Mus iFokus

Mus

Etikettfotografier
Läst 1001 ggr
ariama
0

Teddy-Björn (aby)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bästa typ-fotot blev förstås suddigt, men ni får se det ändå.

Teddy-Björn är en lustig mus! Det är pälsen som är väldigt speciell på honom.

ariama
0

Han är chocolate/tan pannfläcksberkshire i satin. Chocolatefärgen är helt underbar! Mörk, vacker, och glänser i guld nästan.

Kan eventuellt vara RY-bärare, men tror inte det. Men man kan ju aldrig veta med en recessiv gen, var den dyker upp.

ariama
0

Framför allt är det pälsens struktur som både gläder och förbryllar mig. Trodde först att det var astrex (eller dålig texel, han har långa stickelhår). Men morrhåren är helt raka!!

Snarare ser pälsens struktur mer ut som "rex", den är liksom lite ullig och står ut. Den är dessutom väldigt tät, så det är en läcker effekt!

Sedan börjar det synas en aby-struktur på bakdelen. Mest bara så den kan anas, men det är otvetydigt!! Inga tydliga virvlar, all pälsen står ju liksom upp en smula, men lite mera där virvlar sitter på abys, och så en otydlig (men markant) ås bak på ryggen.

Häftigt!! Han är urläcker faktiskt!!

Aby vill jag INTE ha, inte för allt i världen. Med de här recessiva generna uppblandade och i spridning, kommer man ju inte undan. Dock, den här varianten har jag inte ett enda dugg emot, han är sååå läcker! En riktig teddy-björn!!

ajanki
0

Hur gick det med den här mysiga killen? Förändrades pälsen nåt med åldern?

Grodan
0

Också lite nyfiken vad han utvecklades till.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
0

Ååh, fina Teddy! ❤️Inte bara kändes som en teddybjörn utan även var en. Eller är, han lever än, men som gosebjörn till en bekant till mig i Dalarna, som ibland brukar ta över lite "äldre" hanar som är sådär  extra trevliga, och gärna vill ha en egen människa.

Däremot har jag avkomma efter honom, givetvis! Långhår, men inte hans pälssturktur, men kanske återkommer det i någon kull någon gång. Jag har ju en ganska hög inavelsgrad.

Grodan
0

Han ser absolut ut som någon slags Astrex. Det finns en hel del olika krullgener. Jag har aldrig orkat ta reda på hur de funkar och hur många det finns och hur man skiljer på dem osv.

Men recessiv krull finns absolut.

Det vi dock är mest vana vid är ju den dominanta Astrex-genen som kan bli rätt bra i krull vid selektiv renavel på krull, men oftast är jättebra på unga individer och sedan blir så pass rak på vuxna att många inte ens upptäcker att de är Astrex.

Sedan har vi även det här med att vissa Satin kan få lätt vågig päls… Jag har haft det på en del. Jag tror att pälsen blivit fullt rak i vuxen ålder, men kan inte svära, jag har ju inte behållt dem…

ariama
1

Jag tror ju att han fått just den här pälsen för att han är både astrex och aby! Astrex kommer från mamman, och aby kom … "utifrån det blå" som recessiva anlag kan göra ibland.

Grodan
0

#7 ja, så kan det ju vara…

Jag vet inte. Men det går nog att googla fram bilder och se/jämföra