Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 2435 ggr
Grodan
0

Hur smarta är möss?

Linda undrade i en annan tråd hur smarta möss är.

Eftersom det är en fråga som ofta dyker upp, så… ja, hur smarta är möss?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Då svarar jag som en kollega svarade när frågan dök upp om hur smarta höns är.

Möss är mycket smartare än vad du någonsin kan bli - på att vara möss.

Min jobbarkompis sa, om hönsen, att "Du har inte en chans att kunna finna ett rede, ta hand om äggen, sprätta efter mask, putsa fjädrarna perfekt, sandbada, lära upp sina kycklingar, osv. så perfekt som en höna gör." Det var tankvärt!  Skrattande

Sedan kommer ju ofta frågan, "hur tänker ett djur?" Ja, hur tänker djuren?

Ofta när vi pratar om dem, särskilt såna som vi äger och känner väl, "förmänskligar" vi deras "tankar" genom att sätta ord på dem. Självklart tänker (pratar tysta) djuren inte i ord - även om många djur lär sig innebörden och betydelsen av vissa ord. Flera ord ju högre stående djuret är.

Men måste man använda ord för att kunna tänka? Visst finns det andra sätt att "sätta samman" olika känslor, inre bilder, och föreställningar på! ?? Eller hur?

Var går förresten gränsen mellan "att tänka" och "att känna"? Frågan kan låta enkel vid första anblicken, men det är ingen lätt fråga.

Tess
0

Det jag uppfattar som "smart" med mina möss är hur de samarbetar… Som när jag hade satt mina två honor i mindre låda med borrade hål i taket så siktade de in sig på ETT hål där de turades om att gnaga….

Annars när det gäller att komma på komando osv så tror jag att det har att göra med att de förknippar "sítt" namn/ljud med något positivt, dvs de får en godbit eller får komma upp i handen etc. Vidare tror jag att djurs känslor är väldigt förknippade med grundläggande behov; mat, trygghet, smärta osv än vad våra mänskliga känslor är.

Eftersom vi redan har en jmf med andra djur här så måste jag nämna mina katter Heman och Hector. Heman kommer bara när man ropar Heman (snabbare om man råkar vara i köket Räcka ut tungan) medans Hector kommer när man ropar Hector, älskling, Robert eller vad som, dock inte om man säger Heman. Hector är den av våra katter som är mest kontaktsökande och när han hör ett "rop" så hoppas han att det gäller honom, men när han kommer så väntar han ändå tills man gett honom klartceken innan han hoppar upp i knäet vilket han inte gör om man sagt Hector från första början…

Sedan är ju frågan om ett djur som man kan lära trick är "smartare" än ett djur som är mer självständigt?

Mycket intresseant frågeställning i alla fall!

Linda
0

Sedan jag frågade har jag fått många söta historier om möss som kommer när ägaren ropar, möss som lär sig fort att bli tama etc, de verkar faktist riktigt mysiga:)

[Theriss]
0

*tihi* Min lille kille Chagall kommer när jag kallar: "koooom då Chagall", och så kommer han skuttandes Skrattande

Grodan
0

Jag har så många anekdoter att berätta att jag inte vet vart jag ska börja. Men igår när jag skulle fotografera Åttiomus glömde jag stänga in honom ordentligt i buren tydligen, för tjugo minuter senare klättrade han upp för mitt ben. Jag visste inte ens att han gillade mig… Skrattande

och vilken himla tur att illern var instängd i sovrummet… puh!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️