Engelsktypade möss
Hej! Jag heter Nadja och har två helt underbara pojkar. Men jag har ett problem då dom både kissar och bajsar när man tex myser med dom, dom lämnar avföring när dom springer på bord osv. Har ni några bra tips hur man kan tona ner just detta beteendet, för man kan väl inte träna bort det helt? Kram från Pricken, Eric Och mig!
"Engelsktypade möss" var den absolut bästa rubriken jag skulle kunna tänka mig för detta inlägget! 😃
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Hej popcornpaj och välkommen hit till mus-ifokus!
Möss har snabb ämnesomsättning, så de kan inte hålla sig speciellt länge. En tam mus brukar inte vilja kissa och bajsa på sin matte/husse utan brukar visa oro när den är nödig. En lite orolig mus kan kissa och bajsa oftare. Sedan använder möss även avföring och urin för att "prata" med andra möss, revirmärkera osv, så hanar kan använda det mer än honor. Det är lätt att vänja möss vid toa-lådor. När du har dem ute bör du ha kläder på dig som tål muskiss och musbajs. Du bör även ha en rastplats som går att städa lätt. Du kan ställa dit några toa-lådor och sätta musen där när du hållt på med den en stund och du tror att den behöver "gå på lådan". Det är också viktigt att mössen har tillgång till mat och vätska även om de är på rastplats, speciellt om de är där en längre tid.