Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2845 ggr
jollycox
0

Helgalna

Mina två pojkar på 13 veckor är och har alltid varit galna. Dom har jättemycket energi. Jag har inte haft musbebisar förut så jag vet inte om det är normalt.
Jag har en lång bänk som jag delat upp i två delar och har som rastplats men efter att dom har hoppat/ramlat ner en gång var så byggde jag en kant runt. Igårkväll visade dom att dom kan hoppa/klättra upp på ett stående vhsfodral. Snart måste jag nog bygga en ordentlig rasthage med finmaskigt nät som lock.
Inte nog med det så har dom bott i varsin duna(en mini och en mellan) men dom klättrade bara i taket, trots att jag inte hade någon inredning som var hög. Dom hoppade och klamrade sig fast. Nu har jag gjort egna burar åt dom av plastlådor med ett stort hål på ena sidan med galler från en smådjurshage. Även fast gallret är lodrätt så klättrar dom på det. Och Emmett gnager på gallret.

Är unga möss såhär? Kommer dom lugna ner sig när dom blir äldre?

Funderar på att för sista gången byta bur till främst Emmett, ett terrarium då men det är ju nät/galler i taket på det(exo terra) och jag vet inte om dom kan klättra på det? Emmett klättrar utan problem på ett väldigt finmaskigt nät.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[cessi]
0

Som jag har förstått det så är väl unga möss sprättigare än äldre.

Mina musisar brukar också klättra i burtaket ibland, de vet precis hur de ska ta sig upp och ner. Jag är inte orolig för denna vana utan ser det mer som extra motion ;)

hejkomochhjälpmig
2

Nu har jag bara haft möss i 6 månader och har bara kunskap därefter, men överdrivet klängande i taket ser jag som att de inte är nöjda = de vill ut för att buren är för tråkig. Precis som att en mus som är ovän med sin burkompis kan vilja upp väldigt snabbt när man sticker ner sin hand för att den inte tycker om att vara där.

Är mina på tok för snabba upp (det är klart de är nyfikna och gärna kommer fram till handen - men jag tycker att man märker stor skillnad på "Hej, vad kul att du är här!" och "SLÄPP UT MIG!") så ändrar jag på något, tar ut dem (de får hänga med och sitta på axeln medans jag gör annat om jag har lite ont om tid t.ex) ger dem mer att greja med i buren, gärna lite nya spännande saker varje dag speciellt med mina hanar som bor ensamma och lättare blir uttråkade.

Istället för att ta ur saker som gör att det lätt kan komma upp till taket så slänger jag i mer, nya roliga saker (kan i princip vara vad som helst bara det är nytt) ändrar om i buren och då har de faktiskt lagt av med att klänga i taket hela tiden.

Så personligen hade jag sett över inredningen i buren ffa, kanske även bytt till en större bur. Jag försöker att göra och hålla mina burar så roliga att mössen typ inte ska vilja gå ur dem ;D

Lottavo
0

Vår ena får halv-fnatt ibland och springer/hänger upponer i gallret ett par varv… Hon verka tycka det är kul…

[Miss_björnbär]
0

Min hona gjorde något liknande när hon inte ville vara med sina 3,5 veckors gamla bebisar. Hon hängde i taket och pep som en idiot tills jag tog ut henne :P
Tror hon hade tröttnat på de små ^^
Men jag har två pojkar som verkar älska att bara klättra runt i taket i 190 km/h så jag hängde dit en sputnik vardera och båda är supernöjda. Kanske vill de vara så högt upp? Vem vet, nu flänger de inte i takgallret som idioter iaf :D

jollycox
0

#1 Ja alla unga djur brukar ju vara busigare, tex kattungar och hundvalpar.
Så tänkte jag också med han som bodde i minidunan.

#2 Jag tänkte lite samma sak, att dom inte är nöjda.
Jag tycker att dom har rätt bra burar, dom är 45x35x40 och inredd med kartonger, toarullar, grenar, stegar och lite andra klättergrejer från golv till tak så dom kan verkligen klättra. Större burar rymmer jag inte. Men det var likadant när ena bodde i mellandunan som är typ 70Mix45.
Det spelar heller inte så stor roll hur länge dom får vara ute, dom är lika galna oavsett om dom fått vara ute 30 minuter eller två timmar under dagen.

#3 Ja det är ju okej om det är ibland men dom här är galna jämt, förutom när dom sover såklart.

#4 Mina har ju inte gallret i taket längre utan på sidan. Det verkar liksom som att dom vill ha utsikt. Jag tror dom hade älskat att bo i öppna burar men eftersom dom har hoppat/ramlat från rastplatsen vågar jag inte ha dom så.

[Miss_björnbär]
0

Det kan jag förstå, man blir ju orolig då. Bara testa att byta och ha dig, de dör ju inte av att byta bur eller så :)

Grodan
0

Har de papper/hö eller något att pyssla med då?

Bor de tillsammans eller i var sin bur?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
0

Jag har märkt att vissa linjer är helt enkelt aktiva. Sen finns det givetvis undantag, har en 5 månaders kille som är överaktiv och svår att sysselsätta till skillnad från hans brorsor som alltid varit hellugna och lätt aktiverade. Min ena hona har alltid varit hyperaktiv, klättrat och hoppat på allt. Hon har levt på stor yta hela tiden med massor av aktivering och sysselsättning. Hon är 1 år nu och börjar lugna sig till den grad att hon slutat hoppa. Men jag ser henne som mer äventyrlig och inte stressad då hon är min socialaste hona. En sån mus som kliver upp i alla besökares händer så fort tillfälle ges så hon kan sitta på axeln och spana. Sysselsättning och aktivering är att berika deras miljö men det gäller då att hitta vad just de mössen vill ha. Tex vissa av mina möss vägrar klätterträd medan det är nästintill ett måste i vissa burar för att aktivera dom. Vissa blir som galna när de får hjul medan andra inte ens går i närheten av dom. Jag varierar alltid inredning/aktiveting vid städning och märker stor skillnad i mössens beteende när det inte är jag som valt inredning ;)

jollycox
0

#7 ja dom har strimlat papper. Dom bor i var sin bur. Sitter vaken nu för Emmett gnager på gallret. Igår satte jag ner en färsk gren med blad men den var ju inte kul alls. Har köpt ett hjul åt dom som dom har på rastplatsen och igårkväll fattade Emmett hur man skulle göra och sprang jättemycket.

hejkomochhjälpmig
1

#5 Nä, det är ju i buren de kommer vara största delen av tiden så är den tråkig så vill de ju förstås bara ut igen även om du har haft dem ute i hur många timmar som helst.

Går det verkligen inte att fixa en större bur då? Med tanke på hur aktivt och intelligent djur en mus ändå är så är det svårt nog att hålla dem nöjda… Lättare att fylla en större bur med massa aktivering också, ingenting får ju plats annars (tycker jag). Släng ut nått skrivbord eller en hylla bara och ersätt med större bur! Haha… (Det fick jag göra :S)

Tycker att möss är lite som en bruksschäfer - de måste ha en uppgift/något att göra annars blir de tokiga! :P

Klättra i all ära men det är egentligen ingen uppgift som tar lite tid eller engagerar huvudet så mycket t.ex (om det inte är väldigt svårt att hålla balansen, mkt tunna grenar som flyttar sig för vikt kan vara populärt.).

Gräva gångar är en toppensysselsättning! Den bästa, tycker jag! Om de inte kan gräva ordentligt i bottenmaterialet så kanske du kan ge dem något annat de kan gräva i? Du kanske kan fylla en mjölkkartong med någon typ av jord så att de kan dyka ner i den och gräva? Blir nog skitigt i hela buren då men det kan det vara värt! Kan i princip lova att de kommer tycka det är skitkul. Eventuellt kan du ju försöka ordna så att de kan gräva på rastplatsen?

Sen så kan du t.ex ge dem något helt nytt som de aldrig har sett innan - det brukar de tycka är jättespännande. Kanske något utifrån? Var ju någon här som la in en rotknöl som mössen blev helgalna i.

Mina möss tycker också det är roligt att bita av rep som jag har hängt från taket, man kan ha lite olika svårighetsgrad på dem (olika tjocklek/hårdhet på repen). De sliter som djur med att bita av dessa rep och sedan pillar de sönder dem och drar in i boet! Kanske kan vara något? Allt som de kan pilla med en längre stund är bra, det gäller att hitta vad det är de tycker är roligt eller värt att hålla på med ett tag bara! Vissa av mina skiter i vissa typer av papper t.ex medans andra är helt klart godkända, hö är populärt hos alla och löv är bland favoritgrejerna.

Man kan också i värsta fall vara lite jävlig och förstöra lite för dem ibland - har de boet klart och bäddat kan man dra ut bädden för dem :O Paja en grävd gång, möblera om lite osv, osv…

Möjligheterna är egentligen oändliga för vad man kan aktivera möss med, det gäller bara att ha en massa fantasi!

[Miss_björnbär]
0

Du har en pojke från twilight-kullen? En av min därifrån är väldigt rastlös och jag måste möblera om buren minst en gång om dan och byta leksaker/klättersaker för att han inte ska äta på gallret och ett hjul måste han ha, enda som underhåller honom längst. Annars är han jättetrevlig :)

jollycox
0

#10 Tyvärr är mitt rum redan fyllt med burar, trots att det bara är 4 stycken. Jag höll på att flytta ut mig själv sakta men säkert :P men musflickorna fick somna in så då fick jag bort en bur. Muspojkarnas burar står ovanpå varandra för att få plats.
Eftersom vi har katter måste burarna stå i mitt rum.
Jättebra tips du kom med! Ska sätta in en kruka med jord åt dom var, dom fick det för några veckor sen och det var skoj.

Funderar på om dom kan klättra i nätet på ett terrarium? Fast då hittar han väl något annat att bita sönder, det är väl plastdelar på terrarium… suck. :P

#11 Jepp båda är från twilight-kullen. Aha.. Får se till att variera något i buren typ varje dag då.
Ja dessa är också jättetrevliga, speciellt han som är vildast :P

[Miss_björnbär]
0

Samma här, han är super trevlig men så rastlös så fort han är i buren /:

Grodan
0

Hm… men gah så jobbigt. Jag gillar inte sådana möss tyvärr som gnager i galler o klättrar i taket. Frågan är hur man får sådana möss att trivas i fångenskap. För helt klart är de inte nöjda.

Jag hade en gång en hane som barberade sig själv. Jag fyllde hans bur med papper, kartonger, rullar, trägrejer och typ allt jag hittade. Hela full, från golv till tak. Han blev faktiskt bättre av det och slutade barbera sig. Han la ner mkt tid på att bygga gångar i sin bur av allt han hade där men tyvärr blev han mkt orolig när jag städade och alltså slängde ut allt och la in nytt… Det uppskattade han inte.

jollycox
0

Jag trädde tidningspappersremsor typ slalom mellan gallerpinnarna och det gillade han att gnaga bort, men det tog ju mindre än en timma så var allt borta. Så igårkväll satte jag en tunn kartongremsa i gallret och det var betydligt svårare att gnaga lös. Imorse var det bara naggat lite på kanterna :) Bättre att han gnager på kartongen än på gallret.

Grodan
0

#15 Jag rekommenderar även hö, färskt gräs, färska pinnar/grenar och gömma mat i olika förpackningar.

jollycox
0

#16 Hö vill jag inte ha pga allergi, färskt gräs och andra ätbara växter ska jag plocka i helgen, färska pinnar bryr dom sig lika mycket om som ugnsbakade pinnar, jag har tidigare gömt mat i olika små kartonger men dom brydde sig inte ett dugg.
Men kartong i gallret verkar funka bra.

[cessi]
0

Grodan: Är det alltså ok att plocka färskt gräs? Vad för typ av gräs isf, typ maskrosblad? Trodde nämligen att det var strängt förbjudet p.g.a bakterier, lite svårt att lägga gräs i ugnen liksom…

amandaerslid
0

#18 man kan väl odla? :p

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Grodan
0

#18 Skölj noga (och låt torka) och plocka ej på ställen där det kan springa möss, råttor, igelkottar och ej för nära väg.

#19 Japp! ❤️ Du är inte dum du!

KickiG
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag klippte en toarulle till ringar, och trädde ringarnan in i varandra så de bildade en boll. Sedan lade jag in frön och lite annat torrt gott i bollen och gav det till mina möss. Killen bar runt på bollen och skakade ut fröna, fyllde bara på lite var dag och han hade kul med den i en vecka. Tjejerna hade sönder sin boll på en kvart och brydde sig inte så mycket om sin boll sedan efter det. 

Idag ska jag för första gången testa fylla en låda av något slag med strimlat papper, lite russinbitar, frön, några knappar, några små bitar fleece och kanske något annat som jag kommer på att man kan ha i dit. Ska bli roligt se vad de gillar en sådan aktivering.

I synnerhet killen verkar också tycka det är rolig sysselsättning att klättra upp för att gnaga på något ätbart jag fäst högre upp. Eller kanske det bara är jag som tycker att det är roligare, i alla fall känns det för mig vettigare att han klättrar och söker föda än att han bara klättrar omkring utan mål och mening.

Länk till video (offentlig)

https://www.facebook.com/video/video.php?v=262730817205219&saved

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Iyen]
0

#21 Jag ska också göra en toaboll. Skitbra tips! 😃

Grodan
0

#21 jag kan inte se… 😕

KickiG
0

#23 😕 Försökte länka till min facebook sida där jag lagt upp en filmsnutt där muskillen leker med bollen gjord av toarulle. Men det gick inte tydligen. Inte så duktig på sånt här, undrar om jag gjorde fel.

Grodan
0

#24 Hm… jadu… youtube-filmer funkar bra här direkt i inlägg.. fb inte 

Alltså "Infoga video" är avsedd för youtube-filmer…

Jag har redigerat ditt inlägg.

KickiG
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#23 Nu då. Nu har jag lagt upp mitt livs första klipp på youtube, och inställningarna borde vara så att du kan titta på Pongo som leker med sin aktiveringsboll. *håller tummarna* 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=7h42Ig_abBA&feature=em-upload_owner-smbtn

Grodan
2

#26 Ja! Pärfa!

Det fina är att nu syns videon direkt här i tråden!

jollycox
0

Emmett blev lugnare i buren när jag satte kartong i gallret så det ser jag till att han alltid har. Dock är han som pesten på rastplatsen. Hittar alltid nya sätt att ta sig ut.
Funderar på att köpa största samla-lådan som bur åt honom men undrar över hur botten ser ut, är den slät eller är det uppstickande kanter som dom kan bita på?

[Miss_björnbär]
0

Slät botten.

jollycox
0

Ska få ett akvarium som är ugefär 75x40cm nästa vecka. Ska köpa bra nät(0,5x0,5cm) till lock och hoppas att det blir bra så.
Håller dock på att bli galen på honom. Ni skulle bara se hur mycket jag har rymningssäkrat rastplatsen… Han hoppar upp på en kartong som är 30 cm hög. Nu har jag satt för en kartong där men han hoppar mot väggen och försöker ta sig ut. Och just i skrivande stund har han börjat gnaga på kartongen jag har satt för… Och jag vet hur fort han gnager sönder kartong. 😡😢
Jackson är som en ängel i jämförelse.

jollycox
0

Jaha.. Idag vid 3-4-tiden fick Emmett en ny bur. Ett akvarium som är ca 75x40cm. Nu biter han i nätet i taket och klättrar i det.. Ingenting kan ju trötta ut eller göra den musen belåten. 😕😓

Grodan
0

#31 Vad dumt att han fortsätter. Att han inte kan ta till sig sin nya miljö på ett positivt sätt. Det låter som ett stereotypt beteende. Man kan behöva bryta beteendet och belöna annat beteende. Det är mkt svårt och krävande.

Jag skulle nog försöka göra akvariet så attraktivt att han inte har något val än att vilja utforska det. Spännande dofter och massor med prylar att undersöka. Jag skulle nog hämta in massor utifrån faktiskt som pinnar, stenar, grenar, mossa osv.

jollycox
0

#32 Okej. Jag ska direkt gå och hämta in några rönn-grenar med blad. Jag har tänkt hämta in mer och nya grenar i helgen för dom som dom har är ganska gnagda på. Mossa känns svårt att inte få med sig ohyra med.. Hur får man bäst bort småkryp från mossa?

Grodan
1

#33 Du kan skölja av allt tycker jag.

Kanske kan du ordna någon jordhög som han kan gräva i också. Grävning är oerhört sysselsättande för dem. Man kan i princip ta en liten hink med jord/torv etc i. Jag är inte superbra på sådana grävlådor och vet inte om man ska varva jord med papper eller något annat.

jollycox
0

Han har nu mossa, en kruka med jord att gräva i, massa grenar med och utan löv, kartonger, toarullar, en hylla, en tom ketchupflaska och godis utspritt men han klättrar och biter i taket. Han kommer aldrig bli nöjd. Frågan är bara hur länge jag står ut. :/

Grodan
0

#35 Kan du stänga av möjligheten att klättra i taket  en stund? Så att han tvingas undersöka sin intressanta bur? Han kanske är så blockerad nu att han bara inte kan göra annat än att klättra där… (jag kan ha helt fel, jag vet inte, jag förstår inte din mus till fullo)

Om du har buren öppen och hans upphoppande i taket resulterar i att han kommer ut ur buren, vad gör han då?

Jag minns att Gunvor hade en mus en gång, som inte gillade att vara instängd i bur. Som var nästan vild. Hon släppte ut honom varje dag ett par timmar i lägenheten. Han sprang runt som en virvelvind i alla rum, sedan när han var klar hoppade han in i buren. Han kom också när hon ropade ibland… Släppte hon inte ut honom varje dag klättrade han i gallret och var "galen"…

jollycox
0

Tar jag bort locket hoppar han upp på kanten. Därifrån skulle han förmodligen inte välja att hoppa in i buren utan ut. Jag kan dessvärre inte testa släppa lös honom då jag har två guldhamstrar i samma rum och en hund. Plus att i resten av huset finns två hundar och två katter. Och han tar sig ut under dörren.
Dessutom skulle han kissa överallt också.

Som till på köpet har jag problem med larver också. Dom är i mitt rum, rummet utanför och lilla toan som är utanför mitt rum(=övervåningen). Pappa tror att dom kommer från mina smådjur, jag tror inte det men börjar tro på det. Just nu känner jag Nej nej jag vill inte ha smådjur! Aldrig mer!

Grodan
0

#37 Är mest bara intresserad över vad han skulle göra och hur han skulle göra det. Med vilken fart, på vilket sätt osv.

Hur är han att hantera?

Larver? Det finns väl tusentals olika larver, vad för larver är det? Ängrar? Mott? Mjölbaggar? Fluglarver?

Jag hade problem med fläskängerlarver förut och det var främst för att jag hade hundmat och hundgodis lite här och där tack vare iller o hund. Främst gillade larverna FROLIC… Rengöring, grön såpa, tvätt av kläder,  aldrig förvara frolic länge i tygsaker… fick bukt på problemet.

jollycox
0

Hantera… altså han är ju aldrig stilla, hålla fast är det inte frågan om för han är halare än en ål. :P Men han är snäll och väldigt väldigt social.

Ja det är ängrar. Dom är, tack och lov, inte i kläderna(vad jag sett iallafall) utan ligger oftast mitt på golvet eller sitter på väggen. Har två gånger hittat en larv i ena hamsterns hus vilket känns lite äckligt.

Grodan
0

#39 Låter konstigt… som om de ramlar ner från taket el dyl… ängrar gillar mörka vrån… eller där det finns mat (hundmat är favorit!!!)

Du skrev att du trädde gallret i kartong och att de höll Emmett sysselsatt ett tag. Om du trär grenar och färska växter där, hänger hängmatta, rep osv?

jollycox
0

Ja fast jag har aldrig sett någon i taket, och hundmat finns inte på vår övervåning. Dom är inte riktigt normala dom här ängrarna :P 

Ja det kan jag prova. Ska gå ut och hämta grenar direkt. :)

jollycox
0

Jag trädde smala grenar med blad och rep i taket och han gillade det. Klättrade bara lite i taket. Men jag stoppade också ner ett hjul åt honom som han fått ha under nätterna. Idag satte jag nya grenar och blad i taket då det bara var några få grenar kvar :P Har inte satt ner något hjul än och han är och klättrar och biter i taket. Trots att han varit ute över 3 timmar idag. Det enda som verkar funka på honom är hjul. Jag tänkte låta honom ha det bara under natten så jag får sova.

jollycox
0

Detta är jättejobbigt! Säkert för honom också..
Jag vet inte om jag klarar av det längre. Han springer nu väldigt mycket i hjulet, både när det är på rastplatsen och när det är i buren. Tänkte sluta ha det i buren. Han klättrar och biter ändå i taket. Han håller mig vaken/väcker mig flera gånger per natt.
Eftersom han bor i ett akvarium nu kan jag inte ställa honom någon annanstans över natten. Det gjorde jag när han bodde i plastlådan, då ställde jag in honom på toan så jag fick sova utan att höra han gnaga på gallret.
Jag har inte heller tid/ork att fixa nya grenar och blad att trä i taket varje dag. Och tillslut så är det ändå inte heller nog bra. Som det varit med allt annat.

[Miss_björnbär]
0

En mus som håller på så mår ju faktiskt inte bra, jag håller på att överväga om min galning ska få somna in. Han gör mig helt tokig tyvärr :(

jollycox
0

#44 Nej jag märker ju på honom att han inte mår bra. Jag överväger tyvärr också det beslutet. 😕

[Tilde!]
0

Popcornmöss

[Miss_björnbär]
0

De är inte popcorn möss någonstans, inte min iaf. Han är väldigt trevlig i handen och inte alls svår att ta upp ur buren.

[Tilde!]
0

Okej vad bra!

jollycox
0

Nej det är inte popcornmöss. Det är överaktiva möss som inte blir nöjda vad man än ger dom. Min är iallafall översocial också, han tvekar inte att hoppa upp i handen när man sätter ner den i buren. På mindre än en sekund är han uppe i handen, jämfört med Jackson som tar kanske 5-10 sekunder. Ibland klamrar han sig fast i fingrarna för han vill inte ner i buren. :P

Denna natten var dock otrolig, Emmett sov!! 😮 Det har han inte gjort sen… typ aldrig.

[Tilde!]
0

Hehe, okej

Grodan
3

Om du inte orkar längre och bestämmer dig för att avliva musen så stödjer jag ditt beslut till fullo, jollycox! Du har faktiskt jobbat hårt och gett Emmett alla möjligheter till att kunna varva ner och trivas i fångenskapen, men han verkar tyvärr inte må bra. Du ska ha all kredit för ditt tålamod. Såhär långt räcker inte mitt tålamod måste jag erkänna, inte på långa vägar.

jollycox
0

Jag tyckte det här beslutet var jobbigt med mina synbart sjuka flickor. Det enda rätta var att ta bort dom för dom hade stora sår på nacken. Men det är mycket svårare med en frisk, trevlig, social och pigg, alldeles för pigg, mus. Jag vill ha honom kvar samtidigt som jag inte orkar mer. 😢 Jag vill inte bestämma över ett liv såhär.. 😭

[Miss_björnbär]
0

Jag valde att låta min pojke somna in innan vi åkte på semester, han mådde uppenbarligen inte bra även om han var den mest sociala mus jag haft. :(

jollycox
1

#53 Tråkigt att höra. Jag har egentligen bestämt mig för att ta bort Emmett, jag vet bara inte när.
Du hade väl två pojkar från twilight-kullen? Hur är den andra?

[Miss_björnbär]
0

Japp, det hade jag. Andra pojken är lugnare men har börjat gnaga på allt galler :( Han är mycket lugnare men inte alls lika social. Jag kommer sakna honom på det mysiga sättet men att få ha hela burar och inte behövs möblera om hela tiden känns rätt skönt. Jag försökte och inget gjorde han eller mig lyckligare. Nu skuttar han runt på massor av galler och igenom hundratals toarullar med andra möss i mushimlen :)

Grodan
0

#54 Jag förstår det. Sådär är jag också. Jag bestämmer mig, men själva avlivningen kan jag skjuta upp… (om inte djuret är akut sjukt förstås)

[Miss_björnbär]
0

Jag bestämde mig för 3 veckor sen men hade kvar honom lite längre ändå, tänkte hela tiden att "tänk om han slutar snart då måste han ju fortsätta leva" Så jag förstår dig, det var svårt för han var ju inte sjuk, iaf inte synligt :(

jollycox
0

Idag fick Emmett somna in. 🌺

[Miss_björnbär]
1

❤️ Tröstkramar till dig 🌺