Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 241 ggr
kortnos
0

Vaktar han sitt revir?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har ju då min mushane samuel. En riktig söt raring som är snäll och trevlig i handen.

Bara ett litet problem. Han hugger i buren, alltså han beter sig som om han skyddar sitt revir.
Jag lyckas ändå få ut honom ur buren med hjälp av en tom toarulle och när han väl är ute är han snäll och sitter i handen, sitter på axeln och sådant. (Han gillar inte att bli lyft dock).
Han har inte huggit mig än, men han har varit påväg både på mig och min pojkvän. (nafsat till, huggit i luften….)

men det är även olika från gång till gång. Oftast kan jag ge honom pyttesmå hampafrön mellan fingrarna utan problem, men idag när han skulle få en böna högg han till mot den som bara den. Bönan for iväg (hård böna) och jag "tackade gud" för att han inte fick tag i mitt finger.

Nu undrar jag då mest om det är som jag tror, att han vaktar sitt revir, det är då den uppfattningen jag har fått. Eller om detta kan vara något som leder till mer aggresivitet?
Han är ung. 1år gammal. Och inte zoo-mus.
Jag menar, han är ju underbar i mina ögon egentligen, men det här beteendet gör mig lite skraj.

En annan sak jag har undrar över om det kan vara är:
När han var mindre kunde jag lätt ta ut honom direkt ur buren med handen och han var väldigt go. Men en dag när jag skulle ta ut honom sprang han runt i buren (vet att jag redan där kanske borde låtit honom varit ifred), men jag såg sedan en chans att plocka upp honom så då gjorde jag det. Det slutade med att han högg mig i tummen.
Kan det ha gett honom något men?

Efter det så vågade jag tyvärr inte riktigt plocka upp honom på samma sätt igen, utan körde med toarulle och en "hamstertunnel".
Borde jag egentligen ha lugnt och försiktigt fortsatt plocka ut han som jag gjorde innan.

Ja asså, om någon tycker att jag gjorde fel så vill jag även veta det, och om någon har bra tips på vad jag ska göra eller hålla koll på så skulle jag vara väldigt tacksam.

Feel free till att fråga mera frågor ifall det är nåt ni undrar över som jag kan ha missat att skriva ner som kan vara viktigt.

Terato
0

Jag har inte alls haft möss länge men vet att det är väldigt ovanligt att de bits. Har hittills haft 8 möss men träffat många fler. Är du säker på att han verkligen vill bita dig? Möss kan ibland vilja "smaka" på en. Det kanske låter lite läskigt men om du håller kvar handen kanske du ser hur han reagerar. Stannar han och nafsar och smakar eller hugger han? Ofta är de nyfikna när de kommer fram sådär och speciellt ungar men även vuxna smakar gärna på en för att liksom utforska.

Jag tycker aldrig att man ska jaga möss. De blir ofta skrämda och får dålig erfarenhet av människor till slut. Men de kan säkert komma över det!

Mitt tips är att du köper en mindre låda, typ Pet box 20x30 cm och har honom där i när du vill leka eller "träna" honom. lyft upp honom i toarullen först och sätt ner honom där. Se till att han har mat och vatten och något litet hus att gömma sig i. Sätt sen ner handen och låt honom nosa eller smaka på dig. Blit han för på och biter för hårt så picka lite försiktigt tillbaka på hans nos. (var också noga med att tvätta händerna innan så att du inte har något smaskigt på dig, ta en parfymfri tvål, en för blomluktande kan också vara rolig att smaka på). Alla möss jag haft och haft kontakt med har velat krypa upp på handen självmant efter en stund när de varit i en sån här liten box. Det är det jättebra sätt att träna dem på. Du kan eventuellt låta honom bo så här ett par dagar för att träna honom.

Tänk på att sätta ner honom ofta och låta honom känna att han har ett eget val, dvs. han kan gå hem och äta och dricka och kissa enkelt och ofta! I början kan det räcka med att ta upp honom och sedan direkt sätta ner honom, gärna direkt till sovhuset. Ofta kommer de fram snabbt igen när de väl varit uppe en gång.

Sen är det självklart så att alla möss är inte bra i temperamentet, alla går inte att få riktigt tama. Men det är en annan historia. Jag tycker du ska prova iaf så får du se hur det artar sig. Klandra inte dig själv, bara! :) Självklart vill du inte göra ditt djur illa! Dåligt samvete gör att det känns jobbigt att ha djur.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

kortnos
0

Det är okej om han bara vill smaka på mig såklart, och det var så jag uppfattade det hela från början att han bara gjorde.
Men ibland kan det kännas lite mera aggresivt.

Har två råttor också som mer än gärna småsmakar på mina fingrar (mer när dom var yngre) och nu låter jag dom även mer än gärna smaka också då jag vet att det är allt dom vill göra.

Men jag ska prva det du sa, Terato, och se hur det går :)

Pimu
0

De är juh inte alls vanligt att en mus bits .. Tycker du följer Terato's ord, de låter välldigt vettigt .. annars finns de nog inte så mkt annat att göra .. TYVÄRR ..

Terato
0

ja men då har du nog redan lite koll på vad ett nafs är och vad ett bett är.

precis, pimu har helt rätt..

Är han omöjlig tycker jag du ska vända dig till en uppfödare och fundera läääänge tills du kommer fram till en mus/möss du verkligen gillar(gå på utställing!). en trökmus kan lätt döda ens intresse. men prova först tycker jag!

teratos.r8or.se

amaira
0

Hu. Den där musen skulle jag vara rädd för, och faktiskt aldrig mer stoppa ner handen till. Förvånad Jag vill INTE bli huggen en gång till av en ilsken mus, de hugger för att skada.

Som du beskriver det, tycker jag att han anfallshugger. Det är INTE ditt fel och inget du gjort fel, utan han är helt enkelt en över-aggressiv hane. Att det blir värre ju äldre han blir, stämmer det också, det har bl.a. med hans könshormoner att göra.

När han är ett år, är han dessutom inte längre ung Glad. Snarare medelålders.

Jag är ledsen för din skull, Kortnos, men jag har svårt att tänka mig att du någonsin kan lita på denna mus, även om han är "snäll" mellan varven. Var jag du, skulle jag akta mig noga.

Nattskjorta
0

Nu kommer jag här och skriver som inte heller har någon erfarenhet av ilsken mus men skriver ändå lite tankar.

Du skrev att han förut var snäll och kelgo och så en dag så var han bara ilsken, min första tanke var på grund utav det här plötsliga beteende förändringen att han kanske inte mår så bra och på grund utav det blivit aggresiv.

Har läst att sådana här förändringar kan tyda på tex inre tumör eller något annat som inte syns men man märker det på den totala beteende förändringen.  (kanske trillat och skadat ryggen,  tänkte på att det var just vid upplyftning)

Har det hänt något som skulle kunna ge honom anledning att tappa tilliten och bli aggresiv?

i sådana fall så kanske man får jobba på att få upp förtoendet igen, ha händerna nere i buren och pyssla lite på sidan av, men rör inte honom utan låt han när han är redo att komma till dig. Börja om från början igen och ge honom tid och tålamod…

Men som sagt jag vet inte, jag bara spekulerar…

Terato
0

#1 Han är ung. 1år gammal.

haha jag tror hon menade ungefär ett år gammal, inte ung!

nä men som sagt, amaira har helt rätt, man ska inte lägga det på sig själv. fy fan man mår piss av det. går det inte så går det inte helt enkelt. kan vara ganska skönt att höra ibland också. jag tyckte det var skönt när grodan sa till mig direkt att en feg mus kanske alltid kommer att vara feg. samma med en aggressiv och det är oftast genetiskt betingat. en aggressiv mus bör egentligen avlivas. den mår inte bra själv ens. men om du vill prova med den så gör det! det är ditt val hur du än gör! Glad Jag trodde att du var osäker på vad musens reaktioner betydde och då kan det vara lite svårt..

Har du haft honom i ett år eller? För i så fall har du ju haft det här problemet med honom länge och då är det ju frågan om det verkligen kommer att funka..

Låt inte en trökmus döda ditt intresse bara! Det finns massvis med underbara möss som vill vara med dig!

teratos.r8or.se

kortnos
0

Hej!

Tack för alla svaren. Alla ger såklart lite olika, men det är ändå inget dåligt. Såklart :P

ja, jag menade att han är ungefär ett år :) lite mer om jag minns rätt. 

Nu kanske ni alla fått tanken att han är jätteaggresiv, så är såklart inte fallet.

Jag ska prova de olika tipsen, speciellt det där med att ha honom i en petbox eller liknande med handen i och låta honom komma upp på den själv flera flera gånger.

Skulle han bli riktigt aggresiv nångång så är antagligen avlivning det enda alternativet, men först tänker jag ta reda på vad anledningen är.

Är det bara så att våran tillit till varandra behövs byggas upp igen så är det bara bra, för det är det jag tänker fokusera på nu :)

Men jag tror ändå på ett sätt att den där gången när jag plockade upp honom ur buren fel som tilliten kanske försvann och att det är den som måste byggas upp nu igen.

Kan berätta lite mer i framtiden hur det går med min lilla vän.
Rädd för honom är jag inte iallafall, som tur är, så det ska nog gå bra tillslut. Känner mig mer positiv till att det här ska bli bra nu när jag fått lite olika åsikter och tankar från er andra :)

Och NEJ tänker inte låta det här döda mitt intresse för möss, hehe, är redan lite nyfiken på att skaffa mig några honor att pyssla om. Ska bara lyckas få föräldrarna att inte ha nåt emot det… får väl säga att det bara är ett litet tag och att jag snart flyttar så dom kommer inte märka nåt :P
Och sen borde det väl ändå inte bli nån större skillnad när man har en mushane och tre råtthanar :)

oj… nu blev det långt… ^^

amaira
0

Ja, berätta sedan hur det går i framtiden! Det kan vara värdefullt att få "facit" liksom. Glad

Lycka till med din musgrabb.

PS. Jag är nog lite dålig på att tyda förkortningar ibland. En gång läste jag på ett bomullspaket: "Veckad bomull, vikt cirka hundra gånger" Gissa det satte myror i huvudet på mig. Tills jag föstod förkortningarna av "Veckad bomull vikt ca 100 gr" Skrattande

kortnos
0

haha, underbart, tänkte om det ändå var så, alltså vikt hundra gånger ^^ hihi.

Yes ni ska få info, tycker redan att det börjar gå lite bättre för mig och grabben, tilliten ska byggas upp som bara den :P

Terato
0

#9 haha, typiskt sånt som min mamma gör.

Hon läste i en tidning:

Flygplan kraschade på banan.

Hon trodde att flygplanet kraschade på en banan. Frukten alltså.. Inte på landningsbanan som texten menade! Det svenska språket är elakt även utan förkortningar!

teratos.r8or.se

kortnos
0

Halloj.

Nu har det gått några dagar.
Tänkte bara säga att det funkar riktigt bra :)
Börjar nästan undra om jag bara misstolkat honom.
Iallafall, med ett bra tålamod har jag nu lyckats få honom att komma ut från buren och sätta sig i min hand.

Så helt enkelt, tilliten har blivit bättre från bådas sida. För även jag har ju varit lite försiktig mot honom eftersom han bet så hårt den där gången. (mitt fel)

Men, ja, det funkar bara bättre och bättre redan, så det är bara och fortsätta pyssla, ha tålamod och pussa (massor) ^^

Jaag
0

Det var roligt att höra!

amaira
0

Härligt att höra! Berätta gärna när det har gått några månader också, hur det går på sikt. Skrattande

kortnos
0

Självklart, det ska jag göra Glad

Terato
0

Härligt! Ja gör det!

teratos.r8or.se