Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 3328 ggr
[Random_Sweet]
0

Föda upp som reptilmat?

Från att föda upp möss till husdjur/avel till att föda upp som reptilmat?

Jag har börjat fundera på att föda upp möss som Reptilmat, Vad tycker ni om det? Är jag hemsk då?

Detta mest på grund utav att jag gillar att hålla på med möss, Och jag måste ha något att hålla på med.
Och, För att jag inte har sådär suuper mycket pengar och då inte har råd att ha kvar kullarna.
Och sen så måste ju Reptiler också få äta..

Jag har isf tänkt ta bort ungarna när dom är pinkisar, Går det att sälja dom då? Eller köper bara "Reptilägare" stora/vuxna möss?
Jag kommer ta bort dom som pinkisar eftersom jag inte kommer ha hjärta till att ta bort dom då dom blivit äldre.

Kan tillägga att jag var rakt emot att föda upp möss som reptilmat förut, Men sen har jag börjat tänkt som så att reptiler också behöver äta, Och det är ju bättre att Reptilägarna köper möss som det är meningen att ska gå till reptilmat, Och inte möss som någon fött upp som husdjur/avel eller liknande.

Jag har mina "husdjurs möss" och dom verkligen ääälskar jag!❤️
Så dom kommer ju såklart inte att ha någonting med reptil-mat-grejen att göra.

Men jag kommer nog lägga ner min "husdjurs/avel uppfödning" då det blir alldeles för dyrt för min plånbok.
Så dom kullarna jag har nu blir nog mina sista.

Känner ni någon som föder upp möss som reptilmat här på iFokus?
För det skulle vara bra att ha någon att bolla lite med.

Tack på förhand!❤️
Och ursäkta om jag låter som en väldigt hemsk människa.. Men reptiler äter möss, Så som vi äter grisar, kossor osv.. (Om man inte är vegetarian då) Så ah, Dom måste ju också få äta.

Aranea
8

Jag förstår inte logiken i ditt tankesätt. Det är väl bättre att låta bli att para dina möss över huvud taget då?

[Random_Sweet]
1

#1 "Reptiler behöver också mat" - Är mitt tankesätt.
Och jag tror att jag kan kärna mer på det än att föda upp som husdjur/avel, Eftersom det kostar massor att mata alla ungarna sen.

ajanki
8

Det går inte att tjäna pengar på att föda upp möss! Du tänker fel tycker jag:)

[Random_Sweet]
1

#3 Jo, Men dem med Reptiler måste ju mata dem också?

Jag har fått flera mail där folk frågat om jag föder upp till reptilmat, Så antagligen så behöver "Reptilägare" mat till sina djur :/

[Miss_björnbär]
3

Vi har tex 4 st majsormar, eller sambon har. Mina möss rör han inte men han har en egen liten uppfödning av reptilfoder som han köpte av en annan som födde upp till foder. Men det tar tid att föda upp mössen till vuxen storlek som vi behöver till våra ormar. De mössen håller inte jag på med, kollar så de är friska och ger dem samma mat som mina andra möss, de får lika stor plats som mina andra möss och inredning samt bottenmaterial men de får aldrig komma i kontakt med de andra mössen. Jag tycker inte det är en hemsk tanke, reptiler behöver ju också mat MEN varför vill du egentligen? Möss kan du inte riktigt tjäna pengar på och hoppas/tror du det så tycker jag att du är lite fel ute. Men jag förstår inte syftet med varför du så gärna vill ta kullar på dina honor, speciellt inte när du tycker det är så dyrt, varför slita mer på dina honor? Den enda känslan jag får är att du vill tjäna pengar på dem du har. Men vill du starta upp foderavel så gör det men jag tror inte många på MIF kommer dunka dig i ryggen och säga bra gjort. Jag undrar vad syftet är, vad gynnar det dig, vad vinner dina möss på det och helt rätt och slätt. Varför? Vill du bara få en massa kullar för att sen slippa ta hand om dem? Jag menar inte att låta sur, jag är bara intresserad av ditt syfte.

[Miss_björnbär]
0

Läste fel på den delen där att dina "husdjurs möss" inte skulle ha någon med det att göra. Ignorera det då

Aranea
3

Jag förstår ändå inte. Du tycker det är dyrt att föda upp sällskapsmöss men inte fodermöss? De kräver samma skötsel. Skillnaden är visserligen att du tänker döda ungarna när de är nyfödda så de kommer inte kosta pengar då…

Miss_björnbär har skrivit bra saker.

[Random_Sweet]
0

Nej, Alltså, Jag tänkte bara så att om jag tar någon kull då och då och sen säljer som reptilmat så borde jag ju kärna på det?

Tänkte mest för att det ska gå runt med mössen.
Säljer som reptilmat - Och av pengarna köpa mat till mina egna möss.

Just nu rullar ju bara pengarna bort liksom.. Så ja, Jag är ute efter pengar. Annars kommer det bli så illa att jag får lov att ta bort mössen.
Så jag skulle vilja göra något som jag kärnar iaf lite på, Så att jag kan utfodra mina möss.

Än så länge är det väl lugnt, Då jag varit djurvakt till ett x antal djur, Och kärnat på det.
Men det är lite drygt att behöva springa efter jobb hela tiden :/

[Miss_björnbär]
5

Men så är det ju med alla hobbys, de kostar. Det är något man älskar så man är villig att lägga ut pengar på det. Så jag undrar nästan om du har missuppfattat delen om vad en hobby är eller är det inte din hobby? Jag har tex 9 råttor, lite för många möss, 2 hundar, 4 ormar och en sambo. Dessa varelser lägger jag mer än gärna varenda krona jag kan på. Bara för att jag älskar dem och vill ge det bästa. Men det är ju jag. Vill du bara tjäna pengar så tror jag du borde satsa på en annan affärsidé än att föda upp reptilmat som jag tror är svårt att gå plus på.

ajanki
7

Är säker på att du inte kan tjäna pengar på möss, precis som jag skrev förut. Möss äter mycket och ska ha ganska dyr mat! 

Säger som Miss_björnbär, är det pengar du vill tjäna så får du nog se dig om efter nåt annat.

Själv tycker jag att det låter bra att jobba för att få pengar till sina djur!

Velinga1984
0

Angående reptilfoder tycker jag nej. Man tjänar inte på att föda upp möss, själv säljer jag än så länge inga avkommor. Hellre låta bli att avla då tycker jag om du bara vill tjäna pengar och kulla dom som små.

VStromberg
4

Alltså, ingen betalar mer än, ja.. 3kr för en pinkis. Säg då att du får 15 ungar i kullen, en stor kull. Det blir 45kr, och det kostar mamman extra i den maten hon behöver när hon är dräktig.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Vattnadal
7

Om du ska föda upp möss och sälja som foder, behöver du dessutom tillstånd. Misstänker det det kostar pengar att ansöka om sådant…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

StillaSinnet
1

Jag började med möss för att jag hade majsormar som var knepiga att mata. Hemmaodlade möss smakade bättre och majormarna åt och växte. ormarna är sålda sedan en tid för istället satsade jag på mössen som stal mitt hjärta. ❤️

Om man har ormar hemma själv då förstår jag absolut om man vill "odla grisen på gården" och veta att maten ormen får är nyttig och har mått bra hela tiden fram till den dag det avlivas snabbt och smärtfritt utan dödsångest.

Jag förstår också att det kan bli ett överskott av möss ibland om ens egna reptiler är mätta och att man då ger bort det som finns kvar av kullarna till vänner eller möjligen säljer en handfull hit eller dit. Men pengar ger det inte…. däremot blir man av med lite möss då och då. Precis som flera redan har påpekat måste du ta med kostnaden för mössens väl och ve i beräkningen och inte bara se till inkomsten för att se om du får någon vinst. Strö, mat, veterinärkostnader, burar, vattenflaskor. Dessutom måste du tänka på utrymmet, L80, och tiden. Du kan inte bara sätta ihop en massa möss och sedan inte ha tid att dela dem och ta hand om dem. 

En fråga…hur avlivar du dem?

Ska man tjäna pengar på fodermöss så måste det vara storskaligt. Otroligt storskaligt. Du får tänka på att du konkurrerar med jättar som på en reptilmässa säljer 100st frysta, vuxna möss för 400.-, 100.- pinkisar för 300.-. Och de säljer massor av sådana paket under EN mässdag, hundratals! Det innebär att det under en mässdag säljs tiotusentals frysta möss till ett värde ingen normal människa kan konkurrera med. De har fabriker! Inget att rekommendera och näringsvärdet i dessa möss kan jag inte tänka mig är speciellt högt…Dessutom har de anställt folk som sköter alla burar och odlingarna sker en hel del utomlands där de inte har samma lagar om boyta, så mössen går tätt, tätt och är stressade.

Zoobutiker ligger högre i pris men där handlar inte riktiga reptilare. det har man inte råd med. En vuxen fryst mus för nästa 30.- och medelstor råtta för 50.- finns ingen inom reptilhobbyn som betalar 

Jag är tråkig…jag har haft företag själv och vet därför att det kan gå rakt i stöpet om man inte förstår balansräkning, hur kul man än tycker hobbyn är. Möss är levande varelser och de blir sjuka om de går för många och för trångt. Får man in en smitta är det svårt att få alla friska igen och det är kostsamt att avliva alla för att börja om. Medicinerade möss kan man inte sälja som foder heller.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2

Nej.

Antingen har du/föder upp/ möss till sällskap och utställning eller så har du rovdjursmat.

Inte både ock. Tyvärr.

De av mina möss som rovdjur kan få äta är de som är avlivade pga sjukdom, ålder, dåligt temperament och ungar som är kullade. Flera av dem ligger i frysen. Jag har några gånger lämnat levande till folk som tagit hem och avlivat och sedan gett sina rovdjur, dock gör jag inte det idag. Jag har också några gånger sålt möss till zoobutik där jag inte varit 100 på att de såldes som sällskap, men jag lämnade med stamtavla och hoppades in i det sista att de fick bli någons kelgris i 2 år.

#14 Inget avlivningsprat här, tyvärr.

Våra tammöss är värda mer än att vi ska prata på ett offentligt forum om hur de skall avlivas. Och de är inte rovdjursmat förrän de är döda. Mus-ifokus är till för de levande mössen och deras ägare.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
0

#15 tydligt och bra. Jag gillar inte heller när dessa diskussioner dyker upp, men jag tycker om att det finns de som är måna om att även foderdjur mår bra under sitt liv.

Min fråga var underbyggd och blev felställd.

jag gör om: 

Finns det en plan på hur de ska avlivas?  ja eller nej (ingen metod)

Jag tänkte närmare på att det är förbjudet att mata med levande foder så alla dessa möss som säljs till foder måste avlivas först och det måste man ha tänkt igenom om man ska syssla med den verksamheten

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
3

#16 ❤️

Jag tycker att de sista åren då mus-ifokus och även SVEMUS varit öppen för att folk föder upp till både sällskap och foder, att musens värde sjunkigt vässentligt. Mössen behandlas sämre och det tas väldigt många oplanerade, spontana kullar och många musungar är oönskade. I mitt tycke en utveckling åt fel håll.

Velinga1984
3

#17 Jag är en av de som är emot att folk inom Svemus föder upp till reptiler. Och jag vill ha hårdare regler inom detta, men samtidigt är jag kluven. Ska vi tappa bra folk som vill värna om musen men som inte förstår vad Svemus står för.

Att dra hårdare krav runt uppfödning gynnar bara de reggade uppfödarna och då väljer nog fler att inte regga sin uppfödning. Jag är en av de som oxå tycker att det avlas för mycket på bla unga djur och för många kullar. Men det är mina åsikter,

[Miss_björnbär]
1

#18 så tex min sambo som föder upp möss till våra ormar så skulle det resultera i att jag inte skulle få vara med i svemus och regga mina kullar? Även om han föder upp dem så tar jag hand om dem mer än honom tex gör rent burar, matar, kollar igenom så att de är friska och lyssnar på dem minst en gång i veckan. Sen har ju vi den dealen att jag sköter allt hemma tills jag är klar i skolan. Jag blir lite orolig av att läsa sånt, kanske ska jag redan tacka för mig för jag kommer aldrig tvinga min sambo att göra sig av med ormarna och jag vill ge dem så bra mat som möjligt och veta att mössen har haft det bästa möjliga livet innan de avlivas. Detta är dock väldigt OT.

[Random_Sweet]
0

#9 Det här med reptil-mat-grejen kan jag inte direkt säga att är min hobby (Om en hobby nu är något man älskar) Det är mer något jag tänkte att jag kanske kunde kärna nån krona på.

Men nej, Jag tror jag lägger ner det här, Då det verkar som om det inte kommer gå runt iaf :)

Velinga1984
4

#19 Blir du orolig över att jag tycker att Svemus, klubb för sällskapsmusen, ska bli hårdare runt möss som foderdjur? 

Eller blir du orolig över att jag tycker att det avlas för mycket, både kullmässigt och på för unga djur? För mig liknar det mer grossist-uppfödning om man inte har en långsiktig plan. 

Jag tycker inte att medlemmar i Svemus ska föda upp till reptilföda. Jag vet att det finns medlemmar som tycker att Svemus ska godkänna det då de säger att det gynnar musen. I mina ögon gynnar det inte musens rykte att vara sällskapsmus om några föds upp till reptilmat. Detta kan diskuteras i all oändlighet, och jag har varit i denna diskusion många gånger så jag väljer att inte diskutera mer ingående om mina åsikter. Är du medlem i Svemus, är du välkommen att skicka in en motion för att ändra stadgarna om att Svemus står för sällskapsmusen om du vill att Svemus ska godkänna musen som foderdjur i klubben.

Detta är mina åsikter, du har en annan.

KickiG
1

Utan att själv vara uppfödare av något djur alls, så har jag fått den bilden efter att ha pratat med en hel del uppfödare av olika djur att man i Norden egentligen aldrig går på plus med uppfödning. Inte om man gör det lagligt och med djurens bästa för ögonen. 

Ja, du kan säkert få bankkontot på plus-sidan om du bara räknar utgifter i form av köpt mat till dräktigt djur och sedan maten till nyblivna mamman och ungarna, samt veterinärkostnader etc. Men för att "på riktigt" gå på vinst, så som företag räknar, så måste man också värdera tiden man sätter ner. Ge sig själv en lön. Och det är där det falerar i matematiken. En seriös uppfödare lägger ner massor med tid på sina djur. Och börjar man räkna den tiden i pengar, så får man knappast aldrig någon vettig timpeng.

Att vara företagare är ett stort jobb, även om man bara är "hobby-företagare". Vill man tjäna en extra hacka är det på alla sätt vettigare att söka anställning som barnvakt, djurvakt, kassörska… Ja vad som helst utom företagande. Om man bara vill få in extra inkomster. Dessutom så samlar du in pengar till pensionen, vilket man inte nödvändigtvis gör om man är företagare på deltid. (OBS, pensionsgrejen enligt finsk lag, tror det är lika i Sverige också.)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Miss_björnbär]
0

#21 w/e

Velinga1984
0

#23 Vad betyder w/e ? whatever?

Grodan
0

#19 Jag förstår dig Miss_björnbär. Jag tror tyvärr att det är en befogad frågeställning du har. Jag anser även att det finns befogad anledning till SVEMUS att vara sträng i saken.

I ditt fall är det inte du som föder upp till ormmat, utan din sambo. Det är en viktig skillnad. Så länge din uppfödning inte har något med din sambos att göra. Även om man bor under samma tak kan man ha helt olika värderingar och sätt att se saker.

Däremot att en person har två olika slags uppfödningar av möss: en till foder och en till sällskap/utställning. Nej, det tror jag blir svårt i längden. Tror att det blir svårt att skilja dem åt och att ha en bra syn på möss som sällskapsdjur.

Jag vill inte prata utifrån fördomar, men jag har hittills inte sett att riktigt bra möss med tanke på hälsa och temperament kommer från avel där man har nära till hands att mata "överblivna" möss till rovdjur.

Digitalis
5

Jag tycker att man ska skilja på SVEMUS som förening och föreningens medlemmar i denna fråga liksom i alla andra frågor. Men den saken är inte helt enkel..

SVEMUS behöver inte stödja eller uppmuntra till foderavel över huvud taget bara för att det finns medlemmar som tycker att det är okej. Inga aktiviteter SVEMUS gör eller skrifter som publiceras riktar sig till den som föder upp fodermöss. Man måste då anta att den som väljer att vara medlem i SVEMUS är intresserad av det som föreningen fokuserar på, nämligen mössen som sällskapsdjur. Jag tycker inte att man ska behöva styra det mer än så, så länge folk förstår att en enskild medlem inte representerar hela föreningen. Där måste vi alla också hjälpas åt och inte skylta med SVEMUS namn i sammanhang som inte täcker verksamheten.

Sedan är läget ett annat för den med registrerad uppfödning, där man SKA följa vissa regler för att få ha ett godkänt prefix.

//frida

Digitalis
0

Som svar till trådstartaren så är varje liv man sätter till världen ett ansvar :) Det finns tyvärr alldeles för många som avlar på sina djur, oavsett art, bara för att få ha söta ungar ett tag. Tyvärr är möss alldeles för lätta att ha många på liten yta och det är så lätt för folk att tänka att de ändå kan bli foder till reptiler om ingen vill ha dem. Att det aldrig kan födas för många möss..

//frida