Möss igen!! ♥
Ja, jag har ganska oförhappandes blivit med möss igen efter ett par års torka. 😃 En kompis har varit i Dalarna, och på hemväg kontaktade hon mig och frågade om jag var intresserad av att ta fyra mushonor som ägarna inte kunde behålla på grund av flytt. Jag sa såklart ja, haha. 😊 Hur skulle jag kunna göra något annat?
För det första är jag intresserad av att veta ifall uppfödaren finns här på forumet? De tidigare ägarna till mössen finns i Sundsvall, så mest troligt finns uppfödaren i eller omkring Sundsvall (men man kan ju inte veta säkert, det finns ju transporthjälp, etc).
Tydligen inte reggad utan privat, men mössen är så fina så det känns inte som någon som bara har fått en kull på några djuraffärsmöss. En av mustjejerna är riktigt stor, med stora, fina öron (😍) - engelsktyp någonstans i stamtavlan maybe?
Jag behöver även lite färghjälp med en av damerna, för jag tror att hon är splash, men eftersom jag har noll och nada erfarenhet av den varianten så får ni bedöma det. 🙂
Först ut en rar liten rödögd vit/albinotös, späd och försynt som en liten älva:
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Så en nätt liten varelse, den enda som inte krävde en miljon omfotograferingar. ^^ Söt som socker.
Mvh,
Moa
Hennes spräckliga lilla kind och stora svarta ögon är bedårande. 😍
Mvh,
Moa
Tredjemus ut är den söta lilla piplisan i gruppen, men så fort hon är i händerna blir hon bara pigg och glad, och klättrar hej vilt. Nätt och vacker som en dag. ❤️
Är hon splash? Färghjälp är väldigt uppskattat. ^^ Det enda jag vet hundra procent säkert är att hon är fox, det kan man inte missa. 😛
Mvh,
Moa
Och så sist ut; den stora stiliga damen med det stora självförtroendet. Pigg, kvick, orädd, underbar. 😍
Mvh,
Moa
#3 + #4 ÅÅÅÅÅH, en Capped!!!
Vad jag vet finns inte teckningen i Sverige, eller är otroligt ovanlig, då den är baserad på två teckningsgener och lite svår att få fram. I Finland är det dock populär.
❤️
Sundsvall, ja, där fanns Övradal (jaxwire här på mus-ifokus)
#11 Åhå, jag tänkte inte ens på att det var en "riktig" teckning i musvärlden (om än ej standardmässigt, visst?). Jag tänkte bara att den var lite dutchlik, men helt utan rumpa, haha. 😛 Så capped är ovanligt? Finns det ingen i Sverige som aktivt försöker få fram det? Det är i alla fall en extremt söt teckning och hela musflickan är underbar. ❤️
Är musen på bild 5-6-7 splash? Och vilken färg har hon? 🙂
Mvh,
Moa
Du råkar inte ha namnet på ägaren som inte kunde behålla dem? För jag kan nästan svära på att dom kommer från mig, och hon som köpte dem har faktiskt flyttat nyligen.
Jag fick ett par kullar med just den där läckra teckningen, #2 #3 #4 men det blev flera klenisar i kullarna så jag la ner det.
Om det är så att dom kommer från mig så är de ca 10-12 månader gamla, jag har inte datumen på den här datorn =)
Jag skulle med säga dutch men saknar rumpfläck. Hade vart skoj o para henen med en enfärgad o se vad som blev!
Och jo, jag tror på splash, fox splash (för visst har hon vit mage?).
Sen en bandad tös :)
Ett fint gäng du fått hem!
Åh banded! Jag kan ta den om du vill ;) höhö
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Ska du para den bandade så vill jag gärna ha en bäbis från henne, troligtvis en hane från mig som är pappa till henne =)
Jag vill också ha avkomma från den bandade om den ska avlas på beroende vad du parar med ;)
Förlåt, men nu kan jag inte hjälpa att bli lite upprörd. Här kommer en ny medlem in och presenterar sina nya fina möss. Söta möss, det är det ingen tvekan om. Men dom är omplaceringar, det finns ingen som helst info om dom. Inte var dom kommer ifrån eller ålder. Stasen säger visserligen att dom möjligen kan komma från henne, men att hon la ner den aveln p.g.a att ungarna var klena. Och dessa möss börjar ni genast prata om att dom ska avlas på?!? Baserat på ett par bilder?!? Vad sänder det egentligen ut för signaler? Har inte mussverige nog med problem och oseriös avel?!? Suck, nu är jag riktigt upprörd…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det är några riktigt fina musar du har där, MoaL.❤️
#18 Jag tänkte också på det, men jag skrev inget. Hittade inga bra ord.
Antar att det delvis är mitt fel för jag blev så förvånad över att få se en så fin Capped. Jag tycker det är en så himla fin teckning.
Sorry men jag skämtade, finns inte mkt banded så jag blev väl lite till mig. Såklart hon inte ska avla på sina bara sådär, det hoppas jag att hon förstår om inget annat så gör hon det nu. Otroligt fina möss! Är väl lite avundsjuk..
All lycka till dig och dina möss MoaL 🙂
Jag skämtade inte, om den bandade är från mina linjer så ÄR jag intresserad om det skulle planeras någon kull. Tråkigt om det upplevs som oseriöst.
Givetvis endast om det är "rätt" mamma, jag vet vilken musa som gav klena ungar.
#13 Jag har skickat ett pm till dig.
Det låter ju troligt, för jag har fått veta att dessa är cirka ett år gamla.
#14 Fast om det finns en sådan teckning - om än inte i svensk standard - så är det väl inte omöjligt? För hon har verkligen inte ett uns färg annat än omkring ögonen. Inte ens en liten knappnålsstor pigmentfläck på svansen en gång, den är alldeles grisaskär. 
Japp, magen är kritvit! Vilket är fantastiskt vackert. ^^ Splash är väl en teckning? Vad skulle du (eller någon annan, feel free to speak
) säga att färgen är?
#15 Haha, inte en chans! My precioussssss.. 

#16 och #17 Jag har inga avelsplaner, av många olika anledningar (deras ålder, jag har inga lämpliga hanar, etc). ^^ Dessa sötnosar är endast här för sällskap. 
#18 Jag är inte ny, varken här eller med möss. 
#19 Tack Grodan! ^^
Mvh,
Moa
Du får uppdatera med lite bilder då och då så får jag sukta lite efter den fina bandisen 😃
#22 Nej, jag vet att du inte är det. Och trodde inte heller att du faktiskt skulle avla på dom. Det som gjorde mig upprörd var vilka signaler det hela sänder ut. När t.o.m dom som ska/kan betraktas som seriösa uppfödare i princip säger: Titta vilken fin mus! Den borde du avla på, trots att den är för gammal och har okänd bakgrund. (Nej, jag försöker inte lägga ord i munnen på någon. Jag menar bara att det jäkligt lätt kan tolkas så.)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tråkigt att du uppfattade signalerna så. Avsikten med min fråga var inte att göra dig upprörd på något vis.
Jag har min anledning till varför jag frågade och kommer säkert att göra det igen om en liknande situation dyker upp.
#25 Jag förstår att du frågade, eftersom du inte har kvar din gamla linje längre. För en uppfödare är det viktigt med en lång linje av djur man känner väl, där man valt ut noga på temperament, hälsa och annat som är av vikt och där det ligger ett genuint avelsarbete i flera år bakom djuren. Klart som tusan man inte vill förlora sådant. Och när/om man gör det så är det så jobbigt. Det vet jag. Jag har förlorat många linjer med både möss och råttor.
Jättefina möss, allihopa ❤️ och vad kul att de kunde få ett nytt hem hos dig.
Alltså. Hur många banded finns det här i sverige?
Hade jag fått hem dessa möss så hade jag parat dem. :) Syftar på den bandade och den "cappade".
Nya linjer behövs.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
#26 Tack <3