Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 655 ggr
Tuss87
0

Nafsar

Varför nafsar vissa möss än i händerna där de kommer åt t ex knogar, naglar och liknande? Och hur får man dem att sluta? Jag har en hona som verkligen är jätte jobbig. Hon bits inte men naffsar alltid när jag har händerna i deras bur och det är bara hon som gör detta och jag förstår inte varför. Jag har ingen mat på händerna eller luktar något för jag har provat gnugga in deras bottenmaterial och allt men hon vill inte sluta. Som sagt nafsar hon bara men det blir ju som om någon nyps och ibland gör det till och med ont och absolut om man inte är förberedd på det.

Terato
0

Åå det är skitjobbigt! Svea gjorde också så ett tag. Lyckades inte förstå mig på varför riktigt. Men fick intrycket av att hon tyckte jag smakade väldigt intressant. Hon gjorde inte samma sak på min syster. Vi misstänkte att det var saltet hon ville åt. Jag lät henne helt enkelt inte göra det till slut. Vände bort hennes huvud med andra handen eller puttade undan henne försiktigt eller så. Hon gör inte det där nu för tiden. Men vad vet jag, hon kanske har fått sitt saltbehov stillat eller något.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Jag vet inte heller varför vissa möss gärna "naggar lite i kanten". Jag "säger ifrån". Varsamt förstås, de är ju ganska små, fast de inte alltid har vett att begripa det.Flört

Hjälper det inte ökar jag graden av bestämdhet lite, allteftersom.

Jag säger ifrån genom att säga nej, samtidigt som jag puffar lite på dem, puffar bort dem från "bitstället" så att säga. Varsamt först, lite mer hårdhänt sedan om de inte bryr sig. "Hårdhänt" är förstås avpassat efter en mus. Glad

Detta beteende kallar jag inte för att bitas. När en mus bits, i mina ögon, så hugger den för att skada, så det går hål och blöder. Sånt accepterar jag aldrig, vägrar ha såna möss, än mera vägrar jag att sälja såna. Med andra ord, så har de bara ett öde hos mig.

axilur
0

min pojke smakar också på mina naglar ibland. och min sambos örsnibb(!) Cool men det är ingen fara, han vill absolut inte skadas, utan tycker antagligen att det luktar gott om fingrarna. och örsnibben verkar väl… intressant? haha! du behöver nog inte vara rädd att hon gör det för att göra dig illa iallafall. du får helt enkelt försöka att säga ifrån om du inte uppskattar det. lycka till! :)

/Anneli