Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 5362 ggr
Evelyn
0

Mask?

Såg idag att två av mina möss verkar ha fått mask? Det satt som små vita "trådar" i rumpan på dem, väldigt masklika! de rörde sig visserligen inte, men jag tror inte det är någon tvekan om saken. Vad kan detta ha kommit ifrån!? Är bara dessa två som har det, de andra mössen verkar "fria" (De två bor också för sig själva). De har alla fått samma mat och samma skötsel, så hur kan detta komma sig? Är det vanligt? och vad gör jag? Avmaskningsmedel för katt? Hur stor dos? Det är en hona och en hane det rör sig om, honan sattes ihop med hanen för 5 dagar sedan och bör vara dräktig, om det har någon betydelse för medicinering?

Vattnadal
0

Jag har haft mask på mössen någon gång för länge sedan. Har även sett det som domare. Har inte sett det i rumpan, utan levande maskar som krälat runt i bajset.

Jag körde axilir ed maskpreparat när mina hade det. Minns inte dosen, men fick den av en veterinär (dvs hjälp att räkna ut). Krossade en tablett, blandade den i vatten och gav en liten droppe till alla, enligt doseringen på hund. Minns inte vattenmängden bara…

Annars tar ivomec både utvärtes och invärtes parasiter.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tallullah
0

När jag arbetade i zooaffären fick alla nyinkomna gnagare Ivomec..

Camillhe
0

Stronghold tar också mask

Grodan
0

Kontakta veterinär så att du får rätt preparat och dos. Dräktiga honor kan behandlas med de flesta medel som tar mask.

Själv behandlar jag med Ivomec. Alla nykomlingar!

#2 Underbart zoo. Även Bollmora zoo gör så. Superbra tycker jag!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Camillhe
0

Enligt min veterinär är det endast Stronghold som man kan behandla dräktiga honor med. Och behandlingen måste ske innan dom föds.

Tallullah
0

=4 skriver veterinären ut Ivomec till privatpersoner?

Camillhe
0

#6 Ja visst gör dom det

Tallullah
0

oKEJ! Va bra..det gör dom inte i Norge..Obestämd

Stephanie
0

#8 Varför gör dom inte det? Vad skriver de ut istället?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Tallullah
0

=9 Veterinärer skriver bara ut till Zooaffärer..Ivomec er ju ett stärkt gift och dom är vel rädda för att nån okynniga ska få tak på det…inte vet jag..

Stephanie
0

Fast de flesta mediciner kan ju användas som gift… Måste vara något speciellt med Ivomec då?

Tallullah
0

=11 ja.det är det..Ivomec är ägentligen ett medel till gris,och vet inte om det är godkänd till andra djur faktisk..men det används i dag till många djurslag..även till hund..men det finns vissa raser som inte tål det..såsom collierasar..djur med sänkt immunförsvar skal häller inte använda det..

Camillhe
0

kameler tål inte heller detSkrattande

Tallullah
0

=13 Interessant att veta..ifall man ska ha en kamel nån gångSkrattande

Evelyn
0

Då ska vi se! Har prcis flyttat så jag har bara tillgång till dator på jobbet.. (under lunchtid). Om jag förstått det rätt så är det Stronghold som gäller och behandling innan ungarna föds? Ska ta kontakt med veterinär under dagen och behandla så snart som möjligt :) Tack för hjälpen!

Vad kan masken komma ifrån? all mat de fått har varit färsk och de har inte varit i kontakt med något annat knepigt.. kan mask bara dyka upp sådär?! Skulle iof kunna vara så att jag fått med hanen, fick ju honom den 22a februari. Har dock inte sett något på honom innan heller, det borde ha synts tidigare om han haft det när han kom, kan man tycka?

Stephanie
0

Förmodligen är det från hanen då, om de inte varit i kontakt med något annat. Se till att avmaska allihopa, och inte bara de som du sett har mask. Glad

Grodan
0

Ivomec är även för kossor o renar… Skrattande i tablettform ger man det även till hund vid demodex.

På lab ger man det till möss bland annat.

Jag har kört med det i många år och bara EN (1) gång överdoserade jag så att några råttungar dog. Har man en korrekt dos så fungerar det utmärkt!

Tallullah
0

=vad är en korrekt dos till en mus?

Evelyn
0

Pratade med vetrinären här i stan.. hon ville att jag skulle ge axilur när ungarna anlänt! Känns inte riktigt rätt.. eftersom jag var tveksam till detta så skulle jag istället ringa till roslagstull och höra med dem och återkomma sedan, så jag ska ringa dem direkt imorgonbitti.

Dock så har jag inte sett någon mask sedan jag skrev första inlägget?! Är helt HUNDRA på att det var mask. Brukar de "försvinna" så länge? eller har de bara "gömt sig"? :P

Vattnadal
0

Maskarna bor ju inne i värddjuren. Man ser dem sällan, bara ibland någon bajsas ut eller så. Hade de mask tidigare, så finns de säkert kvar därinne.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[cessi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Plockade upp mina nykomlingar på köksbordet idag. När de hade bajsat inspekterade jag bajset, och jo minsann, nog har åtminstone en av dem mask. Inte särskilt oväntat och inte särskilt ovanligt heller får jag känslan av. Nu undrar jag dock om jag ska gå tillbaka till djuraffären och be dem om maskmedicin/pengar till maskmedicin? Hämtade trots allt muslingarna igår, så det är ju ingen tvekan om saken att de redan hade mask när de kom. Eller är mask sådant man får räkna med när man köper möss?

Vet någon om stronghold finns i finland? Verkar ju onekligen lättast/effektivast att använda.

Bifogar en bild så någon mer erfaren kan bekräfta att det är mask.

KickiG
0

#21 Jag tycker att du åtminstone kan ringa djuraffären och säga att du hittat mask, och se vad de säger. Du förlorar ju inte på det i alla fall. Och ja, Stronghold finns  också i Finland. Min veterinär räknade ut att det är en droppe som är den korrekta dosen för en mus :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2

#21 Vi diskuterar detta i flera andra trådar. Vi har en äldre het diskussionstråd som heter Varför avmaska på rutin? (jag nämner denna tråd för att den skapat en hälsosam diskussion och fått flera att tänka till, samt lett till förändringar!).

Denna diskussion handlar om immunförsvar, att avmaska och hur ofta man ska avmaska osv.

Det finns en hel del svårigheter med springmasken på möss och att avmaska för att få helt maskfritt… ja, det kräver sanering och karantän av nya djur.

Till diskussionen hör frågor som hur dåligt mår mössen av att ha mask, blir de äldre som ej avmaskas fria från mask i o m att deras kropp tar hand om problemet själva?

Unga djur har generellt sett mer mask. Vad jag sett kan musungar på 3-5 veckor bajsa ut ganska mycket, medans äldre ibland inte bajsar ut några mask alls. Min teori är att när tarmarna jobbar snabbare, ex vid stress (utställning, flytt osv), så bajsar musen mer ofta och mask följer med ut av misstag.

En sund mushållning med bra mat och rengöring ofta, kan göra att trots springmask hos mössen så är mössen i mycket god kondition. Sämre mushållning gör att ett angrepp av mask kan bli påfrestande på musen. Så anpassa er efter era möss. Hur mår de? Har de för mkt mask? Är de små och klena och behöver mer mat? Kanske kan en avmaskning göra att de kan äta på sig och må bättre och ha bättre förutsättningar för att klara maskangreppet längre fram - för det kommer tillbaka om inte total sanering av hemmet görs.

Sugar Mist
0

Jag hade 2 möss med mask, informerade uppfödaren om detta, behandlade inte då folk på detta forum(*host*grodan*host*) sa att det inte var någon större fara sålänge de inte tappar kondition och liknande, precis som hon sa i denna tråden. Delta och Roan hade toppkondition och pt normalt och drack normalt tills tyvärr Roan avlivades pga aggressivitet och Delta försvann(Men det är en annan femma…). Har muslingarna inget större fel och verkar inte lida av det så behöver du inte göra något om du verkligen inte vill göra det osv för de lider så vitt jag vet inte särskilt mycket av det, om ens alls.

-

Grodan
0

Jag måste även länka till flera mycket bra trådar i detta ämne. Där man kan läsa så himla mycket intressant och ta del av värdefull information och åsikter, samt även foton.

Om alla läser in sig lite i detta så kan diskussionen kanske ta ett steg till. Ett snäpp högre upp.

Om parasitbekämpning

Mycket ohyra i Karlskoga

[cessi]
0

De nya mössen verkar inte lida av det så vitt jag vet nu i alla fall. Anledningen till att jag skulle vilja avmaska är snarare för Beach skull, eftersom att hon är äldre och hennes syster har nyss dött (vill inte förlora henne också om hennes immunförsvar skulle vara försvagat). Jag har läst en hel del om mask i andra trådar och åsikterna verkar ju onekligen gå isär gällande avmaskande på rutin. Jag skulle dock känna mig som en dålig musägare om jag lät mina möss gå med mask utan att göra någonting åt det, men det kan ju vara så att jag nojjar för mkt osv..

Den som jag såg att bajsade mask (Hanna) är minst av dem alla, så det var mest därför jag reagerade. Troligen har ju alla tre mask, men eftersom hon är mindre än de två andra så hoppas jag att det inte beror på masken…

[cessi]
1

Och tack för ett exceptionellt bra och fördomsfritt inlägg grodan!

Grodan
0

#26 Du är ju ägaren så du behöver ju göra en egen bedömning av hur dina möss mår. Känner du att det behövs avmaskas så gör det. Det finns ju receptfria medel på apoteket. Misstänker du även ohyra i pälsen eller vill vara säker på att de inte har det kan du ju besöka veterinär med dina nya tjejer och säga att du vill ha Stronghold mot mask och annat. Då kanske den lilla tjejen också bajsar ut en liten mask som veterinären kan titta på. Annars tar man en tejpbit och duttar i anus och kollar i mikroskop efter maskägg.

Vill du avmaska dem, avmaska då alla. Beroende på vad för medel du använder så bör du också städa burar och omgivning noga, så att du håller senare angrepp stången.

#27 ❤️

[cessi]
0

Jag for och pratade med djuraffären idag och de hade stronghold där och erbjöd sig att avmaska gratis där, så nu kom jag nyss hem med mina småtjejer som fått varsin liten droppen i nacken :) Kändes bäst så med tanke på Beach + att den minsta tjejen även nös lite så jag vill att hon ska få en chans att tjocka på sig lite och få bättre immunförsvar.

De tvättar sig som sjutton nu, antar att det inte gör någonting dock?

#26 När tycker du att jag ska städa burar och omgivning noga? Känns ju lite som att buren kan bli full med maskägg igen om jag städar den idag, eftersom att det ändå tar några dagar för medlet att angripa masken (och äggen) hos mössen.

Grodan
0

#24 ❤️Missade ditt inlägg igår.

Hm… jag vill ju inte mössen något illa, absolut inte. Jag vill bara att Stronghold fungerar ett par år till på våra möss, men också att våra möss får en chans att bekämpa detta själva. Det kan mycket väl vara så att vuxna möss är helt maskfria, för att deras kropp själv tar hand om masken eller ser till att mask inte trivs där…

#29 Det var snällt av djuraffären. Och mycket skönt och praktiskt för dig.

Behandlade du Beach också?

Jadu… just själva buren behöver du ev inte städa supernoga, men miljön runtomkring tycker jag nog att du ska torka av noga ett par gånger under de 3 veckor som kommer nu.

[cessi]
0

Nä jag behandlade inte Beach, tyckte att det var tillräckligt snällt av dem att avmaska de möss som jag köpt där! Plus att Beach inte ens varit i samma rum som de andra mössen och jag har spritat händerna mellan besöken av burarna 🙂