musmat
Jag har sett en massa trådar om hur ni beskriver vad er mus äter men hur kan man få dom till att äta det?
Det ända som jag tyckte den åt mycket av var solrosfrö och sötmandel och han kunde också äta bra mycket av grönsaker så som morot och ibland äpple som jag hade skurit upp av.
Gav jag han rester som blev över så åt han inte det. Han petade inte heller undan resterna som jag la överst och fröerna under i matskålen han slutade äta då. Efter ett tag när han inte hade ätit på bra länge gav jag de han tyckte bäst om, för jag var rädd att han skulle svälta ihjäl. Jag provade att ge han rester och inte bara samma mat fler gånger men det slutade med att jag fick ta bort det. 😛
Så denna mus fick äta samma sorts mat i hela sitt liv
Låter som att musen fick väldigt mycket sött, och därför ratade sådant som inte var sött eftersom det inte gav "sockerkickarna". Precis som en människa kan djur börja föredra söta saker och rata allt annat. Därför är frukt och söta grönsaker (morot t ex) undantag eftersom det bör (ialla fall enligt mig) ses som "godis".
Finns ingen annan mat än "basfoder" i form av gryn o dylikt så kommer den att äta.
Jag har till min stora förvåning upptäckt att mina möss ofta ratar sådan mat som jag klassar som god och attraktiv. Så som jordgubbar, hallon, nektarin och andra söta frukter och bär.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Smarta möss :)
Ja satt då skulle jag redan från början gett den osöta saker som vad då?