Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1274 ggr
Nattskjorta
0

Kastrering

Hej!

Funderar på att kastrera Leif så att han inte behöver leva själv. Men vill veta för och nackdelar angående det, men framförallt om risken är stor med att genomföra operationen, tänkte angående sövningen mm. Ändras beteendet på något sätt efteråt eller är dem sig själva fortfarande och brukar det fungera bra att ha en kastrerad hanmus levande tillsammans med honor? Sist men inte minst finns det någon bra veterinär i stockholmslän som rekomenderas.

Förresten, får man eventuellt ställa ut en kastrerad mus?

Tacksam för svar

mandymoo
0

Jag har ingen erfarenhet av kastrering av möss. Men har hört att det förekommer och vad jag förstått så är det inte någon jobbig sak utan går bra.

Men du ställde en intressant fråga - får man ställa ut möss som är kastrerad.

Grodan
0

i pet class borde man kunna få ställa ut kastrerade möss… frågan har faktiskt aldrig uppkommit förut och borde nog tas upp på ett styrelsemöte.

Eva Holmberg (fd Andromedas uppfödning) har låtit kastrera flera hanar hos Jannis Lundgren i Upplands Väsby i Stockholm. Jag rekommenderar att man kontaktar honom och hans praktik för att höra hur de gick till väga. Vill du, Nattskjorta, göra ett litet reportage och skriva en artikel om saken så är du VARMT välkommen!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nattskjorta
0

Jannis Lundgren, honom ska jag leta rätt på.. Glad Hade tänkt kontakta roslagstull det var det ställe som jag hittills tyckte verkade bäst. Finns Eva här på iFokus? tänkte om hon kanske hade hans nummer om jag inte hittar det annars. Angående reportage/artikel så tror jag att jag kan försöka mig på det, jag lär ju ändå korsförhöra dem.. Flört

Grodan
0

Nej, Eva H finns inte här mig veterligen. Gå in på "Länkar" här så hittar du websidan med Jannis Lundgrens praktik.

En annan veterinär som jag varmt rekommenderar är Yvonne Roschat, hon har räddat livet på många möss bland annat gjort kejsarsnitt på en mushona med döda foster i magen och mushonan tillfrisknade HELT!!!

Nattskjorta
0

Det var bra jobbat. Glad Ska försöka att lägga de namnen på minnet, känns tryggt att veta att det finns riktigt bra veterinärer till hands om man behöver dem..

Tack för svarenCool

Grodan
0

Tyvärr vet jag inte om och vart Yvonne Roschat jobbar nu… Gråter

Laika
0

Min Henry har tid för kastrering på torsdag. Bor i Uppsala så SLUs smådjursklinik var det självklara valet. Jag kan hålla er uppdaterade om hur det går om ni vill.

Grodan
0

Ja! Ett fullständigt reportage vill vi ha! Med smaskiga foton! Förvånad (i a f på de bortopererade nötterna… *fniss*) Flört Skrattande

Nattskjorta
0

Synd om hon har slutat… Ledsen

Vore intresant Laika, då kan vi jämföra våra då nyblivna erfarenheter av det, veterinärernas tips, råd eller synpunkter och hur Henry och Leif blev påverkade utav det medmera..  

Ska du ha honom tillsammans med honor sen så kan ju även det vara av intresse över hur det går.

Lycka till med kastreringen eller vad man nu säger Räcka ut tungan

Nattskjorta
0

Jag kom att tänka på en grej, om kastrering av katter å säger man att det ökar livslängen (om jag nu inte minns fel,) undrar om detta även gäller möss… FundersamGlad

Vattnadal
0

Tänk bara på att en nykasterad hane kan para honor. När vi kastreade Vidar (hund) sa vet. att vi skulle räkna med att upp till 3 v kan han fortfarande ha levande spermier, trots att pungen är tömd.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Laika
0

#11: Bra att veta…

#9: Tack. Jo, jag har själv funderat över hur hanen skulle kunna tänkas bete sig mot ungar, eller mot en annan hane i samma bur. Ska nämligen para om hans käresta med en annan om någon månad…

Mymlan
0

#12 Du tar bara bort förmågan att göra bebisar men hanbeteendet försvinner ej. Se bara på t ex hankatter som är kastrerade de parar löphonor. Likaså marsvin.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Nattskjorta
0

Förvånad oj, oj oj snacka om spermiekvalite hehe tre veckor utan bostad och ändå håller de i sig Flört haha

Tack det där var bra att känna till…

Vattnadal
0

Eva Holmberg som är den enda jag vet som kastrerat massor av hanar, hade dem boende med honor,. och flera hanar tillsammans.

Min kastrerade hund vet att han är hane, och kan visst para en tik, men han tar inga initiativ, reagerar inte alls på löplukt ed, utan parar bara om tiken flirtar igång honom rejält.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

haha… tre veckor utan bostad och ändå håller de i sig

jo, med iller är det likadant… spermier finns kvar upp till en månad efter att nötterna är väck…

Nattskjorta
0

Kroppen är en fantastisk skapelse, jäkligt intresant är den…

Grodan
0

vi kanske ska ha utställning för de urplockade nötterna istället… ? LOL

Laika
0

Har precis flyttat över Henry till en bur utan mat, allt enligt doktorns föreskrifter. Det känns hemskt när man gång på gång fått höra att möss behöver äta konstant… Oroar mig också för att han inte ska klara av läkarundersökningen; då har han ju fått svälta förgäves…

Nattskjorta
0

Hmm ja det lät inget vidare,Fundersam men det är väl för att han ska greja sövningen…  Hoppas att allt går bra…

Mymlan
0

#20 att djur som ska sövas (lika med oss) ska ej äta 1 dygn före är för att de ej ska kräkas och få ner det i luftstrupen.

Nattskjorta
0

#21 Tack men det visste jag redan Flört Men däremot vet jag inte hur det är med möss utan mat i ett dygn, något man bör tänka specielt på då?

Mymlan
0

#22 Jag tror de klarar sig bra ett dygn. Jag tror de får dricka.

mandymoo
0

Det är inte ett helt dygn som vi ska vara utan mat o dryck om vi ska sövas…. det är väll ialla fall minst 6 timmar? Sen måste väll ialla fall den tiden anpassas efter vilken ämnesomsättning "arten" har… menar att möss som har så snabb inte behöver vara utan mat o dryck lika länge som oss…..
Jag var in i juli o hade ätit frukost vid kl 8 o fick vänta till kl 14… sen annars så brukar det väll vara efter kl 22 som man inte får äta efter o då man åker in vid kl 7-8 på morgonen…

Och om vi hamnar så att vi behöver vara utan enlängre period… ver inte exakt - så får vi dropp…..
Vet att jag legat inne o vi har väntat på operation o då vi på morgonen skulle skjutsas iväg så vr det en som skulle få vänta pga av något akut.. henne satte dom dropp på bara för att hon varit utan då i 10 tim….

Men oavsett så 1 helt dygn är det inte utan både mat o vatten….

Sen har vi väll folk som jobbar inom vården här? Som kan svara på den frågan - alltså hur många timmar vi ska vara utan mat o dryck innan en operation.

Men det här med en mus utan mat från kl 18-19 kvällen innan - det måste jag fråga min veterinär om….  nej nu vet jag var den frågan ska….

Grodan
0

jag har aldrig varit med om att jag behövt svälta vare sig en mus eller råtta innan operation… jag tror faktiskt inte att möss klarar av att bli nersövda på tom mage

mandymoo
0

Inte hund eller katt heller är min erfarenhet….

mandymoo
0

Nu är jag nyfiken på hur det gick för musen, Henry var det väll som skulle kastreras.

Hur det gick, hur mår han, vad kostade allt?

Laika
0

Själva kastreringen gick bra, men hans immunförsvar tog stryk så nu har han börjat rossla. Ledsen Kan tycka att de borde ha gett honom en antibiotikakur med detsamma, men vi fick i alla fall det andra besöket och Baytrilen gratis… Så nej, vi lär inte få slappna av på ett tag än.

Jag fick inte heller någon bra "före"-bild, eftersom Henry på morgonen innan operation för första gången någonsin sen vi köpte honom fått för sig att dra in pungen…

Vad det gäller svält-perioden så skulle Henry inte äta från 18:00 kvällen innan, och sedan lämnade vi in honom vid nio. Själva operationen var senare på dagen. Sammanlagt blev det nog faktiskt mer än ett dygn utan mat… Men han var ändå överraskande pigg när vi fick hem honom på kvällen. Tydligen hade de ingen musmat på SLU…

Kastreringen kostade 585 kr.

Laika
0

Vad det gäller övrig information så blev det aldrig något ordentligt tillfälle att fråga. När han lämnades in var det en förlägen liten sköterska och en ännu mera knäpptyst praktikant som tog honom och gav oss ett formulär att fylla i. Efteråt fick vi ett papper med rubriken "SEDERING" ur vilken jag drar slutsatserna att Henry fått lugnande innan undersökning, att han inte har blivit sydd, och att han inte fått någon antidot för att vakna till. Det kanske kan vara en ledtråd till vilken nedsövningsmetod som använts?

Laika
0

Hjälp!

Det händer något mycket konstigt med Henry… Igår blev jag överraskad över vilka stora och vackra ögon han fått… Men idag är de enorma! Han ser inte ut som en mus längre över huvudtaget. Jag klarar faktiskt inte av att se honom… Vad kan detta vara? Uttorkning? Vad ska jag göra?

Grodan
0

låter konstigt… hur är tillståndet för övrigt? är han varm eller kall, äter o dricker han, hur ser han ut där pungen satt? får han baytril nu?

Laika
0

Vi har lyckats få i honom Baytril fyra gånger nu, men idag gick det inte. Han har aldrig varit särskilt tam, och han har alldeles för mycket nackskinn. Jag fick någon slags nervöst sammanbrott och klarade inte av att vara där och min pojkvän gav till slut medicinen i vattnet. Han säger att Henry varken är särskilt kall eller varm. Vi vet inte om han ätit eftersom maten ligger lite här och var i buren, men druckit verkar han ha gjort. Svårt att se på såret, det är päls ivägen… blöder inte och är inte svullet i alla fall… Men det intrycket man får är att han håller på att krympa bort! Bara ögonen blir större…

Kan det vara stress? Allergi? Lider han av att vara i ett annat rum än resten av mössen?

Jag vill ha tillbaks min gamla vanliga Henry… Gråter

Laika
0

Ja, nu låter det som att han äter i alla fall…

Grodan
0

åh, men han kommer nog tillbaka snart… se bara till att han har bra och nyttig mat som hjälper honom att bli frisk fort.. färska gröna ärtor och avocado är sånt en sjuk mus alltid vill ha… har du mixer kan du mixa något smarrigt med ärtor, avocado o ev rått kött eller fisk el dyl

Laika
0

Ringde SLUs akutmottagning. Hon misstänkte att något skulle trycka på ögonen inifrån… högt blodtryck eller en tumör eller så. Kostar hur som helst för mycket att åka dit nu.

Grodan
0

men han är väl inte så gammal?

fasiken, vilket elände… först Rossel sen det där… hm… jag ska hålla en tumme för honom/hennom…

KRAM

Laika
0

Tack… Nej, han borde inte vara så gammal. Men jag vet ju förstås inte eftersom han är från djuraffär. Och han som var så frisk och pigg före kastreringen… Jag har förstört honom…

Nej, jag får gå och försöka distrahera mig med något nu…

lothus1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch va jobbigt för dej =o(

Jag hoppas innerligt att din pojke blir bra snart.

amaira
0

"Jag har förstört honom" Sedär, där kommer "tankarna" igen, det "dåliga samvetet" som alltid verkar drabba oss när vår mus blir sjuk eller något händer dem.

Det här har vi skrivit om förut i en annan tråd. NEJ Laika! Du har inte "förstört honom"!!!!!!!! Du har tvärtom försökt ge honom ett mycket bättre liv, genom att offra av både din tid, din energi och din ekonomi!!!!!!!!

Det är inte ditt fel, man kan inte se in i framtiden och man rår inte över "ödet". Man känner sig hjälplös och maktlös, vilket inte är så konstigt, eftersom man till stor del är det.

Håller tummarna för er, men du Laika, lägg inte skuld på dig själv! (man behöver faktiskt för det mesta här i livet inte "lägga skuld" på någon. Livet är som det är, och det är så det är.)

Tröste- och styrkekramar från amaira.

mandymoo
0

#39 kan bara hålla med. Dom tankarna är dom vanligaste som kommer över en… men som amaira skriver du hag ju snarare gjort allt du kan för att hans liv ska bli bättre. Och du har gjort exakt vad veterinären sagt till dig att göra.

Skickar kramar o håller tummen för att det ska gå bra.

Laika
0

Tack alla…

Vågade mig på att ta en titt på honom idag, efter att pojkvännen sagt att han såg lite bättre ut… Jag kan inte avgöra om det stämmer, men han såg inte fullt så hemsk ut som jag kom ihåg  i alla fall. Vi tog hur som helst en bild igår, Mattias får sätta upp den här senare.

Vi har haft golvvärmen i badrummet på max hela natten åt honom, det kanske har hjälpt…

Hoppet börjar återvända, åtminstone litegrann.

mandymoo
0

Jag har ett litet råd som du kanske kan göra om du vill…. för att veta att han får i sig vätska o näring. Köp spädbarnsersättning, tex. semper. Finns små tertor på 2 dl i affären - kostar under 10:an.

Dom flesta mössen brukar tycka att det är gott, mina får lite då och då - ger nämligen en av mina hundar det en som inte vill äta så bra som jag vill….
Sen har jag gett Tamtam en liten skål med det varje dag o hon dricker det mer än glatt….

Är bra för sjuka djur som inte är så lätt att få i mat…. o det blir ju lite både och - vätska o  näring.

Laika
0

Ja det får jag se till att pröva… Behöver något gott att blanda medicinen i. De får redan välling ibland, men just Henry är inte så förtjust i det…

mandymoo
0

Hur mår han nu då??? Jag har läst lite i tråden o tänker att det mer låter som om han fått vätskebrist o behvöer få i sig det….

Pratade med cosmonita idag om det här med hur lång tid man ska vara utan mat o dryck innan en operation - för oss människor är det ca midnatt… för operation på morgonen. Och det är om man sövs… en sedering är inte en riktigt sövning utan mera bara att får lugnande… då behövs inte fasta på samma sätt…

Hon hade också opererat sin kanin o pågrund av att kaninen har hög ämnes omsättning så får dne inte fasta… men den fick bara hö o vatten … men alltså inte helt utan för det får den absolut inte vara.

Och om han varit utan mat så länge o västka plus allt han varit med om så kanske han blivit uttorkad?

Tänker på honom o hoppas att allt går bra

Laika
0

Ögonen har återfått sina normala dimensioner. Rosslar gör han dock fortfarande. Ledsen Det underliga med ögonen var att det inte var värst direkt efter operationen utan först några kvällar efter… Men det är mycket möjligt att han varit stressad och trött och inte ätit och druckit som han skulle. Och så tvångsmedicineringsruljangsen på det…

#44 Han fick lov att dricka, men inte äta.

Och här är en bild, så ni vet vem vi talar om! Jätteögonbilderna blev misslyckade, så ni får en från kvällen före operationen.

mandymoo
0

Så skönt att  han mår bättre.

Och så söt han är Kyss

lothus1
0

Åååh, vilken snuttis =oP Så näpen!

Skickar en krya på dig kram till Leif!

cosmonita
0

Vilken sötnos. Krya på dig Leif!

Grodan
0

Leif har väl kulorna kvar? Eller har du kastrerat honom, Nattskjorta?

Laikas kastrat heter Henry!

*rättar*

Nattskjorta
0

Leif har fortfarande kulorna kvar, ännu ett tag i alla fall.

Tråkigt att höra om Henry, jag hoppas att han mår bättre nu.

Tänkte berätta att jag vill fråga ut dem om muskastrering när jag ringer till veterinären för att boka tid, så att dem är förbereda på det och kanske avsätter extra tid för det. Kan fråga om möjliga risker till efterföljder då. Kan vara en bra sak att ha med, jag har en hel del frågor till dem men om ni har några som ni vill att jag ska fråga dem om så är det bara att hojta till….

lol girl
0

Tänk att man kan kastrera så små djur… Fascinerande…

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund