Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 318 ggr
Linn
0

Tacksam för snabbt svar.

Hej.

Jag hade planerat att köpa möss i en vanlig djurbutik.. Är det en bra idé?

Om inte så undrar jag hur jag får tag på möss i annat fall. Vad man får betala för två st honor och så.

/Linn

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Pimu
0

De finns många här som har möss till salu .. kolla in trådarna så stöter du på dom .. *ler*

Linn
0

Jag skulle behöva veta ganska snart för om ett par timmar åker jag iväg och kollar efter möss, och det vore inte så roligt att komma hem och sen läsa att "NEJ NEJ, KÖP AV EN RIKTIGT UPPFÖDARE" eller något liknande.

Det som det hänger mest på är om det finns någon i närheten som jag kan få köpa utav. Göteborg eller liknande. Bor just nu på tjörn så allt i närheten är ok.

/Linn

Linn

Pimu
0

He he he .. Ja, då kan jag nog inte hjälpa dig .. Som jag har hört ska de finnas uppfödare i göteborg, men vet juh inte säkert ..

.. o har du så bråttom så kan jag juh inte stoppa dig att köpa från affär om nån timme .. men råder till att du köper från uppfödare .. *ler*

Linn
0

OK. men hur vet jag om dom är ok? vad är det för frågor jag ska fråga och sånt. Hur kan jag se på dom att dom är friska?

Skolan börjar snart och jag vill hinna lära mig hur allt ska gå till och så innan jag är borta halva dagarna i sträck.

Linn

Pimu
0

Jag litar inte på möss som finns i en äffär, dom kan vara inavlade o ha massa nu osynliga fel ..

Terato
0

Förstår ändå inte varför du har så bråttom! Skrattande

JA, man kan få helt underbara möss från en zooaffär MEN man kan också få möss som har dåligt temperament och bara gömmer sig eller bits och är elaka mot dig eller varandra, som har sjukdomar, eller genetiska sjukdomar, tumörer, dåligt immunförsvar och du kan också riskera att få hem en hona som är dräktig eller en hona och en hane osv..

Köper du en mus av en uppfödare är chansen större att du får ett friskt och välmående och tamt djur. Du hjälper då dessutom denne i sitt avelsarbete genom att köpa möss. De jobbar för att få hanar att leva ihop, att få bort dåliga beteenden som morrhårsätning osv.

Om du ändå bestämmer dig för djuraffären så be dem ta fram buren och sitt med handen i länge och fundera. Välj den som kommer fram till dig självmant, helst även vågar hoppa upp i handen. Titta noga själv så att de inte är av blandade kön. Hanens pung är oftast ganska lätt att se.

Lycka till men ha inte för bråttom! Hitta en vän som du kommer att trivas med i två år framåver! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Linn
0

Tack så mycket för svaret.

Det största problemet är att jag inte hittat någon uppfödare i närheten än.. Och jag har velat ha möss i massa år och nu har jag möjlighet att skaffa dom så jag vill ha dom så snabbt som möjligt. :)

Det är möjligt att det bara blir en bur jag köper, men jag vet som sagt inte om jag kan få tag på några möss utanför djurbutikerna.

Linn

Pimu
0

De är bättre du skyndar långsamt .. så du tar två honor som du verkligen vill ha .. o så tycker Teratos förslag var bra ..

Linn
0

Jag har lagt upp en "annons" nu. Hoppas bara på att det finns någon i närheten eller som har vägarna förbi. :)

Linn

Terato
0

Ja jag vet, man blir jätteivrig.

När du ska köpa möss

/Redigerat av Grodan

teratos.r8or.se

Linn
0

tackar så mycket, då vet jag vad jag ska kolla efter. :)

Linn

axilur
0

jag skulle rekomendera dig att köpa dina möss från en seriös uppfödare. min mus kommer från en djuraffär, är 4 månader gammal och har bott med mig i nästan en månad MEN är inte 100% tam än, vilket det inte alls är säkert att han någonsin blir eftersom han inte är temperamentsavlad. trots det ångrar jag mig inte en sekund och anser att han är värd all tid i världen för att han har gått så pass mycket framåt ändå, och så är han ju min lilla gullegris förstås. men man har ju ingen som helst koll på zoomöss och vet oftast inte vad man ger sig in på. dessutom tycker jag det är bättre, som Terato sa, att stödja uppfödaren i dennes avelsarbete. det man kan tänka på också (rätta mig om jag har fel nu) är att även om man känner att man vill rädda en mus från ett liv i en djuraffär, eller tycker att den är så söt så skapar man ju en efterfrågan vilket antagligen leder till mer oseriös musavel. så jag rekomenderar dig att gå till en uppfödare! men hur som helst hoppas jag att du hittar det du är ute efter och blir nöjd. lycka till! ^^

/Anneli

dreamiz
0

Köper man från en seriös uppfödare så är ju chansen att få en frisk o trevlig mus större.

Själv har jag möss både från zooaffär o från uppfödare. Många av mössen från zooaffär har tyvärr inte blivit gamla (många har fått tumörer vid 1årsåldern) däremot har de varit lika trevliga som de från uppfödare. De som inte känns ok att hålla i när jag tittar på dom (antingen jag besöker zooaffär eller uppfödare) köper jag inte. O så ska de ju se friska ut också förstås.

axilur
0

ja, jag tror att om man går på sunt förnuft gör man nog det rätta valet för en själv. vad man än väljer. eller vilken mus det än blir som väljer en, rättare sagt. ^^

/Anneli

Linn
0

Jag ska kolla på Grodans honmöss ikväll så det blir nog stockholms möss istället. :) det känns faktiskt bättre så.

Linn

axilur
0

åh, vad trevligt. :)

/Anneli

Terato
0

#12 Precis!

#15 Det gör du rätt i!! :D

teratos.r8or.se

Linn
0

jag älskar verkligen detta forum! Alla är så hjälpsamma och trevliga och man kan ställa massa dumma frågor utan att känna sig dum. :) tack för det.

Linn

Terato
0

Åå vad bra att du tycker det! Tyckte jag lät lite besserwiessrig i några av mina svar till dig. Generad

teratos.r8or.se

Linn
0

haha, nejdå, jag tycker ni är underbara allihop! :) jag är jätteglad att jag hittade hit. :)

Linn

Highlandertess
0

Köper man från djuraffär så kan man även få en "överraskning" med på köpet då de inte alltid särar på könen. Lycka till!

Jaag
0

#18    Ja, jag är åxå jätteglad att jag hittade hit! Alla här är jättesnäll och hjälpsamma! Håller verkligen med dej om att man kan ställa dumma frågor utan att känna sej dum!  Hihi nu lät jag som världens fjäskis men det stämmer ju att alla här är snälla/hjälpsamma!

Terato
0

Ja men jag håller med, man kan fråga om precis vad fan som helst. Och det roliga med det här forumet är att man lär sig snabbt!

teratos.r8or.se