Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 2081 ggr
Terato
0

Svea steril?

Hahaha, som om inte jag hade nog med musbebbar i och med min musvakttjänst… Nu har Svea pluppat ur sig sex små sötbollar också! Jäklar vad det måste vara krut i Elvis! Slängde mig på telefonen och ringde Elin. Hon blev himla förvånad. Men hon tyckte förstås att vi skulle spara dem. Hon ville ju ha bebisar på den honan och hade försökt väldigt länge! Även någon bror till Elvis har gått med henne. Men jag var ju beredd på att det kanske kunde hända..

Jag tyckte faktiskt att hon hade blivit lite rundare. Tänkte: "Dumma mig, jag har ju gett mina möss samma mat som Catrins möss nu när jag gjort lite mammamat. Det blev ju lite fetare än vanligt.." Men såhär efteråt var det nog bra eftersom hon nog behövde det!

Jaja, så särade på dem och vi får väl hoppas att det inte kommer en kull till. I så fall tar vi bort den. Vilken tur att jag har två burar nurå.. men ska köpa en Duna eller liknande sen och ha mamma med en dotter i.. Så ska jag faktiskt prova att låta en av sönerna gå med Elvis..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

haha… jag sa ju det!!! Räcka ut tungan

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Hehehe..

Nä men som sagt så har jag ju varit beredd på att det kunde hända. Och det är ju ganska mysigt också! :) Och jag tror Elin blev glad!

Jag som absolut inte ville avla på nå möss. Åsså fick jag ta hand om två kullar jäkligt tätt inpå varann! (En från min kompis möss)Det är en värdefull erfarenhet! Men sen får det vara bra..

Lägger ut bilder på gobitarna här sen när de börjar få lite färg. Undrar vad det blir för färg på dem..

teratos.r8or.se

Grodan
0

Det blir nog någon som mamman skulle jag tro (och önska) - det är en härlig färg!

Terato
0

Ja, absolut! Vad det ser ut så verkar en bli mörk.. Kan den bli silveragouti som pappan? Skulle väldigt gärna vilja ha en vanlig agouti. :)

teratos.r8or.se

Laika
0

Oj! Grattis! Glad

Grodan
0

jag tror nog det blir en silver agouti… falsk eller riktigt… nu vet jag ju inte exakt vad Svea är genetiskt, men ungarnas färg/parningen kan ge svar på det Skrattande

mandymoo
0

Grattis *ler* så kul med småttingar

Terato
0

Jorå det är mysigt.. :)

teratos.r8or.se

Terato
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på den mörka ungen, alltså tre dagar gammal:

teratos.r8or.se

Grodan
0

vad skrev jag att jag trodde Svea var genetiskt? vad har Elin sagt att hon tror?

Terato
0

Du gissade att hon var  A-c(ch)c(ch)pp

Det Elin skrev var vilka som var föräldrarna till Svea(VD Zorry):

e: VD Joe The Lion, sö cr skh

u: VD Helden, ag slh

Pga mycket stök med annat har jag fortfarande inte pratat med Elin om stamtavla.

teratos.r8or.se

Grodan
0

men hon är så gul… är hon inte A(y)-c(ch)c(ch)pp? Tror Joe The Lion var…

du kan kanske köpa stamtavlan av SVEMUS för 5 kr+porto? om du vet vad Svea heter i stamtavlan… maila registratorn och hör om det är ok.

Terato
0

…Nu har jag kommit på namntema på kullen också! Förmdligen blir det efter Astrid Lindgrentitlar!

teratos.r8or.se

Terato
0

nä men jag grejar det där sen.. har så mkt annat för mig nu så ungarna hinner väl antagligen få sin färg innan jag hunnit fixa stamtavlan!

teratos.r8or.se

Terato
0

Ny bild tagen idag:

Här ser man att en unge är riktigt mörk, två lite mindre mörka(och de ser brunaktiga ut) och tre ungar är jätteljusa. Gissar(väldigt amatörmässigt) att det är en silver agouti, två vanliga agouti och tre cream. :)

teratos.r8or.se

Prizma_o_Kristall
0

Naw så söta:D

Kramar//Carro

Terato
0

#12 Kollade på Svemus hemsida för registrerade kullar och där står Joe the Lion som Joker..

Har försökt läsa till mig "mössens ABC" men det fastnar inte riktigt i min hjärna än. Måste hitta fler artiklar(på svenska). Har ni några tips var jag kan läsa?

teratos.r8or.se

Terato
0

Joe the Lions mamma var Vattnadals Glimra red kh eng, pappa Vattnadals Zorn silver agouti kh sve/eng.

Jag vet inte riktigt vad jag pratar om här men betyder inte det att Joe the Lion var A(y)-c(ch)c(ch)pp?

Elvis är ju Silver agouti så då borde det väl bli någon cream om jag fattat det rätt? Det hade väl att göra med dubbla chinchillagener + röd osv..

teratos.r8or.se

Terato
0

Ny bild tagen idag:

teratos.r8or.se

Terato
0

En till:

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

En ser röd ut!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Terato
0

Visst gör den! :D

teratos.r8or.se

Terato
0

Kan den längst ner till höger på första bilden bli svart?

..Och kaaan kanske den gråaktiga sötsaken i mitten bli silveragouti?

teratos.r8or.se

Terato
0

Här är en bra bild på ljusisarna. Måste ju bara vara creme.. Så bedårande!

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag blir aldeles lycklig av dem! Det är den finaste muskull jag någonsin sett! Hur ska man kunna skilja sig från nån av dem!!?

teratos.r8or.se

Elyria
0

Vad söta det är…

Grodan
0

Stackars Terato! Är det någon som tvingar dig att skiljas från dem? (är din sambo allergisk?)

Själv funderar jag på att bygga ut musrummet och slänga ut råttorna… *fniss*

Terato
0

Pojkvännen vill inte ha fler burar.. Fast han vill ändå ha kvar alla ungarna! Men han är inte logisk av sig.. Han misstänkte ett tag att han var allergisk men jag tror allvarligt talat att det bara var pollenallergi för ha har inte klagat ett dugg nu.. (jag städar visserligen oftare och har dem i ett annat rum nu än sovrummet)

Det svåraste är ju hanarna. Några honor kan vi ju spara! Kanske nån hane..

Men egentligen är de vackrast så här tillsammans! Hade jag bott själv hade alla fått stanna.

Ny bild tagen på ungarna idag, 9 dagar:

teratos.r8or.se

Terato
0

..Tycker mig se en härligt mörk agouti!

teratos.r8or.se

Terato
0

Kolla den här sötbollen då:

teratos.r8or.se

Sara87
0

Vilka söta små pluttar :)

Terato
0

..Nu tänker jag vara lite dryg.. Men jag är nog den nyfiknaste personen i världen. Ska ändå in snart till Vattnadal ch låta henne titta på dem men.. Någon som har någon uns om kön? :P

Mitt otränade öga säger mig att det bara är den röda, Kön 5 som är en flicka. Hoppas det har fel.

teratos.r8or.se

Terato
0

Kön 2:

teratos.r8or.se

Terato
0

Kön 3

teratos.r8or.se

Terato
0

Kön 4

teratos.r8or.se

Terato
0

Kön 5

teratos.r8or.se

Terato
0

Kön 6

teratos.r8or.se

Terato
0

..Men möjligtvis 4 och 5 också.."önsketänk"

teratos.r8or.se

[Angel88]
0

jag tycker att 6an oxå ser ut som en tös, misstänksam på om ettan kan vara det med

Terato
0

hoppas hoppas! Ju fler töser, dess fler kan stanna här!

teratos.r8or.se

Grodan
0

De ljusa ser balla ut, ska bli intressant att se vad det blir för färg.

Terato
0

#38 4 och 6 menade jag såklart!

Ja de är väldigt ljusa. Tycker att de ser lite olika ut i färgen. eller så är det kanske skillnad i hårlag. Mamma är ju lh och pappa Elvis kan vara bärare av långhår.

teratos.r8or.se

Terato
0

Här är en bild på de tre ljusa. En har väldigt mkt glans. Antar att den är bra och de andra dåliga. Mamma och pappa är ju båda två satin så alla ungarna borde ju vara satin. Eller är det hårlängden som gör att de ser så olika ut?

teratos.r8or.se

Terato
0

En bild på satinungen tillsammans med två ungar med andra färger:

teratos.r8or.se

Terato
0

En bild på mamman med ungarna för att jämföra deras färg. De är mkt ljusare.

teratos.r8or.se

Terato
0

Lägger ut en ny bild på könen där de allihopa är tillsammans. Det ser faktiskt ut som att det bara är en hona.(nr 5)

teratos.r8or.se

Laika
0

Ja, vad vackra de var de ljusa… Satinen ser alldeles genomskinlig ut. Får mig att associera till maneter…

Fast mammas färg är helt klart vackrast, och i alla fall ur den där vinkeln ser hon ut att ha tappat några gram. Skrattande

Nutiz
0

#44: På den bilden ser den röda ungen ut som en gerbil Skrattande

Terato
0

#48 Haha jasså?

åå.. Jag plockade ut sovhuset idag och lade in min hand däri så att de fick lukta på mig. Efter en liten stund kröp agoutimusen upp i den och lade sig och strax därefter hade jag hela högen i handen! De tvättade varandra och putsade mig lite grann innan de till slut somnade och bara fläkte ut sig i min hand! <3 De är inte ett dugg rädd för min lukt nu. Haha, jag har ju pysslat med dem jättemkt så det är ju därför..

teratos.r8or.se

Terato
0

Idag blev det bekräftat. Alla ungarna är hanar utom den röda. Och jag har bestämt hur jag ska göra. Svea och den röda(Pippi) flyttar hem till min syster. Så tar jag hand om hanarna tills jag hittar nya hem åt dem.

Har bestämt namn åt dem nu också:

1.Jonathan Lejonhjärta: Den ljusa som är satin, hane
2.Emil i Lönneberga: En av de ljusa, hane
3.Rasmus på Luffen: En av de ljusa, hane
4.Nils Karlsson Pyssling: Silver-agoutin, hane
5.Pippi Långstrump: Den röda tjejen!, hona
6.Mio min Mio: Agoutin, hane

På måndag är de 2 veckor gamla. Så de kan öppna ögonen när som helst nu. Ska bli spännande att se vilka ögonfärger de får!

teratos.r8or.se

Terato
0

Igår öppnade ungarna ögonen! Alla ser ut att vara svartögda. De är väldigt olika den tecknade kullen. Den tecknade kullen var ute och röjde när de hade öppnat ögonen. De här ligger fortfarande i boet. Kanske för att mamma Svea lyfter in dem så fort hon ser dem utanför boet.

Nä men de verkar väldigt lugna av sig. Och ingen popcorntendens alls. Däremot vill de gärna krypa upp i handen när de ser den! I den här kullen kan jag verkligen inte hitta nån favorit hittills. Alla är lika fina både utseendemässigt och i temperamentet.

<3

teratos.r8or.se

Terato
0

Kolla vad jag hade under handen:

Dom ser så näpet nyvakna ut!

teratos.r8or.se

Grodan
0

öh, men…. *host* du har parat två satin och får i kullen enbart en satin av 6 ungar…!!!???

Terato
0

jag vet, det är lite underligt..

det var det jag undrade över i inlägg #42 och 43.

teratos.r8or.se

Grodan
0

hur länge satt Svea med Elvis innan hon fick en kull?

Terato
0

hahaha, ganska exakt 19 dagar. Han gjorde henne på smällen första dan!

Hoppas det inte kommer mer om en vecka nu.. *saknar en nagelbitarsmilie*

Den blir jag nog tyvärr tvungen att att bort i så fall. Stackars gamla Svea ska inte behöva föda upp en kull till. Och det finns nog inte plats för alla de små liven.

teratos.r8or.se

Terato
0

#55 hmm.. jag kom på vart du ville komma nu.. kanske inte är elvis som är den skyldige? kan ju vara hans bror då för tror elin sa att hon suttit med en bror. Antagligen en icke-satin eftersom elin gillade dem bäst.

teratos.r8or.se

Grodan
0

Jupp, så är det… Elvis är nog inte fadern. Ledsen Fast till nästa kull, om det blir någon, är han far!!!

Vattnadal
0

Hon satt med en bror till Elvis här, som flyttade till Mimmi den 6/6. Frågan är ju var jag kan ha satt henne när jag packade den… Kanske med Åladimus…

MVH Elin

Terato
0

Haha spännande.

Men den 6/6 var ju utställningen. Och dagen efter hämtade jag henne. Så då är det väl ganska troligt att brodern är pappa? Ungarna föddes på natten den 25 eller möjligtvis dagen den 24 eftersom vi var i stugan över dagen och kvällen.

Men iof om det inte blivit nåt tidigare med brodern kanske det snarare är den andra musen. Skulle iaf gärna vilja ha bild och lite info!

Det blir inte så enkelt att spara nästa kull. Kan inte ha fler här. Möjligtvis kan vi spara en hona. Men frågan är om det är så bra för lilla Svea..

Jaja, hur som helst Elin så håller vi tyst för min pojkvän att Elvis inte är pappa! (Haha, känsligt sånt här..)

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

men broren till honom var oxå satin, en exakt kopia av honom, så det borde inte heller stämma…

MVH Elin

Terato
0

Jasså, men då kan vi utesluta honom då! Då måste det ju nästan vara denna Åladimus då om det var honom hon gick med? Kollade Svemus kullregister 2006 och han var ju agouti eng kh. Det kan väl stämma va?

Fan, vill ju ha ett namn att skriva på regpappren!

teratos.r8or.se

Grodan
0

Ta Åladimus då, för någon satinpappa är det ju inte…

Ska bli så kul att se creamarna växa upp!!!

Terato
0

Har inte någon av er en bild på Åladimus? Är det inte hans bror som är sådär jättestor? Visst hette han Åbojmus?

Gud vad man märker när man skriver hur man pratar egentligen. Jag frågar mkt. men det syns inga frågetecken när jag pratar!

teratos.r8or.se

Grodan
0

jag har bara någon på hans pung i pungtråden… Elin borde ju ha eftersom hon äger honom

Terato
0

Igår fick mamma och kidsen flytta in i en miniduna. De har börjat springa i hjulet nu! Mio in action

teratos.r8or.se

Terato
0

Emil och Rasmus: De två ljusa utan satin som nästan ser identiska ut. Men Emil är aningen ljusare. Svårt att se på den här bilden. Allt ser aningen blått ut eftersom buren är blå. Emil till vänster.

teratos.r8or.se

Grodan
0

så fina krämisar…

Pimu
0

Jätte söööta ..

Terato
0

Igår kväll fick musungarna träffa Elvis. Ååå de är så orädda! Elvis nosade mycket bakar men han var lugn och snäll. Så vi får ju hoppas att de kan vara lite sällskap åt Elvis ett tag! I veckan åker jag till Elin och köper en ny Duna. Där tänkte jag de kunde bo tills några börjar tjafsa så får man flytta över till de andra burarna eftersom…

När tycker ni man kan flytta ihop pojkarna med Elvis? De är 3 veckor idag. Ska man tuta ihop dem när de är 4 veckor eller tidigare?

Jag är helt kär i ungarna. De har aldrig varit popcorn. Skönt! De är så framåt och klängiga allihopa utan att vara särskilt springiga tycker jag. Mio, agoutin är den lugnaste. Han klättrar gärna upp i handen själv efter att alla andra rusat upp. Men när de är på upptäktsfärd vill han ligga och bli kliad. Han har somnat i min hand flera ggr. Honom kan jag inte släppa!

Svea har varit ganska töntig och orolig av sig sen hon fick kullen. Men nu är hon som folk igen och kommer fram och hälsar och vill upp. Hoppas hon slipper få en kull till nurå. Det ser verkligen ut som att hon har slappnat av nu när de är ganska stora.

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag har fortsatt låta Elvis träffa kidsen en stund varje dag för att se hur det går. Igår tyckte jag att det inte kändes helt bra. Han blev lite för intensiv på dem, knuffade omkull dem och jagade dem väldigt hetsigt och det skreks en del. De är ju så små. Han kan göra dem mycket illa om han vill. Och om de inte är hans söner kanske det är svårare att sätta ihop dem. Ungarna blev väldigt stressade av att vara med honom och de är numera lite rädda för honom. Jag skulle aldrig våga lämna hemmet om jag visste att de var inne hos honom.

Nä, jag tror jag skiter i det där. Elvis får vara min pusspojke och bo kvar i sin gallerbur. Han är förresten på besök hemma hos min syster nu för att få lite omväxling. Hon längtar så mycket till måndag när hon ska få ta hand om Svea och Pippi så jag tyckte hon kunde låna Elvis och pussa på tills dess.

teratos.r8or.se

Terato
0

Det verkar iaf inte som att Svea får nån till kull. Ungarna blev tre veckor i måndags och jag har inte sett några nya bebbar. Skönt..

teratos.r8or.se

Terato
0

Jag har provat lite försiktigt med Elvis och grabbarna nu och tyckte det gick riktigt bra. hade alla kidsen plus Elvis i mina händer idag och han kröp under allihopa och sen låg han där och tassdarrade. sen fick de springa på fönsterbläcket och jag satte dit killarnas sovhus och allihopa låg där i och det gick jättebra verkligen.

Men sen tvättade jag ur killarnas bur och satte in allihopa. Det funkade i ungefär en kvart, sen blev det knas igen så jag fick ta ut Elvis. Men det är ju i alla fall roligt att det funkar utanför burarna!

teratos.r8or.se