Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 318 ggr
[Ruber]
0

Musanpassa hemmet?

Kommer vilja släppa mössen på golvet ganska mycket. Har ni tips på vad man bör tänka på? Får man räkna med att mattor/möbler blir nedkissade och tuggade. Kablar? Växter? Är de bra på att klättra eller finns fallrisk från soffa/höga växter?

Velinga1984
1

Avrekommenderar starkt att ha dom lösa på golvet. Det är en hög risk att de försvinner.

[Ruber]
0

Hur gör ni då när de ska få komma ut ur buren? Inhägnad?

[cessi]
2

Skulle verkligen rekommendera dig att mussäkra det rum som du tänkt använda isf, möss kan lätt gömma sig i små utrymmen och då blir det krångligt att få tag på dem. Plus att man i misstag kan trampa på dem då de är väldigt snabba och lätt kan hamna ivägen.

Vissa möss kan hålla sig, men mina bajsar lite när de känner för det, speciellt om de varit utanför buren en längre stund. Kissar gör mina hemskt sällan utanför buren, men det händer, så räkna med det när du släpper lös dem.

Har sett fantastiska bilder här på musifokus där mössen faktiskt kommit till sin ägare när hen ropat på dem. Jag tror dock att det är ganska ovanligt :D Så räkna med att du kan behöva fånga in mössen sen och att det i värsta fall kan ta lite tid.

Och ja, möss tenderar att testtugga på det mesta, ätbart eller inte…

[cessi]
0

Att rasta på bord är vanligt, se bara till att de inte glider ner därifrån (har hänt mig när ena musen blev för nyfiken) och tänk på att göra ytan rolig med en massa saker att utforska. Ett tomt bord tröttnar de ganska snart på, plus att möss inte gillar öppna ytor.

Smulan80
1

Växter kan vara giftiga, du måste kontrollera vad som är "tuggbart" och vad som är giftigt . http://www.giftinformationscentralen.se

Man får räkna med att allt de kan kissa på, kommer bli kissat på. Samt bajsat på. Tugga gör dem mer än gärna så kablar är defenitivt i riskzonen.

Möss älskar att klättra, kan de få minsta grepp om något, så kommer de att klättra. De är dock oftast höjdrädda så hoppa rätt ut kommer de nog inte göra, men är det hala material de kommit upp på, så kan olyckor hända om man har otur.

Det är i alla fall mina spontana tankar runt det hela. 😉

[Ruber]
0

Bra tips där! Tack!

Tsunamis
0

Man kan göra mycket roligt i ett badkar också de rymmer ju inte direkt därifrån.

MvH  Tsunamis

[cessi]
0

#7 Vilken bra idé! Synd att man inte har badkar…

Grodan
0

Som nämnts finns en hel del ställen som är bättre att motionera mössen på än att släppa dem på golvet.

Möss är inte helt bekväma med öppna ytor, de vill gömma sig. Speciellt när de är så lågt ner som på golvet.

Givetvis finns det möss som man kan lita på och som trivs och känner sig trygga på golvet.

Jag skulle först avgränsa en bit där jag vet att mössen inte kan komma in i väggar, bakom skåp, lister etc och ställa lite saker där som de kan leka med, gömma sig i samt göra sina behov i…

Rastplats föredrar jag att ha på bord dock, för jag gillar inte att böja mig ner hela tiden, och böjer jag mig över mössen kan vissa reagera på det. De är vana att ha mig i bordshöjd..

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️