Lite nybörjar frågor
Hejsan
Nu vänder jag mig till er med lite frågor då jag imorgon ska hämta hem två små mus killar som skänktes bort på fb.
Jag har tid och intresse finns här men detta är mina första sötnosar.
Gnagarvana har jag med både marsvin, guldhamstrar, gerbiler och dvärghamstrar sedan innan men inte från möss tyvärr.
Sitter och lusläser era Artiklar just nu och snart sparat flera A4 sidor med nyttig info.
Mitt mål är att ge dem det bästa tänkbara hemmet hos oss. De kommer garanterat inte bli ivägskickade till nått nytt hem igen iaf. De kommer få stanna här hos oss resten av deras liv.
Eftersom de som sagt är mina första så kommer jag säkert ha frågor allt eftersom men här är iaf två frågor jag funderat lite på.
- Vad ska man inte ha i buren?
Är tex plastsaker (hus, tunnlar) bra för dem? (Aldrig använt till varken gerbiler eller hamstrar)
- Vad är medelivslängden på möss ?
Dessa två ska vara födda v2 i år så de är ju snart 7 månader.
Ni får även gärna tipsa om sidor med bra information eller skriva ner nått ni tror är lätt att missa.
Som sagt vill jag ge dem det bästa jag kan och alla är vi ju nybörjare någon gång.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Det första du bör tänka på är att hanar inte alltid kan leva ihop fredligt, så om du på minsta sätt misstänker att hanarna inte trivs ihop behöver du sära dem.
Sedan ska de bo i en rymningssäker bur (ev var sin). Plastlådor (förvaringslådor) är sällan rymningssäkra då möss lätt gnager sig ut ur dem. Som bottenströ rekommenderar jag aspflis, bokflis, toa-lätt blandat med hampa eller papper, hampaströ mm. Möss älskar alla slags kartonger som äggkartonger, toarullar, div matvarukartonger samt hö, papper mm. Hjul bör de inte ha tillgång till dygnet runt och det bör vara ca 20 cm i diameter. Men hjul är inte nödvändigt, de kan lika gärna ha massa rör (plast rekommenderas ej då de blir inkissade snabbt och luktar illa), rullar, kartonger, grenar, hö och annat som de kan pyssla med. De behöver alltid ha tillgång till torrfoder och vatten.
Maten är bäst att du blandar själv, då det inte finns något komplett musfoder på marknaden som håller möss friska, starka och långlivade. Det finns hur mycket att söka reda på om torrfoder och färskmat på sajten, då vi har många trådar och förfrågningar om just det. De flesta blandar ju själv.
- Vad ska man inte ha i buren?
Är tex plastsaker (hus, tunnlar) bra för dem? (Aldrig använt till varken gerbiler eller hamstrar)
Jag brukar ha grenar, äggkartonger o.s.v. Plastgrejjor funkar om de har bra ventilation! ;) Det är sällan möss sväljer något som inte är mat, de är väldigt smarta djur! :D
- Vad är medelivslängden på möss ?
Dessa två ska vara födda v2 i år så de är ju snart 7 månader.
Livs längden är tyvärr bara ca 1-2 år.
Typ det jag kommer på nu… ;)
Mvh/ Filippa
Medarbetare på Vinthund
I min bur slänger jag in lite allt möjligt, glasburkar, toarullar, tidningspapper, kartonlådor i små storlekar, burkar, grenar m.m.
Har bara 2 st saker som är från djuraffär, och det är 2 begagnade hamsterhus som var 5kr st.
-
Stort Tack för alla tips.
Vet om att de kanske inte kommer kunna bo ihop men finns burar/akvarium här hemma om jag måste sära på dem.
Bur skulle medfölja men har en tanke på att inreda det stora akvarium (som står tomt efter en guldhamster lämnat oss) åt dem istället med massa roliga tillbehör.
Kartonger och toarullar har jag massvis av tack vare gerbilerna så de kan de få dela på.
Jag kommer fortsätta läsa på om möss och återkommer med frågor om det dyker upp några längst vägen.
- Ida
Blandningen som står på Svemus hemsidan är den bra. Har handlat axa grynblandning, solrosfrön, alfaalfafrön och bovete hittills. Tänkte blanda det med maten de har med sig vilket jag inte vet vad det är än. Ang hundmat ska man krossa bitarna eller ge dem de hela? Har hund nämligen så hon kan säkert dela med sig lite. Läs olika saker om linfrön. Vad tycker ni? Jag vet mkt frågor men vill få allt rätt för de små liven.
- Ida
#5 Vet inte om blandningen på SVEMUS hemsida är bra.
Jag skriver ganska utförligt vad jag rekommenderar i artikeln "Mata musen rätt" och varför, men jag förstår att du vill ha något slags "recept". Jag rekommenderar inte gryn. De är så förädlade och så mkt näringsämnen är borttaget från dem. Att äta är också en stor del av musens aktivering så det är bra om det har något att skala och greja med.
Kan du inte få tag på bra säd i mindre förpackning kan du hitta den i matvarubutiker.
Mathavre, 425 g, ca 13 kr (Kungsörnen)
Matvete, 425 g, ca 13 kr (Kungsörnen)
Kornkross, ca 400g, ca 10 kr
Havrekli, 300g, ca 13 kr (Kungsörnen)
Vetegroddar, ca 10-20 kr ?