Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 479 ggr
kigon
1

bygge?

Hej! Tror ni det skulle vara en bra ide att bygga en musbur utav denna?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10179912/

Om man lackar, gör att det blir nättak och genomskinliga plexiglas rutor istället? Eller blir det för litet om man delar av i mitten? (Insidan har en avdelning i mitten, men syns ej på bilden)

Kan ej mus burar särskilt bra, men djurvård skolan jag kommer börja på har några möss i labbburar och vill gärna ha ett projekt att göra en bur så att de får större burar, blir billigare än att köpa 2 terrarium tror jag!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[hasselmusen]
0

Ja wow vilket hus, men tänk på luft och lyse.

kigon
0

Iom akvarium som många använder trodde jag att det räckte med nättak (eftersom att det är på en djurvårds skola så städas det ofta), eller måste jag borra några stora lufthål med galler i sidorna också?

kigon
0

Är lite orolig över storleken… Vet ej om 55*45 är för litet…? Hade planerat att ha rötter och tunnlar/hängmattor, så att utrymmet är väl utnyttjat! Men är ej säkert, har aldrig ägt möss så vet inte hur mycket dem gillar att springa/klättra…?

jollycox
0

Jag tycker att det ser ut på andra bilden som att glasdörrarna inte är genomskinliga utan vita.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

kigon
0

Ja, jag hade tänkt byta ut dem mot genomskinligt plexiglas :)

(enligt monterings anvisningarna går det lätt att byta ut skivorna, så man får hoppas!)

[hasselmusen]
0

Det låter bra😃

kigon
0

#6 trodde utav din andra tråd att du inte har/haft möss…? Eller det har du kanske?? 

Vill gärna ha en åsikt av någon som har möss och kan hur aktiva de vanligtvis är med klättring, spring, etc…! (om du anser att 55 är för lite förstås!)

Hur höga tycker ni en bur ska vara? Det finns en annan som är 80 i bredd, men den är endast 35 hög :/

Är höjden eller bredden det viktigaste? Har fått för mig att de gillar att klättra mycket…? Vilket som blir ju bättre än en labbbur, men meningen är ju att de ska få en bra storlek på buren med mycket aktivering…!

kigon
0

putt!

Grodan
0

Vet inte, är det trä och sånt billigt IKEA-tjafs… målat skräp (spånskivor) så fungerar det inte alls… bygg då hellre en egen bur från grunden av riktiga träbitar, plast, aluminium el dyl

Jag byggde en gång en bur av en gammal bokhylla. En bokhylla av typ körsbärsträ… Det var riktigt trä, mörkt. Och det fungerade faktiskt ganska bra.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kigon
0

Det är just det med plexiglas skivorna, har ingen tidigare erfarenhet med att bygga burar med plexiglas dörrar, så förutom skivorna så var det mest det jag villa ha ut av denna då det är allt redan gjort…! 

Men om det inte funkar med träet så får jag nog ta och spara upp till två terrarium!