Behandling mot löss/loppor?
Hej. Jag är en ganska nybliven musägare (men van smådjursägare) o det verkar som mina nya små guldklimpar har löss/loppor.
Märkte att den ena kliade sig lite så kollade pälsen o ser små svarta saker, haft ohyra på råttor förr o ja det ser likadant ut fast dessa såg aningen mindre ut (lite avlnga i formen).
Vilka medel kör man på för o få bort ohyran på mössen? På råttorna skrev veterinären ut sånt man droppar i nacken, är det samma för mössen?
Ja är de avlånga och inte hoppar låter det som löss. Det effektivaste medlet är Stronghold lägsta styrkan men det är receptbelagt så du behöver boka in besök hos veterinär. Men det är smidigt för du behöver bara ge dem en liten dutt i nacken på huden sen håller medlet i 4 veckor och ohyran hinner då dö ut helt & fortsätta städa ur buren veckovis bara.
MvH Tsunamis
Aha då funkar stronghold även på mössen då (var det jag hade till råttorna) då ska jag säga till min veterinär att skriva ut det till dem.
tacks å mycket.
Det finns ett medel på djuraffärer son heter exner. Inte lika effektivt som stronghold (tror jag då jag inte provat stronghold). Men det är inte receptbelagt:)
// Elin-li,
tack för tipset men jag kör stronghold, vet att det fungerar bra o effektivt.