Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 595 ggr
axilur
0

att ligga i handen

jag har kanske en knäpp fråga; vad tyder det på om en mus lägger sig i handen på en? det kanske beror på tillfälle, men överlag?
är den lugn, trivs och vill mysa, eller är den jätterädd eller något annat? varför gör de det?det skulle vara jättekul att veta. det lär finnas en del personer här med den erfarenheten som kanske kan tala om hur deras möss brukar vara och anledningen till att de lägger sig i era händer. :)

/Anneli

Pehpsii
0

lägger sig platt menar du? Eller för att sova?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

axilur
0

ja, platt. det var ju väldigt korkat att glömma bort att nämna förstås, haha.

/Anneli

kastrullis
0

en av mina möss lägger sig…. till rätta skulle jag nog kalla det.

Tror det beror på att hon försöker gilla läget. Gett upp lite, typ. Inte platt-rädd..

axilur
0

så det kan handla om rädsla när de lägger sig platt i handen?

/Anneli

Muszimba
0

jag har en mus som ligger helt platt i handen. Hon ligger där för att mysa och få bli pussad. Hon älskar att gosa för fullt.

Det var likadant för en annan mus som jag hade innan oxå.

axilur
0

lejo la sig platt i min hand här om dagen. jag förstod ingenting och trodde att jag hade skrämt halvt ihjäl honom (fast jag inte hade gjort något ovanligt eller dumt.) så jag "mutade" honom med en favoritmatbit för att se om han rörde sig eller var stel av skräck. men han tog den och åt som om inget hade hänt medans han låg kvar platt så jag kände magen mot handflatan. han sniffade lite i luften efter en köttbulle, tittade på mig och åt tre favoritmatbitar till tills det var dags att hoppa ner från handen för att skölja ner maten med lite vatten. han var alldeles lugn och verkade inte alls stressad varken innan, under tiden eller efteråt. tror ni att han gjorde så för att något skrämde honom eller för att han tyckte om det?

/Anneli

Muszimba
0

Han gjorde det säkert för att han ville mysa med dig. Försök att pussa eller klappa lite på honom nästa gång han gör så, får du se vad han gör.

axilur
0

#7 det ska jag göra. han är inte alls van vid beröring men jag försöker klappa på honom så fort jag får chansen och jag har märkt en liten skillnad faktiskt. han brukar sprätta till när man nuddar honom först, men "ger upp" mycket snabbare nu. ibörjan hatade han det. hoppas att han kommer kunna uppskatta det helt och hållet snart.

förresten, OT - finns det någon gräns på hur länge musen får vara utanför buren? jag brukar ha mat, vatten och sovställe tillgängligt och han använder alltihop. kan han vara ute hur länge som helst då eller längtar han efter buren ändå?

/Anneli

Pehpsii
0

de trivs när de kan ränna runt ocg undersöka så mkt som möjligt, så ha du honom ut allt du vill (=

Pin står "fritt" på¨en hylla brevid Charlies dator , så när Charlie sitter där kan han klättra ner på hans axel och springa runt på datorbordet (han vågar aldrig hoppa ner, det är fär långt) och han kan underhålla sig där i TIMMAR (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Linn
0

#9 vad gulligt det låter. :)

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Grodan
0

Gah, vad härligt att Leo lägger sig i din hand! (Vore så kul om du kom och visade upp honom på utställningen!)

Jag tolkar det precis som Kastrullis att de som lägger sig i handen lägger sig till rätta. De är helt trygga och litar på dig samt att det även är närhet - de trivs och VILL vara med dig.

Jag smälter för detta beteende. ÄÄÄÄÄÄÄÄlskar när mössen lägger sig som små sälar å bara tittar på mig med sina stora ögon och TRIVS!!! Det är det BÄSTA betyget jag kan få som ägare, eller bara handinnehavare, samt musen kan få som sällskapsdjur.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Kyss

En mus som äter, är absolut inte rädd. Tänk själv, kan du äta om du är nervös? Jag kan inte det, jag tappar aptiten fullständigt.

Däremot kan rädda/nervösa möss börja putsa sig. Givetvis putsar de sig oftast för att de inte är rädda. Men ett djur som inte vet vad det ska göra i en ovan situation, kan ofta börja putsa sig, på samma sätt som människor som är osäkra kan börja skratta (fast inget finns att skratta åt).

Jaag
0

#11  Ja, det är nog det gulligaste som finns!! :D

Terato
0

#12 ja just det, överlagshandling kallas det har jag för mig.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

axilur
0

#11 det känns jättebra att veta! han halvligger i min hand ofta nu faktiskt. förut kände jag inte magen alls, och då var han jättekvick och ville helst undkomma handen. men nu är han uppe i den på två röda när jag sätter handen i närheten av honom. och där kan han sitta och äta en bit eller putsa sig. det känns jättebra.

i övrigt har han också blivit ganska mammig. när han knallar runt på soffan och jag reser på mig brukar han följa efter mig och försöka springa ikapp och nästan ropar "jag vill följa med!", sätter jag då ner handen tar det en hundradels sekund så är han i handen och redo för promenad. det känns som att han trivs med mig. jag hoppas verkligen det. :)

jag kommer gärna till någon utställning och visar upp Leo någon gång. det skulle vara jätteroligt! att få titta på alla era raringar också! :)  

#12 jag misstänkte att det var så att de inte kan äta om de är nervösa. men jag hade å andra sidan ingen aning om att de kan putsa sig när de är nervösa, så det är väl alltid bäst att fråga en gång för mycket. :)

/Anneli

Terato
0

Det låter som en helt underbar mus! Klart du ska ställa ut honom! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

axilur
0

ja, att en så stor personlighet kan rymmas i en sån liten kropp!

ställa ut… om jag vågar! Generad jag vet inte vad jag är rädd för, men det känns… läskigt? stort, vilset, nytt. haha, jag kanske bara är knäpp.

jag ska definitivt ta en rejäl funderare, för det vore ju jätteroligt faktiskt. nu har jag inte läst någon utställningstråd/artikel så noga, så det måste jag göra. och sen vill jag vara ännu mer säker på Leos och mitt samarbete innan jag ger mig in på det, men det ska väl inte ta så lång tid. :)

/Anneli