Bur bygge
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur man kan göra en rolig bostad för sina möss..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hi, hi den var ju bra:)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Vet inte riktigt vad jag tycker om att råda folk att använda tidningspapper som bottenmaterial. Ganska ofräscht tycker jag.
Sedan blir jag lite fundersam över det där att sprida ut maten i buren och inte använda skål… hur sjutton ser man då att mössen har en konstant tillgång till mat? Ska man ställa sig och leta igenom allt bottenmaterial för att se om de har tillräckligt, eller bara fylla på lite godtyckligt och hoppas att man inte totalslösar mat som de aldrig kommer äta upp?
Jag kan ju förstå poängen med det för mössens skull, men det känns inte så värst praktiskt…
#2 Varför tycker du att tidningspapper är ofräscht?
Jag blandar alltid ut mitt bottenströ med tidningspapper för att de ska få kul saker att pilla med, ibland kör jag bara tidningpapper!
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Tidning är inte giftigt längre det har de ej varit på 15 år eller mer. Jag anv tidning, toa/hushållspapper, papperspellets.. Halm *halmen har legat i 6-8 veckor efter jag köpt hem för minska risk för ohyra, o den köps i butik*
Att ej anv matskål jag anv bägge delarna. Undulat/fink frön sprider jag ut på bur golvet så de får leta anv hjärnan får jobba lite..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jättetrevligt oc bra berikning, visst slösar man lite torrfoder på det sättet men det kan det väl vara värt.
#3 Att blanda ut med tidningspapper tycker jag är helt ok, och speciellt att ge som bomaterial. Men de gånger jag sett tidningspapper (enbart) i smådjursburar så har det riktigt stinkit och känns väldigt ofräscht… men jag kanske bara har råkat på några skräckexempel och det har varit ett sammanträffande att det var just papper som botten?
#6 eller så har du träffat möss som inte får det städat hos sig, tidningspapper fungerar bra för mig i alla fall =)
/Josefin

Nej, tidningspapper stinker supersnabbt, det har du helt rätt i, man får städa var/varannan dag om man ska använda det, men har man tid och ork till det så kan man ju ha tidningspapper.
Problemet med tidningspapper är att det bildas ammoniak snabbt och det är verkligen inte bra för djuren att leva i.
Jag städar åt mina möss dagligen i nuläget då min pollen allergi inte går i hop med mössen längre! =( Fast det skiter jag i ;)
/Josefin
Ja ok, städar man väldigt ofta så borde det ju vara ok med tidningspapper
Fast tycker ändå det är lite konstigt att framhålla det som strö-alternativ nr 1 som det känns som i filmen. Jag tror ju inte det är så många mus-ägare som väljer att storstäda buren så ofta som varje/varannan dag.
Mina möss skulle älska det där papperet i buren! Men jag skulle inte ha det som enda bottenmaterial! Jag skulle ha något annat underst, först, t.ex. flis, spån (lukt- och dammfritt), Toa-Lätt, eller något annat som tar hand om kiss och sånt.
När hon sprider ut maten sådär, så får mössen utlopp för ett naturligt beteende, det är en form av aktivering. Man vet på ett ungefär hur mycket mössen äter, och anpassar det därefter. Och håller koll på mössens hull!
Att ge mat till mössen är alltid ett problem. De äter inte "portioner 4 ggr om dagen", utan ska kunna småäta när de vill, för att hålla ämnesomsättnng och värme/energi i gång kontinuerligt i sina små kroppar = där bör alltid finnas mat/torrfoder.
Har man mat i skålar, används skålen snabbt som toalett, och så blir maten förstörd. Varför de gör så, vet jag inte, men jag använder oftta fenomenet för att starta upp en toalett åt dem, så resten av buren hålls ren.
Själv har jag alltid två (ibland tre) olika bottenmaterial samtidigt. Där de olika materialen både funkar för hygien, och som berikning.
Jag har enbart tidningspoapper och jag sprider sprider ut maten, jag städar cirka 2 ggr i veckan och jag upplever inte någon stank. Jag känner mina möss hur mycket dom äter, om jag tycker de ser tunna ut så höjjer jag deras dagsransonen eller om de ser runda ut så minskar jag. :)
Lyckan att släppa ner de i en nystädad bur med nytt tidningpapper, de blir som små popcorn och hoppar omkring, bäddar och leker. :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower