Minns möss människor?
Och om de minns (känner igen) människor, så hur länge och hur många?
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Inser att jag inte riktigt frågar det jag tänkte fråga. Jag vet att mina möss känner igen mig, och vet vilka människor är främmande. Men hur länge minns de mig, om jag försvinner ur deras liv? Och hur många människor kan möss identifiera?
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Härlig frågeställning. Det här måste vi googla på.
Vi har ju alla människor individuella dofter och röster så jag tror absolut att djuren, oavsett storlek och art, känner igen oss. De som föds hos oss minns oss alltid längst, kanske hela livet…?
Vad som är svårt att svara på vad gäller möss är att de inte har så tydligt kroppspråk som t ex hundar. Jag har av någon konstig anledning kollat på några filmer på youtube där folk fått tillbaka sina bortsprungna hundar efter flera år med hjälp av chipmärkning - de flesta har blivit gatuhundar… Och där har jag tydligt sett att hunden känner igen sin människa, flera gånger…
Men hur kan vi läsa sådant på möss?
Ja, för oss glada musägare och amatörer är det svårt. Men det borde säkert ha gjorts vetenskaplig forskning om musen minne och om den kan känna igen olika saker och människor. Det finns dock inte så stort intresse i vetenskapens värld för om möss känner igen människor tyvärr.
Känna igen platser, absolut. Mus och råtta är mycket mycket lika och på råtta har det gjorts många vetenskapliga undersökningar om råttans minne och hur den hittar i sin omgivning. Och de känner igen sig, kartlägger noga och hittar väl efter bara ett besök på ett ställe. Detta kan vi musägare känna igen. Och även vi som bor i hus kan se hur vildmöss kommer tillbaka när vi släppt ut dem en bit från vårat hus efter att ha fångat dem i levande fångstfällor. Vi kan även se hur djuren kommer tillbaka nästa år…