Diskussion: Tricolour
Hur vill vi ha våra tricolours. och hur ska de stavas? Engelska colour eller amerikanska color?
Svenska, finska och nu också engelska standarden för tricolour baseras på den amerikanska:
En trefärgad mus skall ha tre kontrasterande färgfläckar på rygg och sidor. Färgfläckar på undersidor och mage på musen skall bedömas som en extra attraktion. Orena fläckar skall bedömas som fel. Införd 1978: C E Lee.
A Tricolor mouse is to have three contrasting patches of colour on the back and sides. Patches of colour on the undersides and belly to be adjudged an added attraction. Brindling of patches to be adjudged a fault."
I länken kan man se att britterna har en tanke att denna beskrivning ska tillhöra "gamla" tricolorerna baserade på sable. De kalar den för Tricolour pied sabel .
De kallar nya tricolorerna för Tricolour pied splashed. Där finns ännu ingen beskrivning, men namnet säger mer om varianten vi faktiskt har.
Jag har personliga åsikter om att jag tycker musen ska vara vit med fläckar fördelade över kroppen likt broken. Fördelningen mellan svarta och beige fläckar ska vara så lika som möjligt, fördelade över hela kroppen. Fläckarna ska vara fria från brindle/tigrering. De ska vara tydligt avgränsade och fläckar i ansiktet och på magen ska ge extra poäng.
Detta är en snygg tricolor tycker jag, om den ser ut så på andra sidan också, och om den har fläckar på magen, minst en men gärna två och av båda färgerna. Jag är trots att detta är den snyggaste tricolor jag har sett inte helt nöjd ändå! Jag tänker att ansiktet har för mycket beige. Speciellt om den är lika på andra sidan ansiktet. För att den ska vara perfekt ska den inte ha en stor rumpfläck där man ser att en fläck startar vilket jag tror denna har, utan en fläck på ena skinkan möjligen och vitt på den andra sidan. Eftersom detta är en önsketråd så skulle jag också vilja ha vitt mellan de svarta fläckarna vid skuldran/frambenet.
Hur tänker ni andra?
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Detta är en ful tricolor. Brindle i fläckarna, otydligt avgränsade svarta partier, vita partier som är för små, och för stora blaffar som hänger ihop.
I dag registreras dessa som tricolor, och de har ju tre färger så jag förstår det. jag gör också det, men egentligen är detta vare sig tricolor eller splash utan något mellanting.
Detta är en tricolor med bra avgränsade fläckar, men för få för hela musens högersida är vit. Rumpfläcken gillas inte heller.
Risken när man avlar tecknat är att fläckarna krymper och krymper tills det bara blir en rumpfläck kvar. Den är jättesvår att få bort men samtidigt behålla bra fläckar i övrigt på kroppen
Jag kan böja mig för majoriteten vad gäller stavning och hur de ska se ut. Absolut. För det här är en variant jag inte är så bra på. Jag var faktiskt orolig över att jag skulle få en drös Tricolor/Tricolour att döma i Alingsås, men tack och lov kom inte en enda till bedömning. Eller ja, med tanke på att jag var så trött och medtagen och stressade, så var det tack och lov.
#0 Mja är det inte så att de flesta Standarder baseras på den Engelska? NMCs Standard? Pga att den var först. NMC var först med att anordna utställning och skriva Standard på olika varianter, vad jag vet. Men jag kan ju absolut ha fel… min skalle är bara illerpoppig just nu… *återgår till mina illerpruttar*
Fast innan jag gör det så bara en spontan tanke ang tri och länken. Ja det är en fin tri, just för att färgerna är rena. Jag kan faktiskt tänka mig att det är det som är viktigast på bedömningen. Att alla färger är ungefär lika mycket representerade på färgen, ganska jämt placerade, att de är lite varannan gång placerade, att färgfälten är ung lika stora och att de är rena och inte flyter ihop i varandra och blir ett "kladd" eller ser "splashig ut"… Bara snabb kommentar, kanske är den lite knas… då kan jag som admin alltid gå in o fixa till texten sen… nu illerbus
#3 eftersom tricolour oftast har den amerikanska stavningen och att NMC nyligen har godkänt både splash och tricolour så är den tagen från någon annan. Splash fanns först i US LÄNK
Men AFRMA kallar tricolor för broken multi
(klippt)
_BROKEN MULTI - Clearness of patches or spots 20, definition of multi colors 20, number and position of patches or spots 10
Broken Multis may be shown in any recognized color, and may include Broken Splashed, Variegated Splashed, Broken Sable, Broken Brindle, Variegated Brindle, etc. To have two or more colors plus white in patches or spots to resemble a “Calico.” Color patches/spots should be clear-cut, showing no brindling or intermingling of white hairs. There should be equal numbers of the different colored patches/spots.
Faults - Patches not sharply defined; brindling or intermingling of white hairs in spots or patches.
_
Genetics - (genetics of base colors; most are Splashed plus other colors)
Broken Multi Long Hair mouse owned and bred by Kelli Boka. Photo ©2008 Karen Robbins.
Men Tricolor/Tricolour har funnits i NMCs Standard i många år…
#5 Aha, ok, då var det splash som dave pratade med mig om och ville ta med våran för att visa när de skulle skriva sin. De hade inte splash godkänd då
#6 Japp. Splash är ny, för alla 😃 typ
Ja, det ser ut så! Vad roligt med en överraskning :D
men då kan dina svara vara C/* och Spl/*, alltså att splash ligger dolt i dem. Det är viktigt att informera köpare om det eftersom inte alla är lika glada i tricolorer som jag är ;)
#9 Haha, jo ALLA är glada i tricolor/tricolour😛
jag är dock inte superduper glad i dem, men… det är möss, är de pussiga, kontaktsökande och vinner mitt hjärta så spelar det aldrig någon roll hur de ser ut… eller ja, de MÅSTE vara söta och ha stora fina ögon med glimt i…
Så, hur ska vi stava trefärgat då?
Hur många för tricolor?
Hur många för tricolour?
Tricolor stavar jag det som. Jag vill att tricolor tydligt ska visa 3 färger. Mer än så kan jag inte uttala mig då det endast är ögongodis för mig :D Jag ser sällan bra tricolorer, troligtvis beroende på att många inte vet hur det ska förbättra varianten. Ursäkta men de flesta tricolorer ser inte ut som tricolorer utan något "misslyckat" projekt.
Jag vill också stava tricolor. snabbt och enkelt. och vi går ju efter engelska stavningen i övrigt
Bra. Då ska jag fortsätta skriva Tricolor, är det jag vanligtvis skriver…
Cream kan jag dock inte stava till… ena dagen Cream andra dagen Creme… suck***
Jag håller med Lottiz. Vill med ha dem som på länkad bild.
Och tricolor känns lättast o skriva så jag röstar ja på den med ;)
hm… alltså detta kan man göra en artikel av…
Finns det någon bild på en PERFEKT Tricolor?
NMC och andra klubbar har använt en gammal bild ganska länge… ingen vet vad för genotyp den har tror jag… det är nog INTE en Splash tecknad, då den bilden är betydligt äldre än Splash…
ska leta fram den… den finns nog i datorn eller på sajten
Tricolor. Och ja, tydligt avgränsade fläckar med bra spridning. Så långt ifrån splash man kan komma.
//frida
#14 och #17 Då föreslår jag att vi gör en liten korrigering i standarden och plockar bort u:et därifrån nästa gång vi är inne och ändrar.
#16 jag tror att det är nästan lika svårt att hitta en perfekt tricolor som en perfekt broken. Eller ännu svårare faktiskt eftersom man har med två färger på vit botten att göra och två uppsättningar fläckar som ska vara korrekt spridda. Den får man nog rita med penna.
Som med alla tecknade är det svårt att få till den perfekta musen med 100p, men till skillnad från övriga tecknade har tricolor bra typ och storlek, ofta bra öron, ögon, huvud, svans, som en följd av splash och parningar med cream. Skulle vi ha separata teckningsklasser igen så skulle inte små svensk-/korstypade dutchar/even/broken kunna konkurrera med splash och tricolor tror jag. Möjligen Lottas banded. De börjar nosa på samma typ och korrekta teckningar.
Jag tycker att tricolor ska ge intryck av broken, det vill säga att färgerna är fördelade så att man inte vid en första anblick ser någon symetri i teckningen.
//frida
Jag tycker Tricolor!