Tumör - behandling?
Min älskade lilla vän har börjat få en liten tumör. Troligen en juvertumör. Hon är 11 månader gammal. Kan veterinären göra något? Operera? Eller är det omöjligt på möss? Finns det någon mat som förebygger tumörer/cancer? (Inför framtiden) Jag önskar att det inte var sant. Och att det bara ska visa sig vara något annat. Men så är ju troligtvis inte fallet…
Like ok whatever, dude.
Uh tråkigt att höra :(
Det går att operera, men den veterinär du går till måste klara att söva och operera att så litet djur - vilket få veterinärer gör. Så tyvärr är detta inte så vanligt att man gör på möss.
Det finns mat som höjer immunförsvaret, samt även mat som förhindrar/förebygger cancer och tumörer.
Genom att hålla nya djur avskilda från andra i minst 6 veckor förhindrar man att tumörvirus sprids på alla djuren man redan har hemma. Det kan minska risken en aning.
Jag vet bara om en mus som blev opererad för tumör. Den klarade själva operationen, men dog tyvärr inom ett dygn efter att den vaknade upp. Antagligen var det en för svår chock för den i alla fall. Men kanske andra här vet om möss som klarat sig?
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Det krävs otroligt mycket eftervård. Musen skall ha vätska under huden så att den inte blir uttorkad. Musen skall ha värme, gärna värmedyna.
Sedan gäller allt som annars gäller med nyopererat djur. Den bör vara på uppvak, med värme o ev med dropp.
Tack för svaren! Jag misstänkte att det skulle bli svårt. Men jag vet inte vad som är bäst? Att ta chansen att hon klara sig men med risken att dö efteråt? Eller att låta henne somna in?
Like ok whatever, dude.
Först och främst vill jag beklaga sorgen. Tumörerna på mössen, är ett gissel.
Sedan har jag läst någonstans, att opererar man bort tumörer på möss, har de ändå en förmåga att komma tillbaka (eller snarare att de ganska snart får nya/fler tumörer).
Minns inte var jag läst det, men samtidigt stod det också, att det går bättre att operera råttor, för de har inte samma benägenhet att få nya/fler tumörer.
Jag opererade min mus men hon klarade tyvärr inte operationen, det var första gången som hon opererade en mus men vi chansade på att hon skulle klara sig. Det fanns andra veterinärer som kunde operera men vi skulle behöva vänta tre dar och så hade hon inte klarat sig. Men det finns faktiskt väldigt bra och duktiga veterinärer som kan! Lycka till❤❤
Förutsättningarna för att en operation skall lyckas är
- gassövning (hur detta görs på ett så litet djur som mus vet jag ej, jag vet att det finns masker till råttor, illrar mm små djur, men möss..?), för att det är en av de minst riskfyllda sövningarna!!!
- vätska/dropp under huden för att motverka vätskebristen (en mus klarar inte av att förlora mycket blod!)
- värme (en mus som sövs ner och inte får äta på en stund blir kall och har mkt svårt att återhämta sig när den är nerkyld)
- operationsmat (gärna reconvalescent dog eller geggig mat som innehåller ALLT ett djur behöver, massa energi och protein… så att några slick kan få djuret att snabbt bli pigg)
- smärtstillande (om musen har ont kan den resa ragg, se emblig ut och ha svårt att vilja äta osv)
#2 Tumörvirus?! Är det smittsamt?! Hade jag ingen aning om! Hur smittar det?
#9 Ja, det smittar ett par veckor. Så håller man nya djur avskilt så kan man slippa sådant.
Sedan är det ju tyvärr så att våra kroppar och även möss inte klarar av att förhindra cellförändringar i högre ålder. Så om vi inte dör av något annat så dör vi alltid av cancer. Alla tumörer är dock inte cancer.
En godartad tumör är bara en knöl som faktiskt kan avlägsnas.
En elakartad tumör sprider sig och kan vara mkt svår att få bort. Ju tidigare man upptäcker den desto större chans att få bort den givetvis. Dock är det mkt svårt att göra så mkt på möss.
Skillnaden är i a f att med en godartad tumör mår musen inte dåligt. Den sitter där den sitter. Den växer. Och en dag är den till besvär, då den är för stor. Så njut av musen medans tumören är lagom stor och när den börjar bli lite för stor förbered er på att låta musen somna in. Givetvis bör man ta hänsyn till vart tumören sitter. En del ställen är mindre trevliga och kan ställa till besvär, t ex runt kön och anal.
#10 Otäckt! Men tack för ett bra och fint svar :')
#11 ❤️