Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1462 ggr
pixiebelle
0

HJÄLP AKUT

Hej allihopa.

jag har fått en liten pinkis, musbäbis, som egentligen skulle bli mat till en reptil men nu hamnade han hos mig istället.

Jag håller honom varm och matar honom med mjölk för nyfödda kattungar. Han har varit hos mig i ungefär två  dygn nu och jag har sett till att han tex kissar ordentligt.

Men jag behöver tips, alla jag kan få, om vad jag ska göra och vad jag INTE ska göra.

Han piper inte så mycket, har kanske pipit två gånger och jag vet inte om det är ett tecken på om han mår bra eller dåligt.

Hur länge klarar sig pinkisar helt utan hjälp? Finns det något slags tecken på om han mår bra eller dåligt? Han är ganska stark när han rör sig.  

Hjälp! Jag vet att oddsen inte är så stora men jag vill verkligen försöka med allt jag kan för att han ska klara sig.

Linda
0

Kan inget om möss, men haft harungar etc

-Se till att massera magen med hjälp av en varm bummullstuss så mag och tarmfunkitonen fungerar och ha gärna värmelampa (skrivbordslampa med 60watt brukar fungera, stoppa ner honom i ett rede så inte ljuset kommer direkt på (nakna pinkisar har ju känslig hud.)

Spännande, hoppas vi får höra om en lyckosaga:)

Önskar er lycka till..

-Pst du kan inte gå in på djuraffären och fråga om de inte vill sälja en hona med färska pinkisar alt. någon som fått men där de redan laggt dem på frysning (hemskt men sant..)

-Jobbade förut i djuraffär och då hade vi reptilmats uppfödning bakom i ett annan rum.

Vänligen/Linda

pixiebelle
0

Tack. Hur är det med pipandet? Hur var det med harungarna? Han är ganska tyst och jag fattar inte riktigt om det är ett tecken på om han mår bra eller dåligt? Att han är ganska stark när han kravlar omkring, han kan spjärna rätt rejält med benen för sin storlek, det känns bra iallafall.

Grodan
0

Det är imponerande att du hållt den vid liv i två dygn. Har du tillgång till någon digitalkamera och kan visa hur han ser ut så man kan få ett hum om hur gammal han är. Är det en hane? Du kan kanske även ta foto på könsorganet så vi kan se om det är en hona eller hane.

Det bästa är precis som Linda föreslår att ungen får komma till en mushona med nyfödda eller unga ungar. De behöver den närheten och värmen samt att det är viktigt för flockdjur att växa upp med andra ungar. Samt att en mushona masserar magen och ser till att ungen kissar och bajsar som den ska. Så om du har en uppfödare i närheten kanske denna kan hjälpa dig.

Den bästa mjölkersättningen till mus- och råttungar heter ESBILAC och köpes på Apoteket. 271 kr för en burk. Ring runt till Apoteken först och se om de har den inne. Du bör mata ungen varannan timme eller något sådant. Ger du den ESBILAC finns en chans att den klarar sig, växer sig stark och kan leva ett normalt liv. Andra modersmjölkersättningar är inte skapta för möss och ger dem inte allt de behöver.

Piper gör djurungar oftast när de är hungriga, men de kan även pipa till när man vidrör dem - kanske pga att de blir väckta eller lite upprörda.

Vart bor du? Om du bor i Stockholm kan du ringa mig så kan jag hjälpa dig. Jag har mushonor med ungar och ESBILAC hemma.

Personligen tycker jag att det är lite slöseri med energi att försöka rädda en nyfödd mus. Men jag misstänker att det är lönlöst att prata dig ur din räddningsaktion. Dessutom har du varit duktig och skött om den så att den överlevt två dygn och det talar ju för korrekt skötsel.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

pixiebelle
0

Jag kan leta runt på djuraffärer och fråga om det finns någon som kanske har en surrogatmamma.

Just nu är jag bara desperat för jag vill verkligen inte att han ska dö, när han redan klarat sig från en säker reptildöd liksom.

Jag var nere på apoteket idag men jag kan gå ner imorgon också och fråga efter den ersättningen, bor i Uppsala.

Grodan
0

Tess bor i Uppsala, har hon någon hona med ungar tro? eller är de vuxna nu?

pixiebelle
0

Alltså jag var på en djuraffär och försökte välja mellan mjölkersättning för kattungar eller den för hundvalpar. Jag såg att den för kattungar hade mer fett så efter att jag pratat med personalen verkade den vara det bästa alternativet. Men om Esbilac är bättre så byter jag.

Ja det är förresten ganska lönlöst att snacka mig ur det, haha, flera kompisar har redan försökt. Jag kämpar hellre och går upp några nätter än ger upp.

Har ingen digtalkamera själv men jag kan låna en och fota lite.

Jag har inte döpt den än för då känner jag att jag kommer gråta i en månad om den dör. Men den har blivit Lille Pysen iallafall.

En sak som är svår är att se när eller om han faktiskt får i sig någon mat. Han smackar med munnen men det är svårt för migatt se om han sväljer. Hade han klarat sig två dygn och fortfarande vart pigg och aktiv om han inte fått ner något? Jag är lite orolig för det men jag vet ju inte hur länge de klarar sig utan mat.

Digitalis
0

Möss med sin snabba ämnesomsättning klarar inte alls lång tid utan mat och jag har mycket svårt att tro att en pinkie är något undantag.

//frida

Tess
0

Japp, jag bor i Uppsala och har en supermus till mamma… Ungarna är dock utflugna nu, men kanske jag kan hjälpa till ändå? Om mina två damer accepterar ungen så skulle de i alla fall hålla den varm…

Grodan får säga vad hon tycker. Min hona fick sin kull 1:a mars så det var ju ett tag sedan…

Maila mig på eklund_terese@yahoo.se om jag kan vara till hjälp. Bor du i Uppsala får du gärna låna mina honor om det kan vara till hjälp Glad

Grodan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På en riktig pinkis, dvs unge utan päls, ser du ju när mjölken är i magen. Magsäcken syns genom huden!

De lär sig väldigt fort hur det funkar det där med matning. Han har säkert redan lärt sig hur det går till nu när du ska ge honom mat. Lättast är om du kan sätta på en liten pip på pipetten.  se bifogad fil

Linda
0

-Borde hon kanske ha mjölk kvar då?

(kan ingenting om möss)

Grodan
0

Vad jag undrar är ju faktiskt hur gammal ungen är. Har den päls och färg eller är den rosa och bara naken hud?

Härligt att du dök förbi Tess. Din hona ingen mjölk kvar så hon kan endast vara värmedyna och moder åt den lilla - fast det är inte så lite det… Du och pixiebelle får komma överens.

Grodan
0

Linda: Mjölkproduktion är likartat för alla däggdjur. Det måste hållas igång för att funka. Råttor och möss brukar dock sluta att producera mjölk 5-6 veckor efter de fött ungarna… så även om ungen tuttar henne och tuttarna därav blir svullna så är det inte säkert att det kommer mjölk.

Man tvistar emellanåt om huruvida honor som ej fött barn kan dia ungar då de ligger hos ungarna och ungarna tuttar på dem, men jag har inget vetenskapligt bevis på att råttor och möss skulle kunna gå mot naturlagarna på det sättet utan jag misstänker att folk helt enkelt dragit fel paralleller.

Linda
0

#12 Ja men jag har faktist två barn och jag hade mjölk bra länge efter det..och så länge sedan var det ju inte sedan 1 mars ju?

-Hur länge diar möss?

fijja
0

Hade du? Ja har ett barn, och när ja skulle trappa ner till bara nattamning så förvann min mjölk jättefort.

pixiebelle
0

Jo jag ser hans mage och jag ser att det är vitt där. Men jag är så orolig så jag tror ändå inte att han fått i sig nåt, heh.

Han är helt rosa, ögonen stänga och öronen är bara små knoppar. Hos mig har han ju vart i två dagar och två nätter men jag vet inte hur gammal han var innan. Med tanke på att han såldes som pinkis kan han ju bara ha varit en dag gammal.  

Det jag matar honom med hittils är en behållare för ögondroppar, det var det minsta jag kunde hitta.  

Jag har honom i en skål, så han ligger under ett ganska mörkt tyg med annat tyg under sig och lite spån som han slängdes i när han såldes från djuraffären. Jag har lagt en stor varmvattenflaska precis mitt i hela spektaklet så han kan krypa närmare eller längre bort om han blir för varm. Han verkar föredra att ligga mosad mot flaskan dock. Han klättrar runt väldigt mycket så varje gång jag kollar ligger han i lite olika positioner på/över/under flaskan.  Jag byter ut vattnet i den med jämna mellanrum.

Alltså jag vet ingeting om sånnahär saker så innan  Grodan skrev sådär hade jag ingen aning om att två dygn ens var en stor grej.

Grodan
0

men möss och råttor har tidsbegränsat… naturligt har ungarna fått tillräckligt med mjölk för att klara sig när de är 3 veckor (dock rekommenderar vi trots allt att ungarna får en vecka extra med syskon och mor). De kan fortsätta tutta 1-2 veckor, men i regel slutar de och börjar istället äta. Mjölken som kommer 3 veckor efter förlossningen är tunnare och inte lika nyttig som den "första mjölken"… Vad jag lärt mig så tunnas mjölken ut succesivt från 3 veckor till 5-6…

men en annan aspekt jag kommer på nu är att ju mer ungarna växer, ju äldre de blir, desto mindre dricker de, dricker de mindre produceras mindre mjölk… så en mushona kan ev hålla igång mjölkproduktionen om det tuttas på henne lika mkt hela tiden - en konstant mjölkning, som på kossor, mjölka regelbundet

Linda
0

#15 Lova att du fortsätter hålla oss underättade?

-Överlever han/hon måste hon heta:Fokus..snääälla?

Önskar dig lycka till!

Vänligen/Linda

Vattnadal
0

Ett tips för att hålla värmen, fick jag när jag flaskade upp min degu Ester för 4 år sedan.

Jag hade en sån där vetepåse, värmde den i micron, lade den i botten på en kylväska, bäddade med gosigt tyg, lade ner henne där, drog igen kylväskan nästan helt, så att det kom in lite luft, men värmen hölls kvar.

Hade henne så nattetid och dagtid då hon inte kunde sitta i en strumpa mellan mina bröst.

Jag matade var 3:e timme nattetid, varannan dagtid, och hade det rätt lätt ändå, då hon var 2 v, dock underutvecklad av tusan pga sjuk mamma, nästan ingen mat od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

pixiebelle - vad duktig du är! beundransvärt!

oki, han är riktigt ung då. hm… kan du inte gå och hämta mamman och hans syskon på zooaffären - en spontan lite dum tanke…

vad många möss man kan ha om man räddar alla…

i a f bör du skaffa esbilac snarast. gör du det behöver du inte oroa dig för att han inte får i sig tillräckligt nyttig mat.

att han rör sig mkt beror nog på att han letar efter värmande kroppar som syskon och mamma…

Grodan
0

Jättebra tips, Elin - Vattnadal! (förresten har du sett att du har en inkorg? jag har mailat dig tusen gånger… *fniss*)

pixiebelle
0

Ja du ärligt talat med tanke på kvaliteten på den zooaffären skulle jag gjärna rädda alla djur där. Den har blivit anmäld ett tiotal gånger, jag vet inte ens varför den står kvar överhuvudtaget.

Jag skall skaffa esbilac imorgon, även om mitt lokala apotek inte har det så har apoteket i Akademiska Sjukhuset precis allt, det måste finnas där.  

Jag bar hem honom i min behå faktiskt, apropå detdär med strumpan. Det är ju kallt ute och jag kom inte på hur jag skulle bära honom riktigt så jag stoppade all halm plus honom i min behåkupa, sen låg han där i kanske en 20 minuter. Det kliade så jag höll på att bli galen men han klarade färden hem galant.

Det som jag är mest orolig för, förutom om han kommer klara sig, är om han mår okej eller om han bara lider totalt just nu. Jag är liksom orolig för att han är jätteolycklig, det kanske låter fånigt men jag blir så med djur.

Han sover väldigt mycket men jag antar att det är normalt bäbis-beteende.

Linda, jo han kan få heta Fokus. Men han får ta och klara sig iallafall en vecka innan jag vågar döpa honom.

Grodan
0

haha… ja, så länge ingen jämnar butiken med marken kommer den ju att stå kvar där… Flört

oj, olycklig… så svårt… hur vet man det? att vuxna djur kan vara olyckliga det vet vi, men små rosa knytten? att han letar efter värmen från de andra kropparna är ju för att de alltid funnits där - i mammas mage och när han föddes… helt naturligt…

jag tycker att det är dumt att han är ensam av flera anledningar, dels tryggheten, värmen men även aspekten att han kommer att växa upp ensam…

Linda
0

Inte för att låta dum (och nerverderande, inte alls vill bara veta..)

-Kan möss verkligen tänka så?

-Är de smarta?

Som sagt vill bara veta på ett vänligt sett..

Grodan
0

tänka hur då? hur vet vi hur ett djur tänker?

möss är intelligenta, vakna och kontaktbara djur - du kan alltså få ögonkontakt med en mus och känna att den har en medvetenhet som t ex inte andra smådjur har (gerbil, hamster, taggmus, degu mfl)

Linda
0

-Nej det vet vi ju inte, jag bara undrade hur mkt möss kan ex lära sig etc.

-Som sagt menade jag inget illa, förstod att jag skulle få sådanna komentarer.

-Det kanske är därför som folk som undrar som kanske vill lära sig mer känner sig överkörda/missförstådda?

-Eller är vi all faktist övertrötta?

-Jag har aldrig haft möss, kommer förmodligen aldrig skaffa mig några förutom de som råkar komma i fällan (opps) men man vet aldrig om barnen vill ha en mus i framtiden, eftersom jag är evigt djurvän så vill jag alltid lära mig mer om djur oavsett vad det är för djur.

-Och svaret på min/din fråga: Klart att djur kan tänka men kanske inte som vi.

-Iaf en fin tanke och vårdar man sitt djur så ömt som faktist de flesta smådjursägare anser jag att man måste vara mkt fina som människor också..

Godnatt!

Grodan
0

haha… jag förstår precis vad du menar Linda, det är jättemånga som undrar det, men det är trots allt väldigt svårt att svara på vad en mus tänker… de är i a f väldigt fredliga och absolut inte elaka, de har en mjuk inställning till livet, inte så hård som råttor kan ha, om nu någon förstår vad jag menar…

det är medvetna djur, de är medvetna om vem DU som ägare är, de kan lära sig sitt namn, de kan lära sig tricks… vi har haft tävlingar i agility för möss och utförde det då precis som råttagility (liknande som för hundar, men inte med lydnad inblandad på det sättet som med hundagility)…

trött… fortsätter efter några timmars sömn Skrattande

Godnatt

pixiebelle
0

Han har överlevt en till natt nu.  Men pipit lite mer än vanligt imorse.

amaira
0

Jag säger som Grodan: Vad duktig du är Pixiebelle! Det är inte lätt att vara surrogatmamma åt små djurbebisar.

pixiebelle
0

Alltså jag blir galen på vissa websidor, hittade en sida där det stod ''håll honom upprätt när du matar honom''. Så jag gjorde det, och han vägrade äta, blev skitsur och bara sparkade på mig med sina små ben.

Sen lade jag honom ner på sidan, för det verkade mer logiskt, då smaskar han i sig mat direkt.

Grodan
0

mmm… jo, jag antog att du visste hur du skulle göra eftersom du hållt musen vid liv tre dygn nu, så jag skrev inget ang hur du skulle mata musen. Det är ju eg inte så svårt när de väl förstått att det är mat på gång. Den första gången är det dock lite knepigt och risken finns ju att man kväver musen eller häller ner i lungorna.

Jag har inget minne av att jag matat en så liten mus faktiskt. Den kullen jag var tvungen att mata upp för hand var 1, 5 vecka när deras mor blev sjuk. Det var 10 stycken och var ett fasligt jobb.

Har skrivit om det här:

http://www.abc.se/~m10342/1/mus/esbilac.html

pixiebelle
0

Jo han var lite skeptisk i början men nu är han lugnare och har lärt sig ganska bra. Jag trycker ihop pipen på ögondroppebehållaren så den blir jätteplatt, då gillar han den mer.

Grodan
0

Vad är det för ögondroppbehållare? Är ju ett jättebra tips! Man ska kanske inte slänga sådana utan spara till djurunge-uppfödning.

Vart kan man annars få tag i lämpliga pipetter? Apoteket? Har de så små?

pixiebelle
0

Jag var på Apoteket men det enda de hade i pipettväg var en spruta utan nål som man använder på bäbisar som behöver flytande medicin, och den var alldeles för stor.

Den lilla flaskan jag har kom med vanliga ögondroppar, det finns olika men de är små nog. Endel är hårdare än andra så man får kolla lite. En annan sak som verkar funka med honom är att blöta upp en liten bit ihopsnurrat tyg i mjölk, det gillar han att snutta på, jag klippte en bit från en tröja jag aldrig använt då jag inte ville att han skulle riskera att få rester av tvättmedel i munnen.  

Han har sån himla änglavakt också, jag såg just att de inte klarar laktos. Den första halvtimmen jag hade honom här så gav jag honom, dumt nog, kokat komjölk. Enda orsaken till att han klarade det är väl att jag också är allergisk mot laktos så jag har specialmjölk hemma.

Mina kompisar tycker att jag är knäpp, heh. Men min samhälls  lärare i plugget var skitsnäll, hon lät mig ta lite ledigt de sista dagarna före påsklovet så att jag skulle kunna ta hand om honom. Jag fick mamma-ledigt.

fijja
0

Åh!! Musmamma ledigt!! Ja fick inte mamma ledigt från mitt jobb när ja stödmata marsvinsbebbar. Fast ja tog med dom ist då. (jobbar natt på ett servicehus… så det är ju lugnt där kan väl tilläggas)

Grodan
0

hehe… mamma-ledigt

jag minns när jag hade problem med en råtthona som inte tog hand om sina ungar ordentligt och också gick i skolan - alltså över 20 år sedan Förvånad - var jag tvungen att åka hem på rasterna och se till att ungarna fick mjölk i sig (höll i honan medans ungarna snuttade henne). Givetvis sa jag inget till någon! Flört 

minns även ett ännu tidigare minne, samt en god lärare:

några elaka busungar bröt sig in i stallet där min ponny stod och misshandlade henne, hon blev hemskt sjuk och jag bad att få ledigt av min klassföreståndare och fick ledigt i två veckor för att ta hand om min ponny. Hurra för sådana lärare!

pixiebelle
0

En sak som jag ser nu, som jag inte såg för ett par dagar sedan, är att hans öron liksom har blivit till små flikar istället för knoppar.

Det kanske kan säga hur gammal han är? Om nån av er vet?

Tess
0

Det låter som att det går bra för dig med musbsbisen. Jag hejar på er!

Mvh/
Terese i Uppsala

rattmamman
0

Det här är ju som en rysare! Vad spännande att få följa utvecklingen. Håller verkligen tummarna för att de ska gå bra!

[TomasH]
0

Till små kattungebarn kan man använda ett ventilgummi (som finns i cykelns reperationskit) och trä det över en spruta. Kanske lite för stort för en musunge dock.

Digitalis
0

Tyvärr så är det denna lilla musling som avses i tråden RIP Fokus

//frida

pixiebelle
0

Jaa han klarade sig inte :(

ThereseW
0

Uscha, vad tråkigt. Jag hade en marsvinskull förut på 4 ungar där jag fick stödmata 2 av dem. Av någon anledning åt de inte av mamsen sin och magrade ur rejält. Jag åkte hem från skolan för att mata dem och kämpade verkligen men ibland går det bara inte. Förmodligen var det något "fel" på dem redan från början, men det ville jag inte bara acceptera. Man blir himla förälskad i dom små, men jag fick glädjas åt de två som faktiskt klarade sig och blev underbara goseklumpar :)

Oerhört sorgligt som sagt, men du gav allt du hade.

ThereseW
0

Nämen, vilken kass liten bild det blev.. *provar igen*

Grodan
0

Vi kommer att få många sådana här insändare i vår och sommar. Folk vill gärna rädda musungar. Jag har skrivit några Artiklar om det, men undrar om någon - tex du pixiebelle - som matat upp riktigt små, skulle vilja skriva en artikel om det?

rattmamman
0

Vad tråkigt att det inte gick bra.Gråter

Linda
0

Är det teddy eller rex marsvin?

-Hade liten skala av teddy marsvin tidigare

ThereseW
0

#46 Teddysar :)

pixiebelle
0

Jag kan gjärna skriva, men jag kanske gjorde nåt fel eftersom han inte klarade sig?

ThereseW
0

Så ska du inte tänka, även fast man gör allt man kan så finns alltid risken att de inte klarar sig ändå.

Grodan
0

Men det gör väl inget, pixie - även den aspekten är ju nyttig att ta del av, tyvärr! Du har ju tänkt igenom allt och verkligen gjort allt rätt tills han dog.

Aniara-75
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag kämpar själv med en liten som också skulle blivit mat till en av mina katter…om jag inte fått tag på den.
Har haft den 3 dygn.
Vi kämpar på.
Han heter Parvel och är ganska aktiv när han vill. Noga med att tvätta sig. Tvättar sig länge. Vilket får mig att skratta för han har ganska taskig balans än så länge. Sätter sig på bakbenen och Tvättar ansiktet… Sen blir det en kullerbytta…och upp igen och fortsätter.

• Redigerat 2022-09-14 21:40 av Aniara-75
Pilspets
0

Tråden är 16 år gammal.🙂

[Lilium]
0

som ovan nämner tråden är ganska gammal.

Gissar då att det är en vild mus du försöker rädda?

Alwyn
0

#51: hur har det gått?

ariama
0

#54. Musungen dog - för 15,5 år sedan… 🙄
(gammal tråd som dök upp igen) 🙂

[Lilium]
2

#55 nu var det ju en annan som kämpade för en liten mus. Inte den som dog då ju 😅

ariama
0

#56. Hoppsan!

[Lilium]
0

#57 det är ok.