Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfärgerhårlagteckningar
Läst 357 ggr
KickiG
1

Vilken färg och teckning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att sakta men säkert försöka lära mig mera om mina tjejer, utan att ha tillgång till deras stamtavlor och historia. Blandad typ har vi här på iFokus kommit fram till att de är. Men vad har de för färg och teckning?

De är så vitt jag förstår korthår, och eftersom pälsen inte är högblank så är de inte satin.

Smulan är enfärgad, men ljusare under magen. Yellow? Red?

Gnuttan har vita teckningar. I tråden om barbering http://mus.ifokus.se/discussions/51efc78dce12c437f9000009-barbering lärde jag mig att hon är en dominant yellow, och har genetiska anlag för fetma (så sant, hur jag än försöker är hon tjockare än jag tycker är bra).

Bifogade fotot är taget utomhus utan blixt, så borde vara något så när riktiga färger.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smulans mage. Lättare få bilder på henne eftersom hon inte är hälften så skygg som Gnuttan.

Sugar Mist
0

Hon kan vara recessive yellow, dvs gul utan genetiskt anlag för fetma, tror jag det var.

-

ariama
1

Ja, de är båda två utan tvekan röda/gula. Sedan är frågan vilken gen det är. Finns två gener att välja mellan, Recessive Yellow och Dominant Yellow.

DY är mycket vanligare än RY!

Dominant yellow dras med fetma och även ofta tumörer i ganska tidig ålder. Recessive yellow är en sund och frisk gen.

Din tjocka mus tycker jag är tjock, men inte så väldigt fet. Den andra syns inte, men verkar normalviktig.

Hur gamla är de?

DY kan börja visa sin fetma vid lite olika ålder, från bebisar nästan (fem sex veckor), till uppåt tre - fyra månader. Väl avlade DY behöver inte bli sådär jätte-smäll-feta som DY vanligtvis är.

Varifrån kommer de?

Den ljusare magen är normalt på icke-färgavlade varianter.

Du kan säga att färgen är röd.  Även om du (ännu) inte vet vilken av de två röda generna det är.

Teckningen har inget namn. Verkar vara en kombination av bandat och bläsad berkshire, ingen av dem typiska dock. Tecknad räcker att säga, "tecknad joker" om du ska registrera dem.

Dom är söta!! ❤️

KickiG
0

#3 Mössen är helsyskon, och födda vecka 48/2012 (alltså någon gång 26-30.11) men jag vet inte så mycket om dem. De kom till mig istället för att bli reptilmat. Deras mamma blev borttagen pga tumör, och deras syster som hette "Grå" eftersom hon var grå till färgen. Vet att det var flera ungar i kullen, men har ingen aning om färg osv. När mössen kom till mig hette de "den bruna" och "den med vitt".

Jag fick mössen 4.3.2013, och då var de alltså dryga 3 månader. Då var Gnuttan (vita tecken) inte riktigt så stor som idag. Då skulle det ju stämma med DY och fetma vid 3-4 månaders ålder.

Den enfärgade, Smulan, är både mindre till storleken och mera proportionerlig. Jag skulle säga hon är normalviktig. Gnuttan med vitt får man verkligen hålla efter för att hon skall hålla vikten åtminstone lite. 

Mössen kommer inte från någon uppfödare, gissar att deras förfäder kommer från min skola där de håller en massa djur för undervisningens skull. 

Och tack, jag tycker också de är rätt söta :)