Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1057 ggr
Jullanhugo
0

mager mus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yo allihopa. jag har en mus som är mager, inte livsfarligt mager men endå ganska mager och ganska svag pågrund av att hon är så mager. Hennes kompis dog för ett litet tag sedan och det började typ efter att hon dött. Kan det vara att hon är deprimerad? hon är helt själv nu, jag har funderat på att köpa en kompis till henne men är lite rädd för hur det kommer bli. Hur dom kommer vara mot varandra. funderar på om hon kanske tycker det är tråkig enredning i buren? jag vet inte, hon har ett llitet hus, en toalett, matskål vattenskål, en massa pinnar. jag tänkte ringa vet och rådfråga lite imorgon men tänkte om någon här kanske kommer med nåt vettigt förslag eller så. jag har gett henne lite bebismat.

så vad tror ni?

Grodan
1

Ja, hon ser mager och "bucklig" ut. Det ser inte ut som det ska. Har du kännt igenom henne ordentligt att hon inte har någon tumör?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[ChinHeart]1
0

Mask?

Coolway
0

Hur dog muskompisen? Hon ser ut som grodan sa, lite mager och "bucklig" hur beter sig den annars? äter den och är pigg när du leker med den eller är den passiv?

Grodan
3

Jag är lite stressad, men känner mig orolig för din mus. 

Eftersom du varit medlem här och haft möss ett tag så antar jag att du matar dina möss väl och att det inte är det som är anledningen till att din mus är mager.

Kan du känna igenom henne och titta noga överallt om du hittar någon anledning till varför hon är mager. Kolla tänderna, om de är ok. Om det är fel på tänderna kan hon inte äta och de kan behöva klippas. Lyssna om hon rosslar, nyser eller andas tungt. Är hon snuvig kan hon behöva antibiotika eller en boost i supernyttig mat. Har hon en tumör så kan det tyvärr vara svårt för henne att få näring. Hon behöver då avlivas.

Har du svårt att känna igenom och hitta felet så vänd dig till veterinär.

Jullanhugo
0

Jag har kännt lite på henne men vad jag kan se och känna värkar hon inte ha nån tumör jag har studerat henne så gott jag kan och hon äter iallafall, funderade på om hon kan ha mask.hon går liksom runt och är lite aktiv bara det att hon är lite slö antagligen för att hon är så mager. Men angående det med mask, kan man avmaska även om det skulle vara så att hon inte har mask? Jag är ju inte säker, angående maten så får hon nån form av musli utan socker och så får hon fågelfrön typ. Hennes kompis låg bara död när jag kom hem o.o så jag har ingen aning.

Jullanhugo
0

Btw, blir dom uttorkade av mask? För hon är ganska uttorkad också, hon har inte diarré men bajsar ganska små pluttar och inte så ofta.

Jullanhugo
0

Hon rosslar inte eller nyser och hon andas inte tungt men hennes hjärta slår ganska snabbt. Kanske det brukar på sådana små men tror endå det slår lite snabbare än normalt

Grodan
0

Får hon bara torrfoder?

har du kollat hennes tänder?

Tycker du ska ge henne nyttig färsk mat (ärtor, avocado, babyspenat, lax, rå köttfärs, rå broccoli mm) samt något som är lätt att slicka i sig som välling.

Grodan
0

Nu kommer jag inte att vara online mer förrän söndag. Tips: sök på sajten. Det finns massor med trådar om andra svaga möss och massor med trådar om mat osv.

Jullanhugo
0

Näj hon får färskmat också, köpte lite bebismat åt henne igår som jag gav också

Jullanhugo
0

Är möss som har mask lösa i magen? Eller hur ser bajset ut när dom har mask eller ser det bara vanligt ut?

Sync
0

Geléaktigt ut. Men det kan vara löst också. Kolla på det dock, ibland kan man se mask.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Jullanhugo
0

Jag kollade lite noga på det idag. Hon är inte längre hård i magen och hon bajsar mycket bättre. Jag är inte säker på om det var geléaktikt men det var nån geletråd eller vad man ska kalla det för. Det var ingen mask iallafall

Sync
0

Inte en mask? 😉

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Sugar Mist
0

Mina 2 möss har mask(tjoho…-.-) och deras bajs är VÄLDIGT mjuk och klibbigt, själva masken är ganska ljus och väldigt klibbig den också, din mus pluttar är inte liknande?

-

Jullanhugo
0

Ooh jo, å är det nog mask hon har då o.o men får man nåt recept från veterinären då eller hur gör man? Har aldrig ens varit med om att man latmaskar möss så lite hjälp tack! Kan man använda maktmedel för hund och katt?

Sugar Mist
0

#16 Jag frågade på utställningen idag, och de jag pratade med sa att jag skulle späda ut 0,1ml Axilur 10ggr(..?) har jag för mig, men det kan vara helt fel då jag är trött och förvirrad, men jag inväntar också svar från någon mer kunnig då jag blir förvirrad själv, bara varit musägare i 1(!!!!) dygn, och redan åker ut för tråkigheter, heeh.

-

Jullanhugo
0

Oj oj o.o men kan man köpa det på apoteket?

Sugar Mist
0

Ja, tycker du borde invänta svar från någon mer kunnig person innan

-

Jullanhugo
0

Ookidoki, but thank u anyway :P

Jullanhugo
0

Jag hittade nå på Internet om dosering med maskmedel till gerbiler. Antar att det funkar på möss också då? Man skulle ge en dos på typ 0,02ml men vaddå. Ska man ha 0,02ml axilur och 0,04ml vatten eller ska man ha 0,02ml axilur och 0,02ml vatten eller 0,01ml axilur och 0,02ml vatten? O.o går det bra om man krossar tabletter och blandar med vatten? För vi har 2 tabletter axilur hemma

[Iyen]
0

… Det låter svårt att omvandla tabletter till ml. Sedan får du tänka på hur mycket av det verksamma ämnet det ska vara…. Det är det som är viktigast

Jullanhugo
0

Jo jag tänkte att man kan ju krossa tabletten :) det där sista får du gärna förklara lite mer på

Grodan
0

Fast jag anser inte att mask är en direkt och enda orsak till ohälsa. Det behövs oftast flera saker för att musens immunförsvar skall bli ansträngt och mask kunna bli ett problem. Lite mask i magen skadar inte. Vill man avmaska är det upp till var och en, men tyvärr är det så att såfort musen blivit av med masken kommer den att återinfekteras med mask om man inte kan sanera sitt hem (och då pratar vi om rikgit sanering och inte vanlig städning!!!) och vara helt säker på att bli av med alla ägg.

Jullanhugo
0

jag är inte 100 på om jag förstår riktigt vad du menar o.o meeen jag håller iallafall på att sanera hela mitt rum just nu, hon bor just nu hos min pappa tills jag sanerat klart och hon blivit avmaskad. Men kan man krossa tabletter späda med vatten och ge det?

Jullanhugo
0

ahaa okey jag tror jag fattar vad du menar!

Grodan
1

LOL… Jullan, jag skulle föreslå att du läser på lite här på mus-ifokus. Vi har några trådar om saken.

Alla måste få ha sin egen åsikt.

Vad jag däremot skulle rekommendera är att kolla igenom sina möss dagligen efter yttre parasiter. Jag anser att dessa kan ställa till långt mer skada och att man bör avlägsna dessa snarast, medans mask faktiskt inte behöver orsaka någon större skada på vuxna djur. På ungar kan mask bli väldigt påfrestande dock. Vad som blir för mycket är dock om andra saker i miljö och skötsel är bristfälliga, det kan göra att musens kropp inte själv kan "bearbeta" masken och hålla angreppet nere.

Idag vet vi inte tillräckligt. Vi vet inte om vuxna möss faktiskt kan bli så starka i sitt immunförsvar att de kan "avmaska sig själva" så att säga…

Vi vill att preparat som Stronghold är verksamt mot en mängd ohyra och därför vill vi inte att folk avmaskar sina djur för mycket. En gång om året bör vara max ev.

Jullanhugo
1

vaa vaddå jag har väl inte sagt något om att alla inte får ha sin egen åsikt? .__. och varför skrev du lol för är det så kul o.o