Varning för godislådor!!!
Godislådor används gärna som transportburar. Men snälla gör ordentligt med hål i dem innan Ni låter möss sitta i dem i flera timmar. Allra helst, sätt in en bit nät på en sida.
Möss dör i godislådor pga brist på syre, det är inte ovanligt. TROTS lufthål!!! Ligger solen på så finns det även stor risk för värmeslag.
Överväg om Ni inte ska transportera musen/mössen i en kartong (med lufthål i) istället för godislåda (med lufthål) vid osäkerhet! Kartong andas. Plast andas inte.
Jag vill inte anmärka eller vara elak. Jag vill bara varna, för att rädda liv. Det går så fort.
Ja tyvärr är det så… För små hål är inte bra heller för det räcker inte.
MvH Tsunamis
Det är bra att du varnar Grodan. Man räknar inte med att det ska gå så fort för en liten låda att förvandlas till en dödsfälla.
Jag visste t.ex. att det var för dåligt ventilerat på min låda. Men att det skulle ta bara några ynka minuter för den att förvandlas till en dödsfälla, det hade jag faktiskt inte räknat med. Jag kommer aldrig mer använda sånna lådor, inte ens mina med nät på framsidan. Dom blir som små växthus, jättevarma, jättefort. Då är det bättre med petboxar faktiskt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
De som jag använder till transport har nätat sida.
Hade 2 hanar på SM förra året som höll på att dö i en godislåda med bara lufthål, det blev för kvavt och det är tur att Grodan upptäckte det i tid.
Ja det är viktigt att tänka på att göra lufthål på sidorna med! Många gör ju bara hål i locket, sen staplas de på varan o vips finns inga lufthål tillgängliga längre.
Men det är förrädiskt ute nu. Man får inte lämna djuren i solen ens en liten stund!

Jag hade smält hål på 2 eller 4 sidor och i locken, men när solen låg på genom fönstret och dörren var stängd hjälpte inte det. Förlorade några möss i Villingsberg så…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
😕
Nästa gång vi är pyssliga kan jag "sy nät på godislådor". Det blir inte snyggt men håller och fungerar bra. De som har lödkolv kan löda ut en bit ur en godislåda och sedan löda små hål bredvid så att jag kan sy.
Sy sy sy *sjunger den gamla sylåten* (någon som vet om den filmen finns på nätet förresten?)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
WEEEE… sy-låtsfilmen
Jag har godislådor med nät på ena sidan och lufthål på andra för bästa ventilation. Jag tror jag ska ta och ställa en sån i solen med en termometer i och se om den blir lika varm ändå. #5 Förlåt, men det är faktiskt en liten tröst att veta att jag inte är den enda som gjort ett sådant misstag. Men det är ändå fruktansvärt när det händer. :'(
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?