Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 617 ggr
thenewbreed
0

ny musägare behöver hjälp

eftersom jag aldrig har haft möss innan så förstår jag mig inte på deras små underliga beteenden och har därför lite frågor :)

Har alltså totalt 5 honor. 

1. En av mössen som jag misstänker är den dominanta av alla nosar efter mig i luften och sen efter ett tag kommer fram och hugger en snabbis och springer iväg vilket ingen annan mus gör. Ibland gör hon inte det men oftast kan hon hugga till när jag har haft handen i terrariet en liten stund. 

2. Samma mus jagar även bort den minsta i musgruppen från vattenskålen t.ex…. men bara ibland. Den minsta är väääldigt liten jämfört med de andra men vet inte om det är för att jämngammla systern har mycket stor och fluffig päls? väga dem kanske vore en bra ide… 

3. De gör dominanta beteenden (?) på varandra som att hoppa upp på varandras ryggar så det ser ut som de parar sig. vill lära mig skillnad på honor och hanar så jag kan kolla för säkerhetskull för vill inte ha några små 'olyckor' här hemma… hur ser de olika könen ut och är det ett normal beteende att göra så här?

4. Popcorn-rycken kommer fram när matskålen fylls på med ny mat.. antar att detta kan räknas som glädjeskutt?

5. samma mus som i nummer 1 och 2 lägger spån och toarullsbitar i vattenskålen… varför gör hon det? Vattenskålen är på ett 'stort' hus för att det inte ska komma spån i, men ändå släpar hon upp allting, det blir alltså öar av spån i vattenskålen.

Medarbetare på bildredigering! :)

Grodan
0

Jag uppskattar inte sådana möss som vaktar sitt revir, utan tycker att det är en otrevlig sak. Frågan är om du kan lära henne av med det på något sätt. Jag vet flera som lyckats, i a f tillfälligt.

Om den vaktiga musen dessutom är elak mot någon av sina burkamrater skulle jag överväga att lämna tillbaka henne. Alt sätta henne i en annan bur ett tag. Att en liten i flocken blir bortjagad från matskål är absolut inte bra.

Det är inte lätt med flockkonstellationer, ibland blir det knas. Alla möss är inte heller "flocksmarta"…

Byt ut vattenskålen mot vattenflaska, alt placera vattenskålen på en upphöjd plats i buren dit inget spån når.

Rider på varandra är rätt vanligt antar jag (mina möss gör det dock inte!!!). Uppfödaren kollade väl i rumpan på dem när hon sålde dem, så att alla var honor? Du kan själv kolla snabbt om alla möss rumpor ser likadana ut, och i fall det är någon mus rumpa som ser annorlunda ut så ta foto på den och lägg upp.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️