Näringsbehov
Någon som har tips på bra sidor/artiklar ang näringsbehov för möss?
Ingen? =)
Finns en väldigt trevlig tysk sida med en stor artikel om näringsbehov för möss. Jag har fått tillåtelse att översätta den och letat översättare rätt länge, för jag klarar inte själv att översätta den korrekt.
Kan du tyska?
Typiskt att den var på Tyska, kan inte ett jota Tysk =/
Jag har påbörjat en artikel om näringslära för 3 år sedan. Inledningen till den är såhär:
-----------------------
Det finns inga lätt tillgängliga rön om hur stort dagsbehovet är för olika näringsämnen, därför är det av vikt att utfodra med en väl balanserad kost som innehåller allt. I likhet med många djur kan möss äta det de behöver. Noggranna studier för dagsbehov, i genomsnitt, finns för människa och eftersom möss är mycket lik människor genetiskt och biologiskt är det inte helt fel att lära sig mycket om näringslära för människor för att förstå även musens behov.
Vad som påverkar musens behov är vilken fas den är i livet och vad den lever i för miljö. Växande unga djur behöver mer protein, kolhydrater och fett än vuxna. Även dräktiga, ammande och djur i arbete behöver högre dos protein. Färdigvuxna och äldre djur behöver inte alls samma höga halter av protein och fett, däremot kan de behöva annat som t ex C-vitamin.
Ett sätt för att förstå vad mössen har behov av är att iaktta dem noga hur de mår - hur de ser ut i hull, kondition och dagsform - och rätta foderstaten efter detta.
#3 Såg nu att de har översatt delar eller hela sidan till Engelska!
Jasså, ja kikar runt men hittar inte? har du länk? =)
http://www.das-maeuseasyl.de/doku.php/en/nutrition/index
Nu när vi har en Engelsk version, och tillåtelse att översätta och publicera på sidan, vill du göra det då? Det är ett stort arbete… 😃
Haha oj, ja ska fundera på saken :P men de skulle vara kul att ha texten på svenska =)
Det finns ingen text om just näringsbehov? dvs hur mycket ex protein, fett och näringsämnen en mus bör ha i sig per dag?
#8 Vet inte. Det var länge sedan jag läste texterna på den sidan och det var då på tyska enbart… lol… du får sätta dig ner och läsa.😃
Ska kika om ja hittar på sidan, har googlat runt men hittar inge info. Fanns lite info på Jax… ang hur olika foder hos dem var sammansatt men hittade inget annat =(
Ja, det råder ganska mycket delade meningar om hur mycket protein, fett och kolhydrater möss ska ha dagligen.
Men det varierar inte så himla mycket från mänskliga behov har jag märkt.
Jag har sett att det kan variera mellan dessa siffror på musfoder, lite beroende på om djuren är unga, i avel eller äldre/pensionerade: (skriver nu bara ur minnet och det är inte helt pålitligt)
Protein 14-25 %
Fett 10-20 %
Kolhydrat 30-65 %
haha… några av de länkarna funkade inte längre…
=(
haha, det var sds-pelletsen, man kan fixa nya länkar…
i a f så är jag lite förvånad över hur lite fett det är i pellets… jag anser att möss behöver mycket mer fett än 4%
#7 Jag kollade på sidan och det verkar inte som att texterna är speciellt avancerade, bara väldigt långa. Jag är väldigt bra på engelska , men skulle behöva öva på just översättning så om det finns ett verkligt intresse av att ha de texterna på svenska kan jag tänka mig att göra det 🙂
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
#17 precis… långa… 😃
Jag skulle bli så lycklig om du ville översätta dem! ❤️
#18 Haha ja..de är ännu längre nu när jag kollat igenom dem lite mer noggrant :P , men jag kan ge det ett försök iallafall. 🙂
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe
Ja, det är extremt långt…
Jag översatte allt om vitaminer via google translator. Det blev mkt långt…
Haha..och i google translate kan det ju bli lite hur som helst också. Ibland blir det faktiskt riktigt roligt 😃
Satt nog i petade i den sedan… vet ej… men det kändes som att det blev fel och jag sökte någon som kunde översätta från tyska. Men nu finns ju Engelsk version och nu vill Galenidjur översätta. 😃
FAST jag ser att de har inte översatt de 2 artiklarna jag var intresserad av… attans…
De ska heta Nutrition Basics och Vitaminer
Näringslära, grund, tysk länk http://www.das-maeuseasyl.de/doku.php/ernaehrung/futtermittelanalyse
Vitaminer, tysk länk http://www.das-maeuseasyl.de/doku.php/gesundheit/vitamine
men åå. Så inget från den länken i #7 är intressant då?
För det var de texterna jag trodde skulle översättas nämligen.
mja… alltså det är ju bara en uppräkning mest på vad olika säd och fröer innehåller och det kan man alltid kolla på livsmedelsverket.
Man kan också skicka in en foderblandning på analys till SVA för att kolla om den innehåller allt en mus/råtta behöver, vilket en norsk tjej gjort på den torrfoderblandning jag rekommenderat i 20 år, och svaret blev att det innehåller allt men det behövs tillskott av tonfisk någongång i veckan. (Varför tonfisk vet jag inte helt säkert… men Camihlle kanske kan svara på det)
I a f så anser jag att vi bör först få ut en artikeln om allmän näringslära, grunderna i näringslära.
Sedan en om vitaminer och mineraler.
Sedan en med vad säd, fröer och nötter innehåller.
#23 Jag vill inte neka dig att fortsätta din artikel. Vi får ta det i fel ordning, inget mer med det.
Så frågan är då, kan någon översätta från tyska till svenska? och har tid och lust att översätta två rätt stora Artiklar? Jag har påbörjat lite, så det behöver inte vara ett superjobb…