Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 856 ggr
[Ruber]
0

Simmar dina möss?

Läste att vilda möss simmar bra… Är det något som tammusen också kan och uppskattar? Man kan ju hälla vatten i en grund hink kanske, där de kan plaska då och då. Vad tror ni?

Tsunamis
2

Jag skulle inte ge mina djur vattenbad att simma i men vill man prompt testa så tycker jag man kan ha en grund panna med vatten på rastplatsen och låta dem själva gå i om de vill (aldrig släppa dem i vatten eller tvinga ner dem) och framförallt bara på sommaren. Det drar för mycket nu på hösten så vår/höst/vinter är det inte att rekommendera det skulle bli för kallt för mössen.

MvH  Tsunamis

Gronstedt
2

Jag tror inte du ska släppa dem i en hink hur som helst. Häll vatten i en balja och lägg i några rejäla stenar som sticker upp, som musen kan gå "iland" på om den vill. Annars tror jag den får panik, tyvärr.

Grodan
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Precis. Möss klarar inte av att bli nerkylda så bra denna årstid.

#2 👍

Har man det jättevarmt inne, dragfritt osv (dvs sommarförhållanden och 20+ grader inne) så kan man vänja mössen vid vatten genom att erbjuda en balja där man erbjuder stege ner/upp och har bara några cm vatten till en början. Sedan när mössen är vana ökar man vattenmängden. Det är bra om det även finns något att klättra upp på lätt.

För vatten är aktivering, hur konstigt det än låter. När mössen gillar vatten kan man lägga i mat och saker där som de kan fiska och leka med…

Finns en trevlig filmserie på youtube om hur man introducerar vatten till råttor. Tänk dock på att råttor är mkt större, tål lite mer och mer sällan dör i drunkningsolyckor än möss. Så det går inte att översätta denna helt, men principen kanske man kan lära sig av…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️