Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 719 ggr
[hasselmusen]
2013-07-29 22:16
1

Dans möss

Vad E det för skillnad på tam möss och dans möss? Jag vill ha möss och har hittat dans möss men jag vill avla och ställa ut funkar det då?

VStromberg
2013-07-29 22:20
3

Vart har du hittat dansmöss?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[hasselmusen]
2013-07-29 23:00
1

På blocket.

[hasselmusen]
2013-07-29 23:01
1

Vet att det låter oseriöst men jag tittar för att se olika sorter och då såg jag flera olika dans möss☝️

Lamina
2013-07-30 00:58
5

Det finns inget som heter dansmöss. Det är bara ett namn okunniga/oseriösa uppfödare och djuraffärer använder för att det ska låta finare.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StillaSinnet
2013-07-30 10:29
5

För 50 år sedan såldes dansmöss, men vissa påstår att det var en hjärnskada som fick mössen att vingla som gjorde att de kallades dansmöss. De var oftast vita, och därför har de flesta vita möss kallats dansmöss efter det, helt felaktigt. Grodan talade också om i en diskussion att dansmöss kunde vara en annan underart till Mus musculus, från asien (?) om jag minns rätt. 

Hur som helst. De på blocket är vaniga fodermöss, avlade för rovdjus-/repilfoder.

Fodermöss, labbmöss, tammöss/sällskapsmöss och husmus är samma art, Mus musculus :)

Det som möjligen skiljer tammöss/sällskapsmöss från övriga är att de har avlats på målmedvetet och noggrant i många, många generationer i syfte att få tillgivna, friska, långlivade möss som överensstämmer med en skriven standard när det gäller färger och teckningar :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[hasselmusen]
2013-07-30 13:01
1

#4, #5 tack, men de var inte reptil mat de stod att de var hand tama och man fick me bur med leksaker i  500kr😎

Stephanie
2013-07-30 14:12
2

#6 Ingen seriös person säljer sina möss som "dansmöss"…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[hasselmusen]
2013-07-30 15:44
1

Ok, tack för alla svar😃

StillaSinnet
2013-07-30 16:47
0

#6 jo, jag såg det, men jag menar ursprungstypen är fodermöss. Någon har köpt sådana och parat för att ha som sällskap så klart, och sedan sålt vidare ungar som leder till fler kullar av de linjerna :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-07-30 17:01
0

The Japanese Waltzing Mouse beskrivs redan i början på 1900-talet i vetenskapliga texter. Man pratar om Japansk mus och Mus Wagneri.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2013-07-30 18:40
2

Såhär står det på wikipedia i allafall : 

"En dansmus eller japansk dansmus (engelska: Japanese dancing/waltzing mouse) är en sällskapsmus med en defekt på balanssinnet som gör att den ser ut att dansa. Biologer och husdjursälskare har varit särskilt intresserade av denna sorts mus på grund av dess underliga rörelser. Dessa möss har en mutation i innerörat så att balanssinnet inte fungerar.

"Dansmöss", micromöss eller minimöss som säljs i djuraffärer är oftast vanliga tammöss (Mus musculus) och alltså inte äkta dansmöss. Riktiga dansmöss är en form av Mus wagneri, Wagner's mouse, och inte Mus musculus."

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe