önskar bur-tips
_jag försökte söka efter tråd med bur-tips, men det ville sig inte. så jag skriver en ny rad här. ni får ursäkta om det blir en himla upprepning…
_
jag skulle vilja ha tips på en bra bur. den jag har nu är en vanlig gallerbur av det allra minsta laget. skulle verkligen vilja ge honom mer utrymme. jag funderar på någon slags bur som på den bifogade bilden. de på djuraffären sa att den ska funka som musbur. Leo gillar att gräva och klättra så kanske passar något i den stilen bra.
är det någon som haft/har en sån bur som vill rabbla lite för- och nackdelar med den? eller någon annan som vet något om den?
anledningen till att jag inte riktigt vågar köpa ett terrarium är att när han hade dunabur gick han lös på gallret på nätterna. det gör han inte nu i sin gallerbur. jag vet inte om han tyckte att han inte såg ut så bra p g a den rätt så höga färgade kanten nedtill, eller om han kanske kände sig instängd. så jag tänkte att någon så här luftig med en gallerdel så som denna har kanske vore bra. men jag vet ju inget om den än, så skriv gärna vad ni tycker och tror!
om ni har andra bur-tips så vill jag tillägga att jag inte bryr mig om hur de ser ut, bara de är praktiska. jag vill inte ha en med en massa rör som är nästintill omöjliga att rengöra eftersom att Leo är en stinkmus. :) (tipsa gärna om bra billiga djuraffärer i stockholmsområdet också!)
/Anneli

Jag är själv lite intresserad av den buren på bilden. Har inte provat den.
Tycker plastburar med tak som går att öppna är bäst eftersom jag får bäst kontakt med mössen då. Dessutom sprätter inte spånet lika mkt! Men gallerburar är ju roliga att klättra i och lättare att hänga upp saker i. I den där får man ju både och! Sen behöver man ju inte ha lika mycket bottenmaterial som på bilden heller.
Jag tror på den. Pwss har den ganska billigt:
Älskar mina stora små vänner..

Buren som heter Duna fun tycker jag är jättefin! Där jag köper mus-grejor så kostar den 700kr men man kan säkert hitta den billigare någon stanns

Älskar mina stora små vänner..
precis, jag tycker likadant. den verkar ju bra. men stället som har den buren närmast mig tar 750:- för den och har den inte inne för tillfället. bummer!
men gud, pwss gör "åkturer" och verkar kunna lämna av grejer jättenära mig nu på söndag! men man kan väl inte vara hundra på att de kommer hinna ta med en bur till mig på söndag eftersom det är torsdag idag redan. värt att testa kanske? hm…
/Anneli
#2 jag kan antagligen inte ha en duna, men annars hade jag haft den i åtanke med. den ser rolig ut. :)
/Anneli

Kollade vad jag hade för burbilder på lager och lägger in några här.
Först en vanlig Duna. Nypris i affärer tror jag ligger på runt 400 kr i dag. Maxidunan, som är större (längre och bredare) än denna, tror jag kostar runt 700 kr.
Och så finns ju Duna fun också, som är högre. Vad kostar den?

Akvarium är bra. Här med hemfixat nätlock.
En av fördelarna med akvarier är att de är höga och ger möjlighet att inreda på höjden. Nu har vi till exemmpel betydligt större hjul i det här karet än vad vi hade när bilden togs. Och inte gör det nåt om mössen boar och gräver - inget spån utanför buren…

Liten gallerbur. Finns i många olika storlekar. Just denna köpte vi på en loppis för 60 kronor. I våras köpte vi, i en djuraffär, en som var aningen större - gav 199 kr med inredning.
Har man många ensamma hannar kan såna här vara ett ok alternativ, tycker jag.
Finns ju gallerburar med flera våningar också, men bild på sån har jag ingen på lager just nu…

#9 Så fin bur!! Vad är måtten?

#10 - Ungefärliga mått på safariburen är 40 bred, 25 djup och 25 hög. Inte så stor, men har fått för mig att killen som bor i vår Safari trivs ganska bra…

#6: Åh, en duna… Tycker dunor är så rackarns snygga…
ja, det är verkligen en fördel att kunna bygga inredningen på höjden. det saknar jag.
terrariumet var riktigt fint. men hur funkar det med ventilering, värme och sånt? är det krångligt?
jag beställde den där buren med plastbotten och galleröverdel! så fort jag får hem den och har hunnit inreda den ska jag ta kort och lägga upp här så får ni se en sån i bruk också. :)
/Anneli
#12 när jag var liten (för kanske 13 år sedan) hade jag en liknande din petbox till min hamster, men den var högre. den var kanske 45 cm hög. ja, nu var det ju några år sen, så jag kanske inte prickar måttet exakt, men jag minns att den var hög iallafall (eller så var jag bara liten?)
den hade också två luckor på burtaket, en större och en mindre. och mellan dessa fanns en skiljevägg som man kunde ta bort och sätta dit som man ville. den lilla delen var dock väääldigt liten.
den höll iallafall väldigt bra och funkade för min hamster. tillverkas dessa fortfarande?
/Anneli