Att ge/få feedback - kritik - på foton!
Att ge feedback - kritik - på fotografier! Det kan vara både bra och dåligt.
En av våra bildkritiker (som är en ganska bra kritiker bland annat) Terato säger vad hon tycker är bra och dåligt med fotot samt hur det kan förbättras och kommer med tips. Det är superbt.
Om man vill ha kritik! Och om det passar!
Ska vi anta att alla vill ha kritik och klarar av att få den? Eller ska vi låta de fotosajter på iFokus som har kritik som policy sköta den delen? Typ vill ni ha kritik eller kritisera gå dit? (jättedumt att skicka bort folk från sajten… men… hm?)
Passar det att kritisera tävlingsbidrag? Ger man inte kritik med sin poäng?
Jag förespråkar den snälla vägen:
- alla fotografier på möss är bra/charmiga på sitt sätt samt alla möss är söta!
- om du tycker att ett foto är fult behöver du INTE påpeka detta!!!
- alla har inte samma smak
- att kritisera kan ibland uppfattas som lite "besserwisser" och sådant gillar inte jag

Nej, jag ber om ursäkt, du har helt rätt i det! Det spelar ingen roll hur snällt man ger kritik. Har man inte bett om det så ska man inte få det.
Man fastnar lätt i det när man kritiserar mycket bilder och själv är van att ta kritik. Det är väl egentligen tänkt som en push, inte att trycka ner någon! (och min egna passion för foto, jag kan bara inte låta bli när jag ser fotografer som har något där och underbara bilder som kan bli ännu bättre efter t.ex en enkel beskärning i datorn!)
För det hör inte hemma här att kritisera bilder om man inte bett om det själv, förstås!
Men samtidigt så betygsätter vi ju bilderna. Och då har det liksom kommit automatiskt för mig att förklara varför jag röstade som jag gjorde. :) Är väl kanske lärarådran i mig som gör att jag känner att jag måste förklara min bedömning hela tiden.
Men jag ska bita mig i tungan i fortsättningen! Det ska väl inte bli allt för svårt! (men frågar ni så ställer jag gärna upp!) :P
Älskar mina stora små vänner..
Jag tycker du gör det på ett bra sätt och hittills har jag inte märkt att någon blivit sur eller ledsen. Saken tål att debatteras om i a f tycker jag!
Vi har faktiskt en gammal tråd med misslyckade foton…
(apropå ingenting…)
Bra skrivet Grodan!
Jag är som du Terato, och tänker som du. Kanske märks mer "i verkliga livet" än här, och när det gäller det mesta här i livet, inte bara foton. Så jag har mycket att "ta in" av Grodans kloka ord här ovan. Du har så rätt Grodan. Ska läsa noga en gång till. 

Jag tycker också du har helt rätt Grodan!
Jag tycker ABSOLUT INTE att vi ska ge varann kritik för det banar väg till smutskastning och dålig stämning. Vi kan ha regeln: bara god kritik. Det är jäkligt effektivt kan jag tala om.
Ja, Amaira, jag har märkt att du också har lite sån där "lära-ut-ådra". Är väl därför jag gillar dig! :)

Haha, måste bara ge ett exempel på hård kritik från min målerilärarinna på gymnasiet:
Jag var väldans nöjd med en tavla jag hade gjort och ropade på Märta för att hon skulle titta. Hon stod och tänkte länge och sedan sa hon:
-Sara, har du hört begreppet Kill your darlings?
-Öhh, näe? sa jag.
Då lutade hon sig fram till mig och sa:
-Man kan alltid måla över, och börja om!
Hahahahha.
I en tävling får man ju tåla kritik. Men det ska ju alltid vara sagt på ett vettigt sätt, inte överlägset.
I övrigt så tycker nog jag att man inte behöver ge dålig kritik om inte personen bett om det. Man vet ju aldrig hur personen tar det.
O som sagt: om man bara vill visa upp sina djur så spelar ju kvaliten ingen roll, alla möss är söta!!

Jättebra sagt, dreamiz
Sommarens mus är ju en tävling. Men frågan är ju ändå hur man ska ställa sig till kritik eftersom det finns så olika grad av kritik. Säger man att det är okej att kritisera bara det är på ett "vettigt sätt" så kanske det ändå spårar ur och blir för hårt så att folk inte vågar lägga ut bilder. Man har ju bett om ett betyg så visst ber man om kritik men frågan är om det kan hållas på en bra nivå om vi börjar skriva för mycket kritik i texten..
Och jag tycker som du att här ska det vara mus.ifokus och inte bild.ifokus. Så jag tycker vi håller oss till att ge positiv kritik! :)