synligt utan hon hade inte samma uttryck i ögonen.
Det är dock inte ovanligt med det jag skrivit i tråden här uppe, om orsakerna till varför ena ögat står ut, att något trycker på bakom. Det är inget som eg går över en natt och en mus kan leva länge med det, men man bör alltid kolla av hur musen mår för att upptäcka den dag då det är dags för musen att få somna in.