Vad kostar erat foder?
Jag har räknat på vad mitt foder kostar per/kg då jag blandar själv. Det innehåller en osötad müsli som bas. Sedan varierar ingridienserna lite men innehåller t.ex. katt-/hundmat, alfalfafrön, bovete, sesamfrö, undulatblandning, solrosfrö, röda linser, gröna linser m.m. (Kan tilläggas att detta foder är för dvärghamster men ett bra musfoder är uppbyggt ungefär likadant.)
Jag köper mina ingridienser i en lokal matvarubutik t.ex. Coop, ICA, Hemköp. Kostnaden för mitt foder är ungefär 45:-/kg.
Jag har en känsla av att jag kan få mer mat för de pengarna, kanske räcker att byta inhandlingsbutik. Så är nyfiken på vad ni har för foderkostnader!
Mvh Ellenfyrkant

Du kan inte ge ngt djur någon typ av okokta linser. Okokta linser och bönor är giftigt.
Men jaha? Dom flesta hamsteruppfödare har både gröna och röda linser i sitt foder.Jag har det, och inga av mina djur har reagerat på det trots att de fått det i över ett halvår
Var hittar man info om detta?
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Orkar inte översätta men här är en länk där ni kan läsa en del http://www.livestrong.com/article/518908-can-i-eat-raw-lentils/, sen är det bara att googla så kan ni hitta hur mkt som helst ang. varför varken djur eller människor kan äta råa linser.
Och det är verkligen giftigt, linser måste groddas eller blötläggas och kokas för att de ska bli ätbara.

#1 Va? Okokta bönor är inte bra att utfodra med, det vet jag. Men detsamma gäller väl inte linser? Blötlagda linser är ju toppenkäk för de allra flesta djur.
Mvh Ellenfyrkant

Jo precis samma sak gäller för linser.
Hm. Jag kanske ska sluta äta okokta linser som godis då eller? Fast det har jag ju gjort i flera år och inte tagit någon skada av?

Synwhore:Du får äta precis vad du vill, det bry jag mig inte ett dugg om. Men man bör ta reda på vad som är skadligt och inte skadligt för djuren för det kan dom inte själva.
Ellenfyrkant: Blötläggningen tar bort en del av de skadliga ämnena men inte allt, och linser behöver egentligen inte blötläggas före kokning. Vill du ta reda på mer kan du läsa om lektiner, fytater och oligosackarider. Bönor innehåller mer men linser innehåller också för mkt av dessa ämnena för att kunna konsumeras råa. Vill man ge djuren sånt bör man tillaga dom eller grodda dom. Sen undrar jag hur du praktiskt gör, blötlägger du, låter dom torka och sen har i dom i ditt torrfoder?
Och sen har jag ju löst ditt problem, skippa linserna så får du ett billigare foder ;)

#7 I teorin visste jag inte att linser var så giftigt och lät mig därför inte påverkas av det i praktiken, då jag letat information tidigare har det nämligen varit okej att ge linser råa. Ska absolut läsa mer! Detta var ju intressant. Men hur giftigt anses det egetligen vara för mina djur har ju inte påverkats till synes i alla fall. Beror antagligen också på vilka mängder man matar i.
Haha! Fast nu får jag ju ersätta linserna i torrfodret för att fortfarande ha ett lika variationsrikt foder och då blir det inte billigare ändå. ;) Det är egentligen inte utgiften jag har problem med, det handlar bara om att få så mycket som möjligt för pengarna! Tänkte att det kanske går att handla storsäck någonstans eller så. :)
Mvh Ellenfyrkant

Man kan ju handla storsäckar av säd på granngården tex, men jag skulle personligen inte göra det pga risken att man får hem både ohyra och parasiter. Eftersom basen för mössen ska vara säd, så är det vad din blandning ska innehålla mest av. Jag tror att det kan bli billigare att köpa mathavre och matvete samt kornflingor, då hel säd är mkt drygare (även om inköpspriset blir dyrare) men det beror ju på om just dina möss äter det. Även Saltåkvarns fyrkornskross tror jag är betydligt drygare än musli. De andra sakerna du har i ska ju vara en ganska liten procent av jämfört med säden så jag tror nog du kan komma ner i pris en del men kanske framförallt att du kan göra matblandningen drygare så den räcker längre.

Vill du ta reda på saker så har du fått alla medel att göra det i tråden. Att hävda att ngt är ofarligt för att du själv äter det är inte ett argument. Jag har gett länkar, talat om vilka ämnen det innehåller som man kan söka mer information om och framförallt så kommer man ganska långt med att googla "kan man äta råa linser".

Jag blir ledsen och ganska sårad över dina kommentarer mot mig i tråden Synwhore. Jag skriver aldrig om att viss kost är farligt utan att ha belägg för det och då djurens kost intresserar mig väldigt mycket har jag ägnat många timmar åt studier av det. Jag skulle jättegärna ha länkat en massa om det hade funnits enkla lättfattliga ställen att länka till. Men det är inte så enkelt utan man måste ner och söka runt och läsa ganska mkt Artiklar på engelska för att få information. Jag skriver ju inte att linser är giftigt för att jag vill såra Ellenfyrkant, utan för att det är viktig information som hon och andra behöver få reda på.Vad skulle jag tjäna på att sitta och hitta på att något är giftigt.
Och jag anser inte att någon behöver köpa det jag skriver, däremot anser jag att man då har ansvar att ta reda på fakta själv. Och jag har möjliggjort att man själv kan söka reda på mer genom att tala om vilka ämnesord man kan söka på.
Camillhe ha svarat seriöst och varken snokligt eller otrevligt. Däremot är det otroligt omoget att kalla någon snorkfröken.
Jag tycker att det är väldigt bra av Camillhe att hon delar med sig av sin kunskap och framförallt när det gäller kosten till våra djur!
Och särskilt när den är farlig för djuren!
Tycker inte alls att hon låter som en snorkfröken och tycker att det är otrevligt av dig att kalla henne för det!
Här behövs en ursäkt tycker jag!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
OMG när jag läser här blir jag lite irriterad.
Camillhe har svarat på TS frågor och också givit förslag på vad hon bör göra, sen att det kanske låter lite "snorkigt" formulerat hör egentligen inte till tråden, hon har även givit länkar som fakta så om någon vill veta mer är det bara att läsa i länkarna eller Googla själv!
Alla är olika tänk på det, man skriver,pratar, formulerar sig och ser olika ut. Lev med det!!
så slut med bråk i tråden det är bara respektlöst mot TS.
Om ni vill tjafsa så tycker jag att ni tar det i PM eller skapar en egen tråd!
(Ursäkta TS för mitt helt OT inlägg)
Citerar "Du får äta precis vad du vill, det bry jag mig inte ett dugg om. Men man bör ta reda på vad som är skadligt och inte skadligt för djuren för det kan dom inte själva."
Enligt mig är det fruktansvärt snorkigt sagt, jag uppskattar inte sådana kommentarer.
Jag har inte sagt någonting om att det är dåligt av henne att säga någonting, däremot kunde hon besparat sig de kommentarerna till mig.
Att jag blir kallad omogen för att jag inte gillar att bli mer eller minre dumförklarad uppskattar jag verkligen inte, och nej, jag tänker inte be om ursäkt för något jag står för.
Ja, förlåt TS för dessa inlägg!!
#17 Jag tycker att du lägger personliga åsikter i det hon skrivit!
Om jag lägger mina personliga åsikter i detta som du skrev:
Hm. Jag kanske ska sluta äta okokta linser som godis då eller? Fast det har jag ju gjort i flera år och inte tagit någon skada av?
Så tycker JAG att det låter otrevligt
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Böner och linser måste vara olika farliga för olika djur. Papegojor är tex väldigt känsliga mot såna saker och även andra fåglar. Och de finns råa linser i många färdiga fröblandningar.
Duvfröblandningar, ALLA duvfröblandningar i princip har både råa bönor och linser i sig. Och duvor sväljes tom maten hel.
Om det inte är farligt för fåglar som har en så känslig ämnesomsättning tycker jag inte de borde vara så farligt…
VAD är de för ämnen i linser som är giftigt? Hur stor mängd krävs det innan det är farligt. och hur mycket linser krävs för att nå upp i dom mängderna. Det tycker jag är en bra fråga!
Det finns MASSOR av saker som är giftiga i för stora mängder. Men möss som ätit råa linser i ett halvår och inte påverkats öht. Ja då måste jag säga att de kan nog inte vara så giftigt!
Kram på er :=)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
"Hm. Jag kanske ska sluta äta okokta linser som godis då eller? Fast det har jag ju gjort i flera år och inte tagit någon skada av?"
Var mest som jag tänkte för mig själv, det var inte riktat till någon öht.
Så om det var otrevligt var det bara mot mig själv jag var det, och det tycker jag inte att man kan klaga på.
#19 Tummen upp för det, precis så jag tänkte men det fastnade liksom.
Men har ni läst länken eller?
Linser innehåller ämnen som påverkar matsmältningen och näringsupptagningen. Står också att de ämnena påverkar de röda blodkropparna och kan häma kroppens utveckling. De ämnena förstör man genom upphettning och kokning ( i stort sett allt iaf). Det är inte nåt folk drar ur rockärmen för det finns hänvisningar till forskning gjord på detta längst ner på sidan.
Det är väl självklart några linser för oss inte är farligt i någon större mån. Men några linser för en pytteliten mus det är mycket det. Det var ingen som sa att de tokdör av linser men det är ju inte direkt nödvändigt att ge dem något som påverkar dem på det där sättet eller hur?
Som Camillhe sa: googla så hittar ni. Jag tänker inte göra det åt er det räckte att jag översatte 
För att svara på frågan som TS ställde så försöker jag hålla mig till strax under 20kr/kilo för foder till gerbilerna och mössen. Troligtvis blir det lite mer efter små tillägg från vanliga mataffären. Köper större säckar och fryser in en del eller säljer lite om jag tror att jag inte kommer hinna använda det.
MvH Tsunamis
Jag svara på rubrikens fråga.
Jag betalar ca 700.- för säd från granngården per månad. Därtill kommer ingredienser från vanlig matvaruhandel på ca 400.-/m, så jag vill säga att 130 möss äter för ca 1000.-/mån med egenblandat foder. Jag gör över med drygt 100kg mat per månad (räknat på 2x20kg+2x25kg+lite annat)
Då är inte blötmat inräknat.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag räknade ut kilopriset på mitt foder en gång, men kommer inte ihåg vad det låg på… Ska se om jag hittar kvittot för senaste inköpet och räkna igen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#22 100 kilo mat <3 va vackert :D Många musmagar :D
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#24 ja, ca 130 :)
Och jag slänger säkert bort hälfen som inte är uppätet när jag tömmer och fyller på ny mat
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Har förbrukas ca 30-35kg mat till alla djuren,kostnaden blir ca 600-700kr/månad på allt.
Sen tillkommer färska grönsaker o så på det.
#25. "Och jag slänger säkert bort hälfen som inte är uppätet när jag tömmer och fyller på ny mat"
Ja, och här ligger det stora problemet, tycker jag. Nu har jag inte 1000:- i foderutgifter, och inte heller 130 möss, och kastar då heller inte bort 500:- i månaden.
Men jag har heller inte en hög inkomst, och har inte råd att kasta bort ens 100:- i månaden (vilket skulle bli över en tusenlapp per år, att göra många andra bättre saker för
).
Jag har till och med en moralisk aspekt på att kasta bort människomat, inklusive en klimataspekt.
Ännu en gång förespråkar jag individuella foderstater - denna gången ur ekonomisk aspekt
. Jag blandar inte ihop de olika ingedieserna, eftersom det då garanterat lär bli en massa kvar av något (samma varje gång) som inte går åt, och som hamnar raka vägen i sopsäcken.
Som uppfödare har jag (oftast) möss med samma/liknande foderbehov i de olika burarna. Jag har också endast mellan 2 - 4 möss i varje bur, och burarna är stora. Det gör det mycket lättare att utfodra utan att de förorenar fodret så snabbt.
Jag ger också (oftast) mindre doser, ett par gånger om dagen, i stället för en gång per dag. Då delar jag också upp vad de får. Då blir de liksom "tvugna" att äta det de får, inte bara välja ut det godaste.
Kanske funkar min metod (någotsånär, jag "utvecklar" hela tiden) för att jag inte vill ha "för många möss", inte ens fast jag är uppfödare. Och för att jag har stora burar. Dock har jag fler möss nu, än någonsin tidigare, men det funkar för mig, nu. (ca 30 vuxna möss som jag räknar med att ha kvar)
Jag köper säd från grann-bonden, 3:50:-/kg. Det är basen. Undulatfröblandning finns i 4 kg-pack för runt hundringen. Likaså duvblandning. Hundtorrfoder får de också, samt sallad får de dagligen.
Sedan har jag allt möjligt som de får, dock varken solrosfrö, pumpakärnor eller torkad frukt. Och jag ger olika mycket av olika sorter, och olika mycket av sorterna olika dagar, beroende på vad de ätit upp. Och jag kollar både hull och mående, och rättar foderstaten efter det.
Sockerfri musli samt vetegroddar får ungarna när de börjar äta fast föda. Sedan har jag en förpackningen med majvällingpulver, för människobebisar. Det kan jag ge digivvande honor, samt småungar, om jag tycker det verkar behövas. Pulverformen gör förpackningen hållbar.
Äggskal är gratis, salladen är "nästan gratis" eftersom de får "rotstocken med blad" från vår egen sallad. Jag har kapslar med omega3, som jag ger lite av ibland, finns billigt på ÖB.
Ja, det är svårt att säga exakt vad de får, eftersom deras foderstat faktiskt är varierande, utom själva grundfodret. Men jag tror jag lyckas hålla nere både kostnader och "svinn" ganska bra.
Dessutom, så kastar jag använt bottenströ i komposten, där fåglar (och mina vänner De Vilda Mössen, mest skogsmöss) äter upp resterande.
Och så några OT-tankar… Vad skönt det måste vara, att "inte reagera" på vissa "attityder", att bara kunna låta det hela rinna förbi.
Jag hör till dem som reagerar! Starkt. Jag har väldigt svårt för dessa "extra och onödiga kommentarer" vars attityd även jag tolkar som överlägsenhet. Av någon anledning sätter sig sådant som en liten tagg inombords på mig. Och jag får taggar utåt också. Det känns helt enkelt inte trevligt.
Nu har jag inte sagt något ont om någon
!! Bara sagt hur JAG reagerar, inombords. Vilket inte ger mig rätten att utagera det jag känner.
Jag köper hel vete (fodervete), kornkross och hel havre (ibland krossad havre det är olika) i stora säckar (20-25 kg) från Granngården eller Lantmännen. Sedan köper jag fröer, nötter, havrekli, vetegroddar mm från billiga matvarubutiker. Jag kan även blanda i hundmatskulor och örter och annat.
Jag skriver inte längre bok över det, så jag har inte så bra koll tyvärr. Det är ju så att livet handlar om djuren och då spelar det ingen roll, allt går ju till dem ändå.