Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2070 ggr
Slyngel
0

Hjälp!

Hej! Jag har alldeles nyligen skaffat mig ett par möss som ska bli fler om någon vecka men jag har några frågor. En av mössen är en typisk rasselmus och det känns jättetråkigt nu när jag önskade mig få lite "tamare" så att säga… Finns det något jag kan göra åt det? I nuläget får jag knappt syn på henne då hon gömmer sig när jag kommer in i rummet.. suck.. Min andra fråga är hur mycket det är normalt för en mus att tvätta/ klia sig? För mina möss kliar sig relativt myckey. De slickar och kliar med bakbenen lite överallt, mestadels vid slutet av ryggen och magen mm. Är det något jag borde oroa mig för eller är det normalt? Och min sista fråga, hur mycket bör man "hålla på" med musen varje dag, eller måste de ens tas upp varje dag? Tack på förhand!

Grodan
1

Hur mycket man bör hålla på med musen/mössen beror väldigt mycket på dig och vad du har dem till…

De flesta av oss här har möss som sällskap, och vill ha möss som går att hantera och umgås med. Möss som trivs med människor, är kontaktsökande och sociala.

Så vad du gör mot honans rassel, om du skall göra något, beror helt på dig, vad du har för krav på dina möss. Är de bara tittdjur så spelar det kanske inte så stor roll. Dock kan det bli jobbigt vid städning av bur om musen/mössen är rädda för dig. Och det kan också vara opraktiskt att inte kunna lätt ta upp mössen och kolla igenom dem hur de mår.

Så jag skulle nog råda dig att tämja dem. Visa för dem att du är en snäll människa och att de kan lita på dig. Du kan belöna att de går fram till dig genom att ge dem något gott ur handen, något som de bara får om de kommer till dig. Ex plocka ut solrosfrön ur deras torrfoderblandning och bara ge ur handen, eller ge dem en liten klick smör eller vitaminpasta osv…

Klia sig jättemycket låter som ohyra, men det kan även vara stress/överslagshandling. Det är bra om du kan kolla igenom päls och hud på dina möss.

Artiklar som du kan behöva läsa

Finns även en mängd trådar som du kan ha nytta av. Använd sökfunktionen. Har du följdfrågor var inte rädd att fråga här eller i gamla trådar eller i artikeltrådar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
0

Om mössen är jätteskygga i början kan det hända att de inte vågar komma fram till din hand för att ta solrosfröet eller en annan godsak. Då kan det vara bra att testa att ha godiset först på t ex en tesked som du håller i ytterst på skaftet. När mössen vågar komma fram och ta godiset, så kan du börja hålla i lite längre ner på skaftet. Så håller du längre och längre ner, tills du har teskedens "blad" i  handen. Viktigt här tycker jag är att inte gå för snabbt fram, så att de blir bekväma med att ha din hand i närheten, och förknippar dig med något positivt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

jollycox
0

Håll handen nere i buren en stund flera gånger per dag och vänta, tillslut tar nyfikenheten över och dom kommer fram. Ha tålamod! Om det bara är en mus som är feg kan den bli hjälpt av att dom andra nosar på din hand och klättrar på den.
Du kan ta upp den fega musen och sätta den på tex en stol och hålla handen vid kanten med kanske något gott i, tillslut borde den ha utforskat den tråkiga stolen nog och kommer till din hand.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Slyngel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så hemskt mycket för era svar, ska prova alla era förslag!! En annan fråga, en av mössen bajsar ibland någon form av grönt slem. Vad kan deta vara? Blir jätteorolig :o (Bifogar bild)

Grodan
0

Slem kan vara maskägg. Färgen beror på vad hon ätit

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️